Koszyk Wirtualnej Polski. Carrefour dołącza do czołowej dwójki. Auchan i Simply cały czas najtańsze

Stało się. Ceny przestały spadać. Po raz pierwszy od ponad roku za zakupy z Koszyka WP zapłacimy więcej niż trzy miesiące temu. Owszem podwyżka jest minimalna, ale prawdopodobnie oznacza, że „taniej to już było”. I w kolejnych miesiącach możemy oczekiwać wzrostu cen.

Koszyk Wirtualnej Polski. Carrefour dołącza do czołowej dwójki. Auchan i Simply cały czas najtańsze
Krzysztof Mystkowski/KFP/REPORTER

17.03.2016 | aktual.: 18.03.2016 10:17

Stało się. Z naszego badania wynika, że ceny przestały w sklepach spadać. Po raz pierwszy od ponad roku za zakupy z Koszyka WP zapłacimy więcej niż trzy miesiące wcześniej. Podwyżka jest minimalna, ale może oznaczać, że „taniej to już było”. I w kolejnych miesiącach możemy oczekiwać wzrostu cen.

Na szczęście w porównaniu do zeszłorocznych wielkanocnych zakupów wciąż płacimy mniej. Tradycyjnie największe sieci szykują się na nadchodzące święta. Z pewnością w najbliższych dniach w sklepach można spodziewać się dużych zmian i w cenach, i w asortymencie. W większości na półkach zagościły już wielkanocne produkty, w innych pojawią się wkrótce okolicznościowe promocje.

Koszyk WP to najbardziej obiektywne zestawienie cen w polskich mediach. Wszystkie sklepy odwiedzamy jednego dnia. Osobiście i bez zapowiedzi. 15 marca pod lupę wzięliśmy 17 placówek najpopularniejszych sieci handlowych i sprawdziliśmy, ile trzeba zapłacić za 24 najczęściej kupowane produkty.

Gdzie jest najtaniej?

Po raz kolejny na najwyższych miejscach naszego zestawienia znalazły się sklepy Auchan i Simply Market. Na trzecie z dalekiego miejsca awansował Carrefour.

Tuż za podium znalazł się Lidl. Pozostałe sklepy tracą już ponad 20 zł do lidera. Na dalszych miejscach zauważalne spłaszczenie cen. Między piątym a ostatnim różnica nie przekroczyła 20 zł. Gorzej niż zazwyczaj wypadł Kaufland. Dopiero na ósmym miejscu znalazła się Biedronka. I to te dwa sklepy wprowadziły największe podwyżki na sprzedawane produkty.

_ Szczegóły dotyczące cen w Polomarkecie znaleźć można na końcu tekstu. _

Nie zapisuj cen. To (podobno) nielegalne

Czy sklepy wiedzą, że jest u nich drogo? Patrząc na zachowanie obsługi, zdecydowanie tak. Ostatnie miejsca w naszym zestawieniu zajęły dwie polskie sieci: Polomarket i Marcpol. W obu nie byliśmy mile widziani.

Chodząc między półkami z kartką i długopisem, wzbudziliśmy zainteresowanie ochrony. W Marcpolu zostaliśmy poproszeni o „zaniechanie czynności”. Podobnie było w Polomarkecie. Okazuje się, że spisywanie cen we wrocławskim sklepie tej sieci jest zabronione. Kiedy nasza dziennikarka wyciągnęła notes, natychmiast obok niej wyrósł ochroniarz sklepu.

Nie po raz pierwszy w takiej sytuacji przywoływany jest regulamin sklepu, który nijak ma się do obowiązującego prawa. - Może pani porównywać, ale nie wolno spisywać – dowiedziała się nasza dziennikarka. Oczywiście – sklep to prywatny biznes jego właściciela, ale wyobraźmy sobie sytuację, gdy przed dużymi świątecznymi zakupami klient chce porównać ceny w kilku pobliskich sklepach. Zakazywanie robienia notatek w sklepach to absurd. A co z tego wynikło możecie przeczytać na końcu tekstu.

Na szczęście porównywanie cen przed świątecznymi zakupami z pewnością ułatwi nasza tabela.

Obraz

Absurdy na sklepowych półkach

Wielokrotnie przypominaliśmy czytelnikom o uważnym robieniu zakupów. Okazuje się, że sieci wciąż popełniają te same błędy. Uważajmy zwłaszcza na tzw. wyspy. Oferowane na nich produkty często mają inną cenę niż te na półkach. Tak było w Biedronce. Cukier wystawiony przy wejściu do sklepu miał wywieszoną cenę 2,99 zł. Na półce natomiast był o 30 groszy tańszy.

Jednym z najczęstszych grzechów są promocje, które są mniej korzystne niż standardowa oferta. Tym razem jako przykład możemy podać colę z Auchan. Zniżkowa cena dwupaku była wyższa niż opakowanie sprzedawane pojedynczo. W tym hipermarkecie możemy też spotkać nalepki „najtańsze”, które w założeniu mają pomagać klientom znaleźć najlepszą ofertę. Niestety zdarza się, że produkt oznaczony takim znaczkiem wcale nie jest najtańszy (np. kiełbasa podwawelska).

