CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
14.06.2011 | aktual.: 14.06.2011 13:53
14.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (dokument wykonuje prawo Unii Europejskiej);
- projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Podjęto uchwały:
- zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów;
- zmieniającą uchwałę Rady Ministrów w sprawie upoważnienia Komitetu do Spraw Europejskich do rozpatrywania, rozstrzygania lub uzgadniania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na dzień 31 grudnia 2010 r.
Przyjęła informację o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2010 roku.
Rada Ministrów przyjęła stanowisko Polski na posiedzenie Rady Europejskiej (Bruksela, 23-24 czerwca 2011 r.)
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Nowelizacja ustawy z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym wynika z konieczności transpozycji do polskiego porządku prawnego rozwiązań zawartych w trzech dyrektywach unijnych.
Szczegółowe przepisy zawarte w projekcie ustawy:
- Określają warunki, jakie należy spełnić w celu zapewnienia interoperacyjności systemu kolei znajdującego się na terytorium Polski oraz rozszerzają zakres stosowania interoperacyjności na cały system kolei. W praktyce oznacza to stopniową unifikację systemu kolei znajdującego się na terytorium wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, dążenie do likwidacji barier technicznych i proceduralnych na granicy Polski z państwami Unii Europejskiej oraz harmonizację prawa.
- Ustanawiają terminy przewidziane na wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego oraz ustalają jednoznaczne kryteria merytoryczne warunkujące jego wydanie, które opierają się zasadniczo na dwóch oddzielnych warunkach:
- spełniania przez pojazd kolejowy wymogów zawartych w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności (TSI),
- posiadania przez pojazd kolejowy zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Wdrażają nową regułę w dopuszczaniu pojazdów kolejowych (tzw. automatyczne dopuszczenie pojazdu kolejowego do eksploatacji) polegające na uznaniu pojazdu kolejowego posiadającego pierwsze dopuszczenie do eksploatacji na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej za dopuszczony na terytorium Polski na skutek niewydania żadnej decyzji przez narodowy organ ds. bezpieczeństwa (prezes Urzędu Transportu Kolejowego) w określonym terminie;
- Usprawniają dotychczasowe procedury dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych i wprowadzania do obrotu składników interoperacyjności poprzez przyjęcie zasad "nowego podejścia" w procedurach oceny zgodności.
- Ustanawiają nowy rodzaj podmiotu: podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów kolejowych (ECM - Entity in Charge of Maintenance) oraz ustanawiają procedurę jego certyfikacji w celu zagwarantowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego.
- Porządkują obowiązki prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz jednostek notyfikowanych (notyfikowanych jednostek certyfikujących, notyfikowanych jednostek kontrolujących i notyfikowanych laboratoriów badawczych) w zakresie dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych w celu ujednolicenia procedur i zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
- Uszczegóławiają zadania prezesa Urzędu Transportu Kolejowego związane z prowadzeniem i udostępnianiem krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR - National Vehicle Register) w celu ustanowienia jednego zestandaryzowanego systemu ewidencji pojazdów kolejowych, zgodnego z przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi specyfikacji krajowego rejestru pojazdów kolejowych.
- Określają zasady nadawania przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN - European Vehicle Number) dla pojazdów kolejowych dopuszczanych po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium Unii Europejskiej, których dysponentami są przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
Wprowadzają procedury przyznawania odstępstw od stosowania TSI w przypadkach projektów budowy lub modernizacji linii kolejowych znajdujących się na zaawansowanym etapie planowania lub realizacji, uzasadnionych względami prawnymi, ekonomicznymi, finansowymi, społecznymi, środowiskowymi lub umownymi.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt nowelizacji ustawy zawiera przepisy, których stosowanie powinno przyczynić się przede wszystkim do poprawy jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych. Nowe regulacje, poprzez zapewnienie warunków dla większej konkurencyjności na rynku usług przewozów kolejowych, powinny doprowadzić do zmniejszenia kosztów tych usług oraz wpłynąć na ich wyższy standard. Projekt nowelizacji ustawy wzmacnia uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), dostosowując je do obowiązującej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Chodzi o kontrolę i nadzór nad rynkiem usług przewozów kolejowych.
Stąd też do projektu nowelizacji ustawy wprowadza się przepisy wzmacniające administracyjną kontrolę prezesa UTK nad realizacją prawa dostępu do infrastruktury na równych zasadach dla wszystkich przewoźników. Chodzi o kontrolę dotyczącą zarówno zakresu usługi publicznej, jak i przewozów komercyjnych.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, prezes UTK będzie zobowiązany do zaopiniowania projektu planu kolejowych przewozów pasażerskich oraz projektu umowy na świadczenie usług publicznych dotyczących kolejowych przewozów pasażerskich. Przyjmuje się, że kryterium oceny projektu umowy o świadczenie usług publicznych będzie zgodność tej umowy z planem transportu kolejowego.
Prezes UTK będzie mógł odmówić przyznania otwartego dostępu do infrastruktury, gdy działalność określona we wniosku może negatywnie wpłynąć na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii. Chodzi konkretnie o sytuacje, gdy działalność ta spowoduje ponad 10 - procentowy wzrost poziomu rekompensaty wypłacanej przewoźnikowi przez organizatora lub gdy spowoduje zakłócenia regularności przewozów pasażerskich. Przyjęcie takiego rozwiązania może spowodować, że organizatorzy przewozów pasażerskich będą bardziej racjonalnie zawierać umowy z przewoźnikiem ubiegającym się o przyznanie otwartego dostępu oraz zapewniać uczciwa konkurencję pomiędzy dotowanymi a publicznymi usługami świadczonymi na tej samej linii kolejowej.
Zgodnie z projektem, prezes UTK został uprawniony do nadzorowania negocjacji dotyczących zawarcia umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Takie rozwiązanie wzmocni administracyjną kontrolę i umożliwi przeprowadzanie negocjacji w rozsądnych terminach. Mając na uwadze często obecnie zdarzające się przedłużanie negocjacji, prezes będzie mógł wyznaczyć termin ich zakończenia.
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono regulacje porządkujące zasady przyznawania tras pociągów i określające nadzór nad obowiązującym rozkładem jazdy. Przewiduje się, że prezes UTK musi być informowany o dokonywanych zmianach, łącznie z podaniem ich przyczyn.
Wprowadzono zasadę stałości rozkładu jazdy oraz określono sytuacje, w których dopuszczalne będą jego korekty. Zarządca, właściciel lub zarządzający dworcem będą zobowiązani do opublikowania rozkładu jazdy w określonym terminie, nie później jednak niż 21 dni przed dniem jego obowiązywania. Za niezastosowanie się do terminów związanych z przygotowaniem i wdrożeniem rozkładu jazdy będą grozić kary pieniężne. Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich, spowodowane np. remontami lub inwestycjami, mogą być wprowadzane nie częściej niż raz w miesiącu.
Zgodnie z projektem ustawy, kwestie naruszenia jakości i standardu obsługi (chodzi np. o warunki związane z higieną czy komfortem jazdy) będą należały do prezesa UTK, który będzie mógł nakazać usunięcie usterek i ukarać przewoźnika.
W projekcie ustawy znalazły się przepisy precyzujące kary za nierespektowanie decyzji prezesa UTK w dziedzinach: praw pasażera, przekazywania informacji o odstępstwach od harmonogramu przygotowania i realizacji rozkładu jazdy, naruszania ustawowych terminów na złożenie wniosków o przydział tras czy niedochowanie parametrów infrastruktury przekazanej organizatorowi publicznego transportu zbiorowego. Wysokość kar będzie podlegała indywidualnej ocenie prezesa UTK.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Zgodnie z nowymi przepisami, zanieczyszczanie morza przez statki będzie przestępstwem przeciwko środowisku podlegającym sankcjom karnym. Surowsze kary nakładane będą m.in. za zrzuty do morza oleju lub innych szkodliwych substancji ciekłych, np. chemikaliów.
Przyjęte zmiany wynikają z implementacji dyrektywy 2009/123/WE, która wprowadza katalog czynów zabronionych o charakterze przestępczym. Oczekuje się, że sankcje karne będą skuteczniejsze niż sankcje administracyjne lub odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone środowisku. Surowe kary powinny sprawić, że przepisy ochrony środowiska będą lepiej przestrzegane.
W związku z tym w projekcie nowelizacji przewidziano kary za usuwanie ze statku substancji zanieczyszczających - w takiej ilości lub postaci - która może doprowadzić do pogorszenia jakości wody, zagrażać życiu lub zdrowiu wielu osób lub spowodować znaczne zniszczenie morskiej fauny i flory. Założono, że za takie przestępstwo, popełnione świadomie, będzie grozić kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Natomiast osoby działające nieumyślnie będą podlegały: grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
Karę będzie można nałożyć np. na: armatora statku, załadowcę, kapitana lub członka załogi, a także inne osoby fizyczne lub prawne, które mogłyby skorzystać na zanieczyszczeniu wód morskich.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
- *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Do ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzono przepisy, które umożliwią, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pośmiertne mianowanie na wyższy stopień wojskowy osób, które ze względu na wiek lub stan zdrowia nie podlegały obowiązkowi służby wojskowej, a także byłych żołnierzy rezerwy. Chodzi o osoby zasłużone w walkach o niepodległość państwa polskiego oraz szczególnie zasłużone za działalność na rzecz suwerennej i demokratycznej Polski. Takie mianowanie będzie mogło nastąpić tylko raz.
Obecnie pośmiertne mianowanie na wyższy stopień wojskowy jest możliwe za zasługi na rzecz obronności państwa wyłącznie w przypadku żołnierza w służbie czynnej, jeżeli jego śmierć miała związek z tą służbą. Nowe rozwiązanie oznacza uhonorowanie osób poległych i zamordowanych, co powinno usatysfakcjonować ich bliskich oraz środowiska zasłużone dla odzyskania wolności.
Przepisy zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego usprawnią proces udzielania pomocy pieniężnej najuboższym kombatantom.
Obecnie każdy kombatant, osoba represjonowana (lub pozostała po nim wdowa lub wdowiec), ubiegający się o pomoc pieniężną z Urzędu ds. Kombatantów i Osób represjonowanych musi dodatkowo przekazać do Urzędu stanowisko kierownika ośrodka pomocy społecznej, zawierające informacje o sytuacji rodzinnej i materialnej, a także zasadności przyznania pomocy. W przypadku braku takiego stanowiska Urząd musi o nie wystąpić. W efekcie taki przepis wydłuża postępowanie i wywołuje niezadowolenie w środowisku kombatanckim. Dlatego zaproponowano zwolnienie kombatantów z obowiązku przedkładania w Urzędzie ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych - razem z wnioskiem i dokumentami potwierdzającymi ich trudną sytuację - dodatkowego dokumentu, jakim jest stanowisko kierownika ośrodka pomocy społecznej. Oznacza to powrót do zasad udzielania pomocy pieniężnej obowiązujących przed czerwcem 2007 r.
Postanowiono, że do postępowań w sprawie wniosków o przyznanie pomocy pieniężnej, które zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia tej ustawy w życie, zostaną zastosowane jej przepisy.
Zmiany zaproponowane w ustawie o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich publikacji w Dzienniku Ustaw. Z kolei regulacje przewidziane w nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej powinny wejść w życie po 3 miesiącach od daty ogłoszenia.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
W projekcie nowelizacji ustawy zaproponowano dalsze zmiany dotyczące zasad przyznawania rent z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Zmiany te obejmą ubezpieczonych, którzy w dniu wejścia w życie nowych przepisów nie osiągnęli jeszcze pełnego wieku emerytalnego, czyli osób urodzonych po 1948 r., z wyjątkiem kobiet, które mają już wiek emerytalny (60 lat) i zamiast renty chcą otrzymywać świadczenie emerytalne.
Zgodnie z nowym zapisem, zniesiony będzie obowiązek udowodnienia przez osobę całkowicie niezdolną do pracy 5-letniego stażu ubezpieczeniowego w ostatnim dziesięcioleciu. Warunkiem jest, by kobieta posiadała co najmniej 30-letni okres składkowy, a mężczyzna - 35-letni okres składkowy.
