Biedronka sprzedaje coraz więcej. A inwestorzy wyprzedają akcje

Rosną przychody Jeronimo Martins, właściciela sieci sklepów Biedronka - wynika z danych kwartalnych opublikowanych przez spółkę notowaną na portugalskiej giełdzie. Inwestorzy twierdzą jednak, że sprzedaż jest zbyt mała i wyprzedają akcje.

Biedronka sprzedaje coraz więcej. A inwestorzy wyprzedają akcje
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

31.10.2013 | aktual.: 31.10.2013 13:00

Po trzecim kwartale tego roku przychody JM wzrosły do 8,699 mld euro, czyli o około 900 mln euro w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Oznacza to wzrost o 11,5 proc. Sprzedaż całej portugalskiej grupy tradycyjnie ciągnie polska Biedronka. Po dziewięciu miesiącach przychody wzrosły aż o 15,9 proc. do 5,642 mld euro.

Sugeruje to, że pierwszy raz w historii dyskont może w naszym kraju sprzedać w ciągu roku towary za ponad 30 mld zł. Dzięki temu polska część Jeronimo Martins stałaby się trzecią co do wielkości firmą w naszym kraju.

- W trzecim kwartale Biedronka poszerzyła swoją ofertę o dodatkowe promocję utrzymując niskie ceny każdego dnia - napisał w komentarzu do raportu giełdowego szef JM Pedro Soares dos Santos odnosząc się do wojny cenowej jaką dyskont zaczął prowadzić z supermarketami m.in. przy pomocy akcji Mega rabaty.

To jednak koniec dobrych wieści. W Portugalii wyniki spółki nie zadowalają inwestorów. Akcje JM o godzinie 10.30 czasu polskiego spadały o 3,5 proc.

Zdaniem analityków giełdowych choć przychody JM rosną, to jednak nie tak dużo jak się spodziewano. Wzrost sprzedaży like-for-like, czyli bez nowych sklepów w przypadku Biedronki po dziewięciu miesiącach 2013 roku wyniósł 4,8 proc., ale w trzecim kwartale był tylko 4 proc.

- Oznacza to wzrost z 2 proc. w II kwartale, ale cały czas pokazuje, że koniunktura gospodarcza znacząco się nie poprawia. Wyniki finansowe są też gorsze od rynkowego konsensusu co wpływa na przecenę akcji - mówi WP.PL Adam Kaptur z DM Millennium.

Jego zdaniem gorsze od oczekiwań wyniki finansowe JM mogą mieć wpływ z wojną cenową na polskim rynku detalicznym. Biedronka w odpowiedzi na ofertę Ciach Tesco od połowy roku rozpoczęło akcje promocyjne.
- To obniżyło marże sklepu - mówi analityk.

Spółka zapewnia jednak, że nadal będzie chciała otwierać założoną wcześniej liczbę sklepów. W planach ma zainwestowanie 600-650 mln euro, z czego w Polsce wyda około 450 mln euro. W trzecim kwartale otworzono w naszym kraju 66 sklepów Biedronka, a od początku roku w 128. Obecnie sieć ma 2245 placówki.

wynik finansowyBiedronkasprzedaż
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (251)