Biedronka zwalnia tempo. Pozycji lidera i tak nikt jej nie odbierze

Biedronka jest bezsprzecznie największą siecią dyskontową w Polsce z ponad trzema tysiącami sklepów w całym kraju. Jednak w ciągu ostatnich pięciu lat tempo otwierania sklepów było dużo wolniejsze niż wyjątkowy sprint, jakiego dokonała Biedronka w latach 2011-2016. Konkurencja natomiast nie spała i w efekcie spadł udział tej portugalskiej sieci w ogólnej liczbie dyskontów.

Biedronka zwalnia tempo. Pozycji lidera i tak nikt jej nie odbierze Biedronka zwalnia tempo. Pozycji lidera i tak nikt jej nie odbierze
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  TOS

Biedronka ma obecnie 3250 sklepów i jest to aż 67 proc. wszystkich dyskontów w Polsce - podaje portal dlahandlu.pl, który opiera się na danych firmy Market Side. To mniejszy udział niż w latach 2011 i 2016, kiedy wynosił 71 i 72 proc.

Biedronka liderem, konkurencja goni

Powodów trzeba szukać w tempie rozwoju Biedronki i pozostałych sieci. Lata 2011-2016 były wyjątkowe, bo Biedronka zwiększyła wtedy liczbę sklepów o 45 proc. Było to o niemal 2,5 raza szybsze tempo niż w przypadku konkurencji. Tymczasem w latach 2017-2021 tempo to spadło do 19 proc. i było niemal takie samo, jak w przypadku ogółu pozostałych sieci. Biedronka otworzyła w tym czasie 528 sklepów, a konkurencja - 511.

Omijają zakaz handlu jako dworce. "Widocznie jest taka potrzeba"

Jeśli chodzi o inne dyskonty, to na koniec 2021 roku Lidl miał 803, a Netto 593 sklepów. Rośnie też sieć Aldi. "O ile w 2011 roku na jeden sklep Aldi przypadało 8 Lidli, w 2021 roku proporcja wynosiła już 1 do 4" - wylicza serwis dlahandlu.pl.

Wielkie sieci rozdają karty

Biedronka, Aldi, Netto i Lidl mają już około 40 proc. udziałów w rynku - informował w grudniu 2021 roku portal Wiadomości Handlowe, powołując się na dane firmy Nielsen. W sumie supermarkety, hipermarkety i dyskonty w tej chwili mają już 60 proc. udziału w rynku - wynika z danych GfK.

Według analityków udział małych sklepów wciąż w Polsce jest stosunkowo duży w porównaniu z innymi krajami w Europie. Wynika to przede wszystkim z tego, że około 40 proc. Polaków mieszka na wsi i w mniejszych miejscowościach.

Mimo to pandemia, zmiany podatkowe z Polskiego Ładu i rosnące koszty mediów zmuszają właścicieli małych sklepów do kończenia działalności. Taką decyzję podjęła np. właścicielka sklepu Imbryk z Zielonej Góry.

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów