Trwa ładowanie...
23-12-2008 09:40

Żołądkowa Gorzka liderem na rynku wódek

Produkowana przez Polmos Lublin wódka Żołądkowa Gorzka osiągnęła w listopadzie 2008 r. łącznie we wszystkich swoich wariantach 13,5 proc. udział w rynku, co daje jej pierwsze miejsce w Polsce.

Żołądkowa Gorzka liderem na rynku wódekŹródło: Jupiterimages
d2t44ih
d2t44ih

Przez kilka ostatnich lat zdecydowanym liderem wśród wódczanych marek na polskim rynku był Absolwent, wódka produkowana przez Polmos Białystok z grupy CEDC. Absolwent osiągnął w listopadzie 2008 r. 12,7 proc. udział w rynku (wszystkie dane ilościowo, według Nielsena). Daje to pierwsze miejsce wśród wódek czystych, zwanych też białymi. Absolwent występuje tylko w wariancie czystym, natomiast Żołądkowa Gorzka posiada odmianę kolorową (podzieloną jeszcze na kilka wersji: tradycyjną, z miętą, z miodem i specjal) oraz czystą. Razem te wszystkie warianty miały w listopadzie 2008 r. 13,5 proc. udział w sprzedaży wódki w Polsce, o 0,8 proc. więcej niż Absolwent.

Żołądkowa Gorzka pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych wódek w Polsce w listopadzie 2008 r. zawdzięcza głównie nowej wersji, Żołądkowej Gorzkiej Czysta de Luxe. Wprowadzona na rynek ponad rok temu osiągnęła już około 7 proc. udział w sprzedaży (ilościowo). Na tak dobry wynik w krótkim czasie miało wpływ kilka czynników: nowoczesne opakowanie sugerujące produkt wysokiej jakości, niska cena oraz wsparcie się na renomie znanej dobrze na rynku marki Żołądkowa Gorzka.

Wódka z Lublina w odmianie Czysta de Luxe kosztuje w detalu 18-19 zł, a w hipermarketach czasem nawet 17 zł. Cenowo pozycjonuje ją to bliżej wódek ekonomicznych, niż w segmencie średnim, zwanym też main stream. Wódki z tego segmentu kosztują zwykle od 20 do 23 zł za pół litra. Z wyglądu Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe przypomina natomiast produkt wyższej jakości niż ekonomiczny, co najmniej z segmentu main stream z aspiracjami wejścia do premium. Taka kombinacja okazała się bardzo skutecznym zabiegiem, dającym niezłe wyniki sprzedaży.

Dodatkowo całkiem nieźle radziła sobie też Żołądkowa Gorzka w odmianach kolorowych, m. in. dzięki rozszerzaniu marki o nowe warianty smakowe i dodanie wersji specjal z wyższej nieco półki. W ciągu roku rynkowe udziały kolorowej Żołądkowej Gorzkiej wzrosły z 5,7 do 6,5 proc.

d2t44ih

W tym samym okresie Absolwent nieznacznie, ale jednak tracił udziały w rynku. W dłuższym okresie spadek był wyraźniejszy, od 2006 r. Absolwent spadł z około 15 do 12,5 proc. Wódka z Białegostoku nie była od dawna odnawiana jeśli chodzi o wygląd opakowania. Polmos Białystok zajął się ostatnio poprawą wizerunku Żubrówki, w przyszłym roku przyjdzie zapewne kolej na Absolwenta, co oznacza zaciętą walkę o pozycję lidera.

Dobre wyniki sprzedaży Żołądkowej Gorzkiej dają jej właścicielowi, funduszowi Oaktree dobrą pozycję w negocjacjach dotyczących przejęcia spółki Luksusowa S.A. z Zielonej Góry, wystawionej na sprzedaż przez Pernod Ricard. Oaktree i Pernod Ricard nie potwierdzają prowadzenia takich negocjacji, ale też nie zaprzeczają.

Autor: JS

d2t44ih
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2t44ih