Aerosvit wini za swoje problemy... polskie instytucje

Największe ukraińskie linie lotnicze Aerosvit twierdzą, że porty lotnicze i agencje żeglugi powietrznej stwarzają im sztuczne problemy. Od niemal miesiąca, samoloty tego przewoźnika zatrzymywane są na różnych lotniskach, ponieważ nie uiszcza on odpowiednich opłat.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Aerosvit przyznaje, że do takich sytuacji dochodzi. Zdaniem firmy, opłaty jednak w wielu przypadkach są nieuzasadnione. Jako przykład podawana jest Warszawa, gdzie po zapłaceniu za obsługiwanie samolotów na lotnisku maszyna i tak została zatrzymana, ponieważ ukraińska firma nie uiściła odpowiednich opłat Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Aerosvit twierdzi, że nie ma długów wobec tej instytucji i uważa, że zatrzymanie samolotu jest niezgodne z prawem. Trwają obecnie rozmowy między Warszawą a Kijowem.

Wcześniej podobna sytuacja miała miejsce na lotniskach w Moskwie, Mińsku, a także w Doniecku i Lwowie, a nawet w Kijowie.

Dziś Aerosvit skasował 15 połączeń z i do ukraińskiej stolicy. Pasażerowie są rozgoryczeni, część z nich śpi na lotnisku w Boryspolu. Nie liczą oni nawet na to, że ktoś zwróci im wydane na bilety pieniądze.

Moskiewskie lotnisko Szeremietiewo zapowiedziało, że złoży pozew do sądu przeciwko Aerosvitowi i zażąda zwrotu 4,5 miliona dolarów za obsługiwanie samolotów tego przewoźnika. Z liniami zerwały już współpracę rosyjskie linie Aerofłot i tureckie Turkish Airlines.

29 grudnia zeszłego roku rozpoczęło się postępowanie upadłościowe Aerosvitu. Wszczęto je na wniosek samych linii. Ekonomiści twierdzą, że firma przynosi dochód, jednak jest on umiejętnie ukrywany. Oficjalnie linie są zadłużone niemal wobec wszystkich, począwszy od dostawców serwetek i jedzenia do lotnisk.

Właścicielem Aerosvitu jest jeden z najbogatszych ukraińskich biznesmenów, Ihor Kołomojski. Jest on posiadaczem jeszcze kilku innych linii: Dniproavia, DonbassAero, a także - według nieoficjalnych danych - Międzynarodowe Linie Lotnicze Ukrainy (MAU). W ten sposób kontroluje on większą część ukraińskiego rynku, a władze utrudniają wejście nowych linii. Dotąd na Ukrainie działa tylko jedna zagraniczna tania linia lotnicza.

Wybrane dla Ciebie

Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Polska marka odzieżowa na sprzedaż. Cena drastycznie spadła
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Tony żywności z Azji z zakazem wjazdu do Polski. Oto co wykryli
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Na tych grzybach można zarobić 2 tys. zł. Jak ich szukać?
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli