Bez rewelacji na rynku reklamy
Drugi kwartał nie przyniósł dobrych wieści dla rynku reklamy. Nadal obniżane są prognozy wzrostu wydatków na media - donosi "Rzeczpospolita".
30.07.2011 | aktual.: 30.07.2011 11:29
Jak policzył dom mediowy MPG w swoim raporcie Media Market Scan, po I półroczu wydatki na reklamę wzrosły rok do roku o 8,5 proc., do 3,84 mld zł. Taki wzrost to wynik obniżonych na skutek katastrofy smoleńskiej wydatków w kwietniu 2010 r. "Przy założeniu nieobniżonego poziomu aktywności w tym okresie, wzrost rynku w I półroczu 2011 wyniósłby 5,4 proc." - podają eksperci z MPG.
4,5 proc. na tyle MPG szacuje tegoroczny wzrost rynku reklamy w Polsce. ZenithOptimedia Group Polska oszacowało wzrost tegorocznych wydatków na reklamę w Polsce jeszcze niżej, bo tylko na 2,4 proc. Starlink spodziewa się natomiast wzrostu o ok. 5 proc., do ok. 7,7 mld zł.
Umiarkowana kondycja rynku przełoży się na przychody reklamowe największych grup mediowych, które w sierpniu zaraportują wyniki za II kwartał. - W TVN oczekiwałbym po II kwartale wzrostu przychodów z reklamy telewizyjnej o 4 - 5 proc., trochę lepiej wypadnie Polsat. Tego typu dynamikę oceniałbym jako słabą - mówi Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA.
Gorzej wypadnie główne medium Agory, "Gazeta Wyborcza", która zdaniem analityków mocno ucierpiała na spadkach wydatków na reklamę w prasie. Ipopema szacuje spadek wpływów z reklamy dziennika w II kwartale rok do roku na 18 proc., Sobiesław Pająk - na 17 proc. - Na pewno będzie to nie mniej niż w I kwartale - ocenia.