Będzie zgoda na otwarcie mostu Skłodowskiej-Curie
Nadzór budowlany wyda zgodę na dopuszczenie do użytkowania drogowej części mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Decyzja w tej sprawie zostanie podpisana jeszcze w czwartek lub w piątek rano - poinformowała PAP rzecznik wojewody mazowieckiego Ivetta Biały.
22.03.2012 | aktual.: 23.03.2012 12:41
Nadzór budowlany wydał zgodę na dopuszczenie do użytkowania drogowej części mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Decyzja w tej sprawie została podpisana w czwartek po południu - poinformowała PAP rzecznik wojewody mazowieckiego Ivetta Biały.
Jak powiedziała Biały, w czwartek odbyła się kontrola mostu - wypadła pomyślnie.
Rzeczniczka wojewody już po kontroli zapowiadała, że dokumenty dopuszczające most do użytku zostaną podpisane w czwartek lub w piątek rano.
Otwarcie nowej przeprawy władze miasta zaplanowały na sobotę. Tego dnia dla ruchu pieszego ma zostać udostępniona południowa przeprawa drogowa. Wieczorem odbędzie się tu impreza, której główną postacią ma być patronka mostu. Ma to utrwalić w świadomości mieszkańców oficjalną nazwę przeprawy, wciąż powszechnie nazywanej mostem Północnym.
Wicerzecznik stołecznego ratusza Agnieszka Kłąb nie chciała zdradzić w czwartek szczegółów dotyczących planowanej fety. Zapowiedziała jedynie, że będzie ona mieć charakter "pirotechniczno-świetlno-dźwiękowy".
Dla normalnego ruchu drogowego most ma zostać oddany w niedzielę.
Most połączy prawobrzeżną Białołękę z położonymi na lewym brzegu Wisły Bielanami i będzie najbardziej na północ wysuniętą przeprawą w Warszawie. Ma długość ok. 795 m i składa się z trzech niezależnych obiektów - dwóch trójpasmowych przepraw drogowych oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy.
Budowa części tramwajowej oraz węzła Modlińska mają zostać ukończone w czerwcu, a oddane do użytku prawdopodobnie jesienią. Tramwaje przez most będą dojeżdżać do ul. Myśliborskiej - nie będzie tam pętli, gdyż planowo torowisko ma prowadzić dalej - ul. Światowida - aż do osiedla Winnica. Z tego powodu na przeprawie zostaną wykorzystane tramwaje dwukierunkowe, w których kabina motorniczego znajduje się na obu końcach pojazdu, a drzwi po obu stronach. Dzięki temu nie muszą one zawracać na pętli, by zmieniać kierunek jazdy na przeciwny.
Po oddaniu do użytku mostu Skłodowskiej-Curie Warszawa będzie miała osiem przepraw drogowych przez Wisłę. Poza nową przeprawą są to mosty: Poniatowskiego, Gdański, Śląsko-Dąbrowski, Łazienkowski, im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Świętokrzyski i Siekierkowski.
Umowa na budowę trasy mostu zakładała koszt inwestycji na ponad 1 mld zł. Odcinek trasy mostu od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (ok. 3,4 km) to koszt 976 mln zł. Władze Warszawy uzyskały dotację unijną na inwestycję w wysokości 374 mln zł. Koszt budowy odcinka od ul. Pułkowej do węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km) to 51 mln zł.
Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski podpisał pozwolenie na budowę mostu 21 kwietnia 2009 r.; pierwszą łopatę na jego budowie prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz w towarzystwie ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka wbiła 3 czerwca 2009 r. Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała wówczas, że złoży wniosek do Rady Warszawy o nadaniu mostowi imienia Jana Pawła II. Kombatanci wnioskowali o inną nazwę - Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego AK. Ostatecznie patronką mostu została polska noblistka Maria Skłodowska-Curie - stołeczni radni decyzję w tej sprawie podjęli 1 grudnia ub.r.