Autostrady już na siebie zarabiają

Operator e-myta spodziewa się niemal 180 mln zł wpływu za trzy pierwsze miesiące funkcjonowania elektronicznego systemu poboru opłat drogowych Viatoll - poinformowała PAP we wtorek w komunikacie rzeczniczka prasowa projektu Viatoll Dorota Prochowicz.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

"Wstępne szacunki zakładały, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania (systemu - PAP) zbierze ok. 400 mln zł. Po pierwszych trzech miesiącach osiągnięto blisko połowę zakładanej kwoty, a wpływy rosną z miesiąca na miesiąc" - napisano w komunikacie.

Rzeczniczka podała, że podstawowym zadaniem elektronicznego systemu poboru opłat jest pozyskiwanie pieniędzy na budowę i modernizację dróg. Zebrane pieniądze trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego. "Jak dotąd wpływy dynamicznie rosną z miesiąca na miesiąc. W lipcu system zebrał około 25 mln zł, z sierpniu ponad 60 mln zł, a we wrześniu już niemal 75 mln zł" - napisano w komunikacie. Ponadto Viatoll spodziewa się dodatkowych 20 mln zł z tytułu odroczonych płatności.

Według Prochowicz osiągnięcie niemalże połowy zakładanych wpływów już w pierwszych trzech miesiącach jest dobrym prognostykiem na kolejny okres. Zdaniem rzeczniczki, utrzymanie dochodowości systemu na zbliżonym poziomie pozwoli na osiągnięcie planowanych wpływów do KRD w zakładanej wysokości 400 mln zł.

W komunikacie wyjaśniono przyczyny wzrostu przychodów Viatoll. Po pierwsze, liczba pojazdów zarejestrowanych w systemie jest nieco wyższa od zakładanej (550 tys. zamiast 470 tys.). Poza tym kierowcy najcięższych pojazdów wrócili na drogi płatne.

"W Polsce, podobnie jak w innych państwach, gdzie wprowadzono elektroniczne systemy poboru opłat, początkowo kierowcy uciekają z dróg objętych opłatą elektroniczną. Po dokonaniu bilansu straconego czasu i paliwa, wielu z nich wraca. Jednocześnie system osiągnął pełną funkcjonalność i efektywność ściągania opłat" - napisano.

Z danych Viatoll wynika, że 34 proc. spośród wszystkich rejestracji dokonano przez przewoźników spoza naszego kraju.

Około dwie trzecie pojazdów zarejestrowanych w systemie, jest rozliczanych w ramach kont przedpłaconych (pre-pay), a 30 proc. w ramach kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Ponadto podano, że polscy przewoźnicy korzystają ze starych ciężarówek i autobusów. Najwięcej zarejestrowanych pojazdów spełnia normę Euro 3 (34,4 proc.), Euro 2 ( 22 proc.), Euro 5 (20,2 proc.), Euro 4 (13,4 proc.), Euro 1 (4,3 proc.), a Euro 6 (0,1 proc.).

Najwięcej zarejestrowanych pojazdów, bo aż 72 proc. należy do najcięższej kategorii o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 12 ton - z przyczepą, czy bez. Najmniej liczną grupą są tzw. pojazdy lekkie, których DMC to powyżej 3,5 ton z przyczepą.

System Viatoll pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Miał obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2011 roku, ostatecznie ruszył kilka dni później. Viatoll jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

Z systemu mają móc dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów - nie później niż od 1 stycznia 2012 roku. Dla nich Viatoll będzie alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.

System Viatoll obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie GDDKiA.

Źródło artykułu:
To czytają wszyscy
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
FINANSE
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
FINANSE
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
FINANSE
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
FINANSE
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
FINANSE
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
FINANSE
Odkryj
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
FINANSE
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
FINANSE
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
FINANSE
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
FINANSE
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
FINANSE
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
FINANSE
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