Czy twoja firma o Ciebie dba? Sprawdź
Sprawienie, by pracownicy chcieli zostać w firmie jest jednym z głównych zadań pracodawcy. Wielu chlebodawców niestety o tym zapomina. Są miejsca gdzie rotacja zatrudnienia jest ogromna. Wolimy pracę w przedsiębiorstwach, gdzie szef się o nas troszczy i szanuje nasze potrzeby. Sprawdź jakie czynniki wpływają na wysoką kulturę pracy i czy w twojej firmie dba się o pracowników.
Work-life balance
Równowaga między życiem osobistym i zawodowym. Skuteczne programy tego typu ułatwiają życie i zmniejszają stres, dzięki czemu personel staje się zdrowszy, bardziej odporny i produktywny. Wśród wielu korzyści wynikających z wdrożenia, wskazuje się podwyższoną produktywność i zaangażowanie, poprawę morale i wzrost inicjatywy pracowników. Badania pokazują, że zrównoważenie życia osobistego i zawodowego redefiniuje podejście do obu obszarów życia i korzystnie zmienia sposób, w jaki pracownicy wykonują zawodowe obowiązki oraz pozytywnie wpływa na ich stosunek do pracodawcy i identyfikację z organizacją. Nigdy wcześniej działania w zakresie work-life balance nie były tak ważne jak obecnie. Dlatego nawet małe gesty, w postaci np. dodatkowego dnia wolnego na spędzenie więcej czasu z rodziną, zaprocentują wzrostem lojalności pracownika.
Pakiet świadczeń pracowniczych
Firmy w celu przyciągnięcia lub zatrzymania u siebie pracowników oferują, oprócz wynagrodzenia stałego, różnego rodzaju premie i świadczenia dodatkowe. Często wiążą się one z wykonywaną pracą (np. telefon służbowy, laptop), coraz częściej jednak pracodawcy sięgają również po narzędzia niezwiązane bezpośrednio z pełnioną w firmie funkcją, ale służące integracji i motywacji zespołu. Rolę tych ostatnich pełnią m.in. zyskujące na coraz większej popularności kupony, zarówno te przeznaczone na posiłki dla pracowników, jak i te na sport, kulturę i rekreację. Dzięki nim firmy mogą budować trwałe, pozytywne relacje z pracownikami, ich identyfikację z firmą oraz tworzyć pozytywny wizerunek pracodawcy.
Pozafinansowe systemy wynagradzania charakteryzuje również elastyczność w dopasowaniu do potrzeb firmy i jej pracowników. Pozwalają różnicować przyznawane świadczenia ze względu na zajmowane stanowiska i posiadane kwalifikacje pracowników i - co ważne - stosowane jako rozwiązanie długoterminowe pozwalają na bieżącą modyfikację zakresu i wartości przekazywanych świadczeń, zależną od kondycji finansowej firmy i sytuacji na rynku pracy. Atmosfera w pracy
Złe samopoczucie i stres wywołany niewłaściwą atmosferą w pracy jest jednym z najważniejszych powodów zmiany pracodawcy. Dlatego warto zadbać o stanowisko pracy, tak by pracownicy mieli warunki sprzyjające wykonywaniu swoich obowiązków. Każdego podwładnego należy traktować z szacunkiem oraz doceniać jego wkład w funkcjonowanie firmy. Nawet zwykłe “dziękuję” czy poklepanie po plecach pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie. Faworyzowanie poszczególnych osób lub grup powoduje powstawanie nieprzyjemnej atmosfery oraz poczucia rozgoryczenia wśród pozostałych pracowników. Rozgoryczeni pracownicy mniej angażują się w wykonywanie swoich obowiązków, ponieważ wiedzą że i tak doceniony zostanie ktoś inny. A to z kolei odbija się na wynikach firmy.
Komunikacja
Bez dobrej komunikacji w firmie trudno o zaangażowanie pracowników. Dobra komunikacja to otwarte mówienie o tym, co dzieje się w firmie, ale także możliwość wypowiadania się pracowników. Pracownicy, którzy znają plany firmy, zamierzenia, czują, że są przez nią traktowani poważnie. Inne jest ich podejście do wykonywanych obowiązków. Bez zaangażowania pracowników niemożliwe jest zaangażowanie klientów, dlatego słuchanie pracowników, udzielanie informacji zwrotnych, jasne formułowanie celów i oczekiwań, indywidualne spotkania z pracownikiem i jasna ocena jego pracy to najważniejsze czynniki dobrej komunikacji.
Pracownik na właściwym miejscu
Każdy z nas posiada role, które są przez niego preferowane – wypełnia je z zaangażowaniem, przyjemnością i dobrymi efektami. Nie do wszystkiego jednak zostaliśmy stworzeni. Są takie zawody, których nie powinniśmy wykonywać. Będą nam sprawiały ogromny kłopot i przypuszczalnie efekty nie będą najlepsze. Pracodawca powinien zadbać o to, żeby podwładny był obsadzony na stanowisku adekwatnym do jego osobowości i umiejętności.
Dobrze przeprowadzona rekrutacja pozytywnie wpływa na chęć pozostania w firmie oraz zmniejsza ponoszone przez firmę koszty.
System motywacyjny
Umiejętność motywowania pracowników jest jedną z istotniejszych cech dobrego zarządzania. Dobre rezultaty osiągają jedynie ludzie dobrze zmotywowani oraz zaangażowani w swoją pracę. Skuteczne motywowanie, to nie tylko metoda „kija i marchewki”. Zasada ta powinna zniknąć z atrybutów motywowania szefa, gdyż prowadzi jedynie do powiększania dystansu między przełożonym a pracownikiem, pobudza niezdrową rywalizację oraