CBOS: Polacy o ZUS, OFE, PKP i Poczcie Polskiej

44 proc. ankietowanych źle ocenia ZUS, a 28 proc. - OFE. Dla 49 proc. Polaków funkcjonowanie Otwartych Funduszy Emerytalnych jest niejasne - wskazują styczniowe badania CBOS. 71 proc. badanych negatywnie postrzega PKP, a 24 proc. - Pocztę Polską.

CBOS: Polacy o ZUS, OFE, PKP i Poczcie Polskiej
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

20.01.2011 | aktual.: 20.01.2011 16:32

"Debata o systemie emerytalnym i zmiany w proporcjach składek współwystępują ze znaczącą poprawą notowań ZUS i nieco mniejszą OFE, przy czym funkcjonowanie OFE stało się dla jeszcze większej grupy badanych czymś niejasnym, do czego trudno się ustosunkować" - napisało w komentarzu Centrum Badania Opinii Społecznej.

"Instytucją, która będzie musiała odbudować do siebie zaufanie Polaków jest PKP - ostatnie wydarzenia spowodowały, że zdecydowana większość krytycznie odnosi się do działalności tej spółki" - dodał instytut.

Działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest postrzegana dobrze przez 35 proc. badanych, a źle przez 44 proc. Jak wskazuje CBOS, w stosunku do wcześniejszych pomiarów opinia na temat funkcjonowania tej instytucji wyraźnie się poprawiła. ZUS zyskuje lepsze noty wśród starszych respondentów (55 lat i więcej), najsłabiej wykształconych oraz rencistów i emerytów.

"Znaczny poziom krytycyzmu wobec działania tej instytucji prezentują osoby uzyskujące najwyższe zarobki, a także członkowie takich grup zawodowych, jak kadra kierownicza i specjaliści z wyższym wykształceniem, technicy i średni personel czy pracownicy usług" - wymienił CBOS.

Przez ostatni rok zmieniły się również notowania Otwartych Funduszy Emerytalnych. "Mniej osób niż w lutym 2010 roku ocenia je negatywnie (28 proc., spadek o 8 punktów), minimalnie przybyło też opinii przychylnych (23 proc., wzrost o 3 punkty), ale jednocześnie zwiększyła się grupa niepotrafiących ustosunkować się do działania OFE: obejmuje ona obecnie niemal połowę badanych (49 proc.)" - zauważył instytut.

Dobre oceny OFE przewyższają złe wśród młodszych badanych (do 34 lat), w tym również uczniów i studentów, a także wśród pracowników usług.

W ocenie CBOS, trudności, które spotkały w ostatnim czasie podróżnych przełożyły się na ocenę Polskich Kolei Państwowych. "Co prawda już w kwietniu zeszłego roku blisko połowa Polaków krytycznie wypowiadała się o funkcjonowaniu PKP, to obecnie grupa ta wzrosła do 71 proc. (o 23 punkty), a odsetek zadowolonych zmniejszył się do 9 proc. (spadek o 14 punktów). Na tle innych pracę PKP częściej chwalą najmłodsi ankietowani, uczniowie i studenci oraz rolnicy" - podał CBOS.

Natomiast 67 proc. Polaków dobrze ocenia działalność Poczty Polskiej. Złe zdanie ma o niej 24 proc. Od kwietnia zeszłego roku nic się w tej kwestii nie zmieniło - podkreślił CBOS. "We wszystkich wyodrębnionych grupach społeczno-demograficznych dobre opinie o działaniu Poczty Polskiej przeważają nad złymi. Negatywne oceny nieco częściej deklarują mieszkańcy dużych miast, osoby mające wyższe wykształcenie, najwięcej zarabiający, pracownicy kadry kierowniczej i specjaliści z wyższym wykształceniem oraz prywatni przedsiębiorcy" - podsumował CBOS.

Badanie przeprowadzono w dniach 5-12 stycznia na 989-osobowej próbie dorosłych Polaków.

Źródło artykułu:PAP
zuspocztabadanie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)