Kolejną zaproponowaną zmianą jest wprowadzenie nowego terminu na zgłoszenie wniosku o wypłatę zasiłku pogrzebowego. Chodzi tu o sytuacje, w których zgłoszenie wniosku w obowiązującym dotąd terminie nie było możliwe ze względu na: późniejsze odnalezienie zwłok, późniejsze ich zidentyfikowanie bądź wystąpienie innych przyczyn niezależnych od osoby uprawnionej do otrzymania zasiłku. Przyjęto, że termin ten będzie wynosić 12 miesięcy od dnia pogrzebu. Wniosek powinien zostać uzupełniony o dokument potwierdzający wspomniane wyżej okoliczności (np. zaświadczenie z prokuratury lub policji).
Korzystną dla ubezpieczonych zmianą jest nowy sposób ustalania kapitału początkowego dla osób przechodzących na emeryturę obliczaną według nowych zasad wymiaru. Wprowadzono możliwość przyjęcia do obliczeń stażu ubezpieczeniowego wyrażonego w dniach, a nie jak było dotąd w pełnych latach. Ten przepis będzie dotyczyć osób urodzonych po 1948 r., które przed 1999 rokiem wykonywały pracę lub inną działalność objętą ubezpieczeniem społecznym i za które były odprowadzane składki (lub osoby te same składki opłacały).
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniająca uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów, przedłożoną przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Komitet wspomagający do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej - do końca stycznia 2012 r. będzie rozpatrywał stanowiska związane z wykonaniem "Programu 6-miesięcznego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r." oraz realizacją fiszek programowych w sprawach związanych z naszą prezydencją. Komitet będzie także zajmował się sprawami organizacyjno-logistycznymi wynikającymi ze sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE. Oznacza to, że zagadnienia te nie będą przedmiotem prac Komitetu ds. Europejskich.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i zostanie ogłoszona.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Rady Ministrów w sprawie upoważnienia Komitetu do Spraw Europejskich do rozpatrywania, rozstrzygania lub uzgadniania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, przedłożoną przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Komitet ds. Europejskich nie będzie się zajmował sprawami wynikającymi z rozpatrywania stanowisk związanych z wykonaniem "Programu 6-miesięcznego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r." oraz realizacją fiszek programowych w sprawach związanych z naszą prezydencją. Komitet ds. Europejskich nie będzie także zajmował się sprawami organizacyjno-logistycznymi wynikającymi ze sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.
Takie rozwiązanie ma celu uniknięcie sporów kompetencyjnych między Komitetem ds. Europejskich a Komitetem wspomagającym do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i zostanie ogłoszona.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2010 r., przedłożoną przez ministra finansów.
Suma bilansowa NBP pod koniec 2010 r. wynosiła 279.340.384,8 tys. zł i zwiększyła się o 35.315.907,1 tys. zł, tj. 14,5 proc. w porównaniu z 2009 r. Po stronie aktywów na zwiększenie sumy bilansowej wpłynął głównie wzrost wielkości rezerw walutowych NBP, natomiast po stronie pasywów - przede wszystkim zwiększenie zobowiązań z tytułu operacji polityki pieniężnej.
Wynik finansowy NBP w 2010 r. wyniósł 6.529.118,7 tys. zł. Zostanie on podzielony w następujący sposób: wpłata z zysku NBP do budżetu państwa - 6.202.662,8 tys. zł i odpis na fundusz rezerwowy NBP - 5 proc. zysku, tj. 326.455,9 tys. zł
Dodatni wynik uzyskany przez NBP był głównie rezultatem dodatniego wyniku z operacji finansowych, a w szczególności zrealizowanych przez bank przychodów z transakcji rezerwami dewizowymi oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerwy na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego do walut obcych.
Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2010 r., przedłożoną przez ministra finansów.
Po roku funkcjonowania ustawy należy stwierdzić, że jej przepisy zmieniły rynek gier hazardowych w Polsce. Przede wszystkim zlikwidowano możliwość udzielania nowych oraz przedłużania obowiązujących zezwoleń na prowadzenie salonów gier na automatach i punktów gier na automatach o niskich wygranych.
