Centra handlowe nadal w trendzie spadkowym

Raport firmy Cushman & Wakefield pokazuje, że tempo wzrostu powierzchni centrów handlowych w Europie znacząco zwolniło w 2009 r. i jest mało prawdopodobne, aby trend ten uległ odwróceniu przed 2012 r.

Centra handlowe nadal w trendzie spadkowym
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

20.04.2010 | aktual.: 20.04.2010 15:48

Rok 2009 charakteryzował się największym od prawie 15 lat spadkiem podaży nowej powierzchni centrów handlowych. Łącznie w 2009 r. oddano do użytku około 7,4 mln mkw. powierzchni najmu brutto, czyli o 19 proc. mniej niż w 2008 r. Zgodnie z prognozami w 2010 r. zostanie oddane do użytku około 6,1 mln mkw. powierzchni. W 2011 r. przewiduje się podaż na poziomie 5,0 mln mkw. i będzie to najniższy wynik w skali rocznej od siedmiu lat (spadek o 46 proc. w porównaniu z 9,3 mln w szczytowym okresie koniunktury w 2008 r.). Rosja po utracie w 2009 r. pierwszego miejsca na liście krajów europejskich o największej ilości planowanej powierzchni na rzecz Turcji odzyskała pozycję lidera. Do końca 2011 r. planowane jest w tym kraju oddanie do użytku 2,5 mln mkw. powierzchni. Rumunia odnotowała jeden z najbardziej dotkliwych spadków w rankingu, z siódmego na dziesiąte miejsce, co było związane z wstrzymaniem realizacji wielu planowanych projektów.

- Wzrostu aktywności na rynku centrów handlowych najwcześniej możemy oczekiwać w Rosji, Turcji oraz w Polsce, dzięki korzystnym czynnikom demograficznym oraz silnemu popytowi na powierzchnie handlowe w najlepszych lokalizacjach ze strony międzynarodowych handlowców - powiedział Alexander Colpaert, analityk w dziale powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

- Polska ze współczynnikiem 173 mkw. powierzchni centrów handlowych na 1000 mieszkańców plasuje się nieco poniżej średniej europejskiej pod względem nasycenia. Po rekordowym 2009 r., w którym rynek zaabsorbował blisko 900 000 mkw. zaplanowanych jeszcze w czasie szczytu koniunktury gospodarczej, czeka nas zauważalny spadek rocznej podaży w latach 2010-2011 - uważa Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z warszawskiego biura Cushman & Wakefield.

JS
Handel-Net

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)