Amerykanie: umrzemy z długami

Prawie co piąty Amerykanin oczekuje, że umrze z długami. Prawie połowa (43 proc.) spodziewa się, że będzie obciążona spłatami zobowiązań finansowych po skończeniu 61 roku życia.

Amerykanie: umrzemy z długami
Źródło zdjęć: © Rzeczpospolita | Rzeczpospolita

Takie niepokojące wyniki przynosi najnowszy sondaż przeprowadzony przez serwis CreditCards.com. na reprezentatywnej próbie tysiąca respondentów.

Zdaniem autorów badania statystyki są niepokojące przede wszystkim dla starszych osób. W grupie wyżej 61 lat aż 31 proc. badanych nie wierzy, że przed śmiercią uda im się spłacić długi - kredyty hipoteczne, pożyczki na studia i samochody oraz karty kredytowe. Te powody do obaw potwierdzają oficjalne statystyki. Według Consumer Financial Protection Bureau średnia wysokość obciążeń hipotecznych w przypadku emerytur (pow. 65 roku życia) wzrosła między 2001 a 2011 rokiem aż o 82 proc.

Dużo optymistyczniej na swoją przyszłość zapatrują się natomiast młodzi Amerykanie. Tylko 6 proc. osób w wieku 18-29 lat uważa, że nigdy nie wyplącze się z długów. Zdaniem autorów badania jest jednak w dużej mierze myślenie życzeniowe. "Niemal każda grupa wiekowa (poza najstarszymi) ma tendencję do sądzenia, że uwolnienie się od obciążeń jest kwestią krótkiego czasu" - uważa Jody Farmer, wiceprezes CreditCards.com.

W porównaniu z poprzednimi badaniami odsetek osób uważających, że odejdzie z tego świata z długami prawie się podwoił. Może mieć to jednak związek z czasem przeprowadzenia ankiety. Poprzednią przeprowadzono w maju 2013 roku, obecną - w okresie świątecznych zakupów. Tymczasem aż 38 proc. Amerykanów przyznaje, że dodatkowo zadłużyło się lub zadłuży w związku z Bożym Narodzeniem, co zmienia zasadniczo ich nastawienie w kwestii spłacenia naciągniętych zobowiązań. "Ludzie patrzą optymistyczniej na swoją przyszłość wiosną, kiedy spłacą już świąteczne długi" - dodaje Farmer. Ponad połowa badanych (55 proc.) deklaruje bowiem uregulowanie wszystkich bożonarodzeniowych rachunków ciągu miesiąca, a 74 proc. w ciągu trzech miesięcy. Tylko 5 proc. spodziewa się spłacania ich przez cały kalendarzowy rok.

Mimo sezonowości badań, ich wyniki uznano za niepojące. "Najwięcej obaw budzi odsetek ludzi, którzy twierdzą, że nigdy nie uda im się umrzeć nie pozostawiwszy po sobie żadnych długów" - uważa Christopher Viale, doradca finansowy z Cambridge Credit Counseling of Massachusetts.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.