600 mln zł na napoje funkcjonalne
W tym roku Polacy kupią 101,5 mln litrów napojów
funkcjonalnych, czyli takich, które poza gaszeniem pragnienia mają także
pobudzać lub poprawiać funkcjonowanie organizmu. Euromonitor International
szacuje, że w ciągu 4 lat wartość sprzedaż tych produktów przekroczy 220 mln
euro.
28.10.2010 | aktual.: 08.11.2010 12:14
Jak podkreśla "Rzeczpospolita", w Polsce rośnie popyt na napoje funkcjonalne (w 2010 r. o 4 procent). Do niedawna kupowaliśmy głównie energetyki, teraz zaczynamy się interesować także wodą z dodatkami. Nasze wydatki na napoje funkcjonalne wyniosą natomiast blisko 157 mln euro (według aktualnego kursu przekroczą 600 mln zł). W ubiegłym roku były o ponad 6 procent niższe.
Według analityków Euromonitora polski rynek napojów funkcjonalnych będzie się rozwijał jeszcze co najmniej cztery lata. W 2014 r. jego wartość powinna sięgnąć 221,5 mln euro, a wielkość 125,8 mln litrów.
Do tej pory w Polsce rozwijał się głównie rynek napojów energetycznych, na którym najpopularniejszy jest Tiger produkowany przez polską firmę FoodCare. Tymczasem swoją ofertę napojów funkcjonalnych rozszerzają także producenci wody butelkowanej. Kilka miesięcy temu w segment ten wszedł koncern PepsiCo z wodami Górska Natura Active & Beuty. Od kwietnia tego roku Ustronianka sprzedaje pierwszą w Polsce wodę z dodatkiem jodu. Katarzyna Buczek, specjalista ds. PR w Ustroniance, informuje, że wielkość sprzedaży nowej wody rośnie w tempie średnio 30 procent miesięcznie. Dodaje, że Ustronianka ma w planach kolejne produkty funkcjonalne.
Popyt na napoje poprawiające działanie organizmu rośnie także w Europie Wschodniej. Euromonitor szacuje, że w 2014 r. mieszkańcy regionu kupią ich w sumie za niemal 1,1 mld euro. W tym roku przeznaczą na napoje funkcjonalne 718,6 mln euro.
Autor: ES