Pod koniec 2010 r. obowiązywały 443 zezwolenia na urządzanie i prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych (na początku roku było ich 549). Oznacza to, że ważność utraciło 106 zezwoleń. Wydano 74 decyzje, na podstawie których cofnięto (w całości lub części) zezwolenia na urządzanie i prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych. Spowodowało to zmniejszenie liczby eksploatowanych automatów do gier, przede wszystkim w punktach gier na automatach o niskich wygranych (pod koniec 2009 r. funkcjonowało ich 53 156, a na koniec 2010 r. - 19 190). Pod koniec 2010 r. u ministra finansów złożone były 62 wnioski o udzielenie zezwolenia na prowadzenie kasyna, w 2009 r. było ich 22. Minister finansów udzielił 13 koncesji na prowadzenie kasyn.
W 2010 r. spadły przychody firm z gier hazardowych. W 2009 r. wyniosły one 20 366 552 tys. zł, a w 2010 r. - 16 233 424 tys. zł, czyli były niższe o 20 proc. W przypadku punktów gier na automatach o niskich wygranych przychody te były niższe nawet o 34 proc.
Rok 2010 był pierwszym, w którym poborem podatku od gier zajęły się organy Służby Celnej, co przyniosło pozytywne efekty. Wpływy budżetowe z tego tytułu planowane na 1 570 000 000 zł, w rzeczywistości wyniosły 1 624 843 010,49 zł. Miało to związek z podwyższeniem stawki podatku od gier i opodatkowania loterii audioteksowej. Jednocześnie zaległości podatkowe wyniosły 15 987 tys. zł i były mniejsze o 56 proc. w stosunku do 2009 r.
W 2010 r. dopłaty, które pobierane są w grach objętych monopolem państwa, trafiły na: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (480.790 tys. zł); Fundusz Promocji Kultury (124.880 tys. zł); Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych (18.732 tys. zł). W sumie rozdysponowano 624.402 tys. zł. W porównaniu z 2009 r. wysokość dopłat zmniejszyła się o 16,6 proc. (spadek wynika z mniejszych przychodów z gier liczbowych i loterii pieniężnych).
Służba Celna w minionym roku przeprowadziła 17 594 kontrole dotyczące urządzania gier hazardowych, a nieprawidłowości ujawniono w 2 086 przypadkach. Urzędy celne wszczęły 2 204 postępowania przygotowawcze w sprawach karnych skarbowych przeciwko organizacji gier hazardowych. Do 1074 wzrosła liczba zajętych automatów eksploatowanych bez wymaganych zezwoleń, czyli niemal dwukrotnie: w 2008 r. zajęto 564 automaty, w 2009 r. - 568. Jednocześnie zamknięto 1030 automatów, które nie spełniały warunków ustawy o grach hazardowych, tzn. oferowały gry na wyższe wygrane. Oprócz tego Służba Celna zatrzymała w 2010 r. 102 terminale internetowe oraz 87 automatów do gry na punkty, na których urządzano nielegalne gry hazardowe. Jest to wynik efektywniejszych kontroli, a także wygaszania działalności polegającej na urządzaniu gier automatach o niskich wygranych.
W 2010 r. przygotowano projekt nowelizacji ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw, w którym zawarto rozwiązania zapewniające skuteczniejszą kontrolę gier hazardowych urządzanych w internecie i efektywniejsze zwalczanie procederu ich nielegalnego urządzania.
Z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2010 r. wynika, że minister finansów dobrze wykonuje zadania ustawowe dotyczące rynku gier i zakładów wzajemnych. NIK pozytywnie oceniła również skupienie wszystkich spraw związanych z rynkiem gier w Służbie Celnej.
Rada Ministrów przyjęła stanowisko Polski na posiedzenie Rady Europejskiej (Bruksela 23-24 czerwca 2011 r.), przedłożone przez ministra spraw zagranicznych.
W stanowisku podkreślono, że Polska bierze aktywny udział w kształtowaniu polityki wspólnotowej, realizując strategię gospodarczą "Europa 2020" czy Pakt Euro Plus. Zgodnie ze stanowiskiem, polityka wspólnotowa powinna dążyć do: niwelowania różnic społeczno-gospodarczych regionów UE, zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego czy wypracowywania kierunków strukturalnych przemian na rynku pracy. Ponadto jednym z istotnych kierunków polityki gospodarczej powinno być dążenie do zapobiegania możliwości występowania podziału pomiędzy państwami strefy euro a pozostałymi państwami członkowskimi. Z tego względu konieczne jest dołożenie starań, by wypracowywane rozwiązania obejmowały wszystkie państwa.
