Turkish Airlines
Turkish Airlines to narodowy przewoźnik turecki. Obecnie dysponuje flotą złożoną z 329 maszyn, które wykonują ponad 300 tras na całym świecie.
Historia
Turkish Airlines powstały w 1933 roku pod nazwą Krajowych Linii Lotniczych i początkowo podlegały Ministerstwu Obrony Narodowej. Pierwszą flotę linii tworzyły dwa pięcioosobowe samoloty Curtiss Kingbirds, dwa czteroosobowe Junkersy F13s oraz jeden Tupolew ANT-9. Od 1935 roku kompanią zarządzało Ministerstwo Robót Publicznych, a od 1938 roku Ministerstwo Transportu.
Do 1945 roku linie nabyły kilka sztuk samolotów Douglas DC-3s i C-47s. Do 1947 roku przewoźnik operował na trasach krajowych. Przełomem był lot między Ankarą, Stambułem i Atenami. Od tej pory uruchomiono kolejne kierunki, między innymi Nikozję, Bejrut i Kair. W 1956 roku doszło do zmiany nazwy na obowiązującą do dziś Turkish Airlines. Wkrótce linie dołączyły do stowarzyszenia IATA.
W 1957 roku British Overseas Airways Corporation (z którego narodziły się British Airways) nabyło 6,5 proc. udziałów w Turkish Airlines i na tej podstawie pomogło wprowadzić nowe rozwiązania techniczne. Współpraca trwała przez ponad następnych 20 lat. W 1967 roku Turkish Airlines weszły w erę samolotów odrzutowych po zakupie pierwszych Douglasów DC-9, a następnie Boeingów 707, McDonnell Douglasów DC-10 i Fokker F28.
Lata 80. XX wieku nie były przychylne tureckiemu przewoźnikowi. Słaba obsługa, notoryczne spóźnienia, a także kilka poważnych incydentów, takich jak porwanie samolotu czy zderzenia i kolizje, sprawiły, że linie musiały mierzyć się z wielkimi stratami. Modernizacji dokonał rząd, który objął władzę w 1983 roku. Postawiono na młodszą flotę i wzmożenie bezpieczeństwa. W 1984 roku powstało także centrum techniczne Turkish Airlines w porcie lotniczym Stambuł-Atatürk (dawniej Lotnisko Yeşilköy).
W 1986 roku uruchomiono trasę do Singapuru, a już dwa lata później Turkish Airlines zaczęły latać przez Brukselę do Nowego Jorku. W tych latach doszło do kilku poważnych inwestycji, przez co linie lotnicze odnotowały pewne straty. Dekadę zakończyły jednak z 32 maszynami i 8,5 tys. pracowników. Kolejny kryzys nadszedł wraz z wojnami w Zatoce Perskiej. Jednak lata 90. przyniosły pewne sukcesy. Linie Turkish Airlines pozyskały wielu klientów, szczególnie na trasach do Ameryki Północnej. Od 1994 roku loty do Nowego Jorku odbywają się codziennie.
W 1996 roku na turecki rynek lotniczy weszło kilka kompanii czarterowych oferujących przede wszystkim loty do Zachodniej Europy. W celu wyeliminowania konkurencji Turkish Airlines postanowił nawiązać współpracę z kilkoma liniami, takimi jak Austrian Airlines, Swissair, Croatia Airlines czy Japan Airlines.
W 2004 roku Linie podjęły się budowy bazy na drugim stambulskim lotnisku, Stambuł-Sabiha Gökçen. Inwestycja wyniosła 350 mln dolarów. W tym samym roku doszło do kolejnego odmłodzenia floty Turkish Airlines.
W 2008 roku turecki przewoźnik narodowy przystąpił do sojuszu lotniczego Star Alliance, do którego należy również LOT, Lufthansa czy Air Canada.
Działalność
Turkish Airlines do 2013 roku operował na 241 trasach. W 2017 roku liczba ta wzrosła do 302. W dalszym ciągu linie latają w granicach Turcji, ale większy nacisk nałożony jest na połączenia międzynarodowe.
Linie lotnicze Turkish Airlines angażują się w sponsoring sportowców, a także drużyn i wydarzeń sportowych. Zajmują się oficjalnie transportem ekip, takich jak FC Barcelona, Borussia Dortmund, Galatasaray czy A.S. Roma. Współpracują także ze sportowcami i artystami: Lionelem Messim, Kobe Bryantem, Kevinem Costnerem czy Waynem Rooneyem. Przewoźnik turecki od 2010 roku jest także sponsorem tytularnym Turkish Airlines Euroleague i Turkish Airlines Open. Ponadto Turkish Airlines były sponsorem UEFA Euro 2016 oraz przedsięwzięć filmowych, na przykład filmu „Batman v Superman: Świt Sprawiedliwości”.
Przewoźnik współpracuje także z kilkudziesięcioma liniami lotniczymi w ramach codeshare, czyli sprzedaży wieloodcinkowych podróży w ramach jednego biletu, nawet jeśli kolejne trasy pokonywane są przez różne linie lotnicze. Na bilecie Turkish Airlines można zatem latać między innymi z Air Canada, Croatia Airlines, LOT, Luxair, Royal Air Maroc, SAS, United Airlines czy TAP Portugal.
W ramach Turkish Airlines działa program lojalnościowy Miles&Smiles.
Flota
Już w połowie lat 80. Turkish Airlines dysponowały 30 maszynami, które każdego roku przewoziły prawie 3 mln pasażerów. Dziś flota linii liczy 329 samolotów, a wśród nich Airbusy (A319, A320, A321, A330 i A340), a także Boeingi (737 i 777).
Siedziba i zarząd
Siedzibą Turkish Airlines jest Stambuł, a lotniskiem macierzystym Stambuł-Atatürk. Drugim głównym lotniskiem przewoźnika jest Stambuł-Sabiha Gökçen. Prezesem linii Turkish Airlines jest İlker Aycı.
Notowania na giełdzie
Turkish Airlines notowane są na stambulskiej giełdzie papierów wartościowych. Akcje linii wyceniane są na 9,96 lir tureckich (dane z października 2017).
Komentarze