W przypadku kiełbas i mięs zawsze ostrzegamy, by uważnie przyglądać się produktowi i jego etykiecie. Na przykład w Intermarche nie było ani jednej podwawelskiej, która miała ponad 60 proc. mięsa.

Nagminne jest także manipulowanie składem. Z pewnością w Wielkanoc na wielu stołach zagości biała kiełbasa. Powinna ona być średnio rozdrobniona, a w jej składzie musi dominować wieprzowina, ew. z domieszką wołowiny. A oto co znaleźliśmy w Piotrze i Pawle.

Wśród innych ciekawostek, które możemy na co dzień znaleźć na sklepowych półkach są „jadalne ziemniaki” i „jaja z żółtymi żółtkami”.

Wraca reglamentacja
Do produktów, które najbardziej zdrożały, należą te, które zagoszczą na wielkanocnym stole. Od grudnia najmocniej wzrosła cena śledzia. Pomarańcze poszły w górę o prawie 15 proc. Przez rok najbardziej zdrożały ziemniaki - aż 43 proc. To pokłosie zeszłorocznej suszy. Znów bardzo mocno wzrasta cena cukru, który zanotował w ciągu roku 30-proc. podwyżkę.

W niektórych sklepach można znaleźć tabliczki informujące o limicie na jego zakup. W Carrefourze po raz kolejny trafiliśmy na informację o tym, że inna cena obowiązuje przy zakupach do 10 kg, a inna powyżej 10 kg.

Co ciekawe pierwszy raz trafiliśmy na reglamentowaną... kawę.

Kawa jest jednym z tych produktów, których cena spadła najmocniej w ciągu roku. Większe obniżki odnotowaliśmy jedynie w przypadku pomidorów i sera gouda.

Polak na zakupach

Nasze zestawienie po raz kolejny udowodniło, że w Polsce zatarł się tradycyjny podział na typy sklepów. Te uznawane za delikatesy, wcale nie muszą być najdroższe, a dyskonty najtańsze.

Zresztą w Polsce nie ma typowych „hard dyskontów”, gdzie liczba produktów jest ograniczona, a wyposażenie sklepu bardzo ubogie. Nawet działająca w Niemczech w takim stylu sieć Aldi, w naszym kraju, jeśli chodzi o wystrój, zdecydowanie odbiega od wizji oszczędzania na każdym elemencie (sklep ten nie wziął udziału w naszym badaniu ze względu na brak wielu kontrolowanych produktów). Biedronka i Lidl coraz częściej do stałego asortymentu wprowadzają produkty do niedawna kojarzone z delikatesami. Na przykład krewetki. Znajdziemy je w dyskontach już nie tylko w czasie tygodni tematycznych. Dawno też zapomnieliśmy o kupowaniu produktów bezpośrednio z palet.
Zmieniają się także największe hipermarkety i wdrażają rozwiązania dotąd znane z delikatesów. Przykładem są stoiska z warzywami, które mają dziś wyglądać jak luksusowe bazarki.

Jednocześnie sieci, takie jak Alma czy Piotr i Paweł, nie chcą być już kojarzone z wysokimi cenami. Do oferty wprowadzają wiele produktów budżetowych w niskich cenach. To właśnie w Almie zanotowaliśmy największą roczną obniżkę cen.

W ciągu kwartału koszt naszych zakupów najbardziej obniżył się w Carrefourze – możliwe, że ma to związek z dużą akcją promocyjną tej sieci.

Niestety od Bożego Narodzenia aż 11 sklepów podniosło ceny. Największe podwyżki zanotowaliśmy w Biedronce i Kauflandzie.

Mimo delikatesowych ambicji dyskontów, te wciąż rywalizują przede wszystkim między sobą. Gdy ceny zmienia jedna sieć, pozostałe natychmiast idą w jej ślady. To dlatego ceny mąki, cukru itp. zazwyczaj są takie same.

Tym razem w zestawieniu sklepów dyskontowych, gdzie wzięliśmy pod uwagę zamienniki popularnych produktów niewystępujących w tego typu sklepach, wygrał Lidl.

src="http://static1.money.pl/i/h/39/art381223.jpg"/>
_ Po publikacji Koszyka WP zgłosił się do nas Polomarket. Jego zdaniem, cena kiełbasy podwawelskiej była inna w sklepie niż spisana przez nas. Problem w tym, że ich produkt w cenie 12,99 zł za kilogram znajdował się na dziale mięsnym. Osoba spisująca ceny pytała obsługę o cenę tej kiełbasy, ale nie uzyskała żadnej odpowiedzi. Pracownicy sklepu uznali, że nie może ona notować cen. W związku z tym w naszym podsumowaniu wzięliśmy pod uwagę koszt zakupu paczkowanej kiełbasy podwawelskiej w cenie 19,21 zł za kilogram znalezionej w lodówce. Jeśli uwzględnić uwagi tego sklepu, to koszyk Polomarketu wart byłby 171,21 zł i dawałoby mu to miejsce numer 13 w naszym zestawieniu. _

ceny w sklepachranking sklepówkoszyk wp
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (528)