Komisja Europejska opublikowała komunikat dotyczący finału pierwszego semestru koordynacji polityki gospodarczej, w którym znajdują się wytyczne dla poszczególnych państw na lata 2011-2012l. W komunikacie pozytywnie oceniono programy przedstawione przez państwa członkowskie, podkreślając, że są one dobrą podstawą do trwałego wzrostu i pobudzania reform. Polska zgadza się z opinią KE, że sytuacja pokryzysowa powinna skłaniać do mobilizacji społecznej ukierunkowanej na wprowadzanie reform.
Polska podziela oceny Komisji dotyczące działań podejmowanych przez poszczególne państwa członkowskie. Jednocześnie zgadzamy się z diagnozą KE, że niezbędne jest podjęcie działań koordynacyjnych. Z tego względu będziemy popierać jak najszybsze przyjęcie pakietu legislacyjnego dotyczącego zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej.
Polska w czasie prezydencji aktywnie włączy się w debatę nad problematyką migracji w Unii. Chodzi o wzmożony napływ obywateli z państw Afryki Północnej. Stoimy na stanowisku, że państwa członkowskie powinny zapewnić osobom rzeczywiście wymagającym pomocy odpowiedniego wsparcia. Jednocześnie wobec migrantów ekonomicznych należy przyjąć rozwiązania regulujące ich powrót i readmisje. Nawiązanie dialogu migracyjnego z Tunezją, Marokiem i Egiptem powinno być jednym z priorytetów. Polska deklaruje udzielenie pomocy w sytuacjach kryzysowych państwom członkowskim, do których napływa najwięcej osób z północnej części Afryki. Polska włączy się w pomoc humanitarną, zarówno na poziomie działań UE, jak i organizacji międzynarodowych.
Polska stoi na stanowisku, że konieczne jest wzmocnienie systemu zarządzania strefą Schengen, działania te leżą w interesie wszystkich państw członkowskich tej strefy. Chodzi szczególnie o wzmocnienie ochrony granic zewnętrznych - poszerzenie mandatu Agencji Frontem, prace nad pakietem inteligentnych granic czy programem rejestracji podróżnych. W nadchodzącej prezydencji Polska deklaruje zaangażowanie w prace nad zakończeniem tworzenia Wspólnego Europejskiego Systemu Azylowego (WESA).
Ostatnie rewolucyjne wydarzenia w świecie arabskim i powszechne dążenie tych krajów do wprowadzenia demokratycznych porządków powinny znaleźć wsparcie w Unii. Konieczne jest kontynuowanie aktywnej polityki w obszarach: transformacji demokratycznej i budowie demokratycznych instytucji; partnerstwa z obywatelami; trwałego rozwoju gospodarczego. Rozwój partnerstwa w wymiarze wieloaspektowym z państwami południowego sąsiedztwa jako jednym z elementów wzmocnienia regionów jest jednym z priorytetów prezentowanych przez Polskę - jedna polityka, różne regiony.
Polska, popierając ideę rozszerzenia UE, oczekuje szybkiego zakończenia procesu negocjacji z Chorwacją. Wspieramy i doceniamy wysiłki, jakie prezydencja węgierska podjęła na rzecz rozszerzenia UE. Zdaniem rządu polskiego, Chorwacja jest na dobrej drodze do zakończenia procesu integracji i wypełnienia niezbędnych warunków umożliwiających zakończenie negocjacji.
Wyrażamy zadowolenie, że Unia Europejska dostrzegła kwestię Romów i opowiedziała się za wprowadzeniem systemowych działań na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społeczności romskiej. Chodzi o działania wspierające integrację tej społeczności, w tym sprawy związane z poprawą warunków zdrowotnych, bytowych i dostępu do rynku pracy. Niezwykle ważny jest też problem edukacji dzieci i młodzieży.
Polska uważa, że uruchomiona ostatnio Strategia UE dla Regionu Dunaju powinna mieć charakter otwarty, ponieważ kwestie będące w obszarze jej zainteresowań obejmują także region środkowoeuropejski, a więc i Polskę. Z tego względu niezbędna jest synergia między istniejącą już strategią "bałtycką", a nową strategią "dunajską".
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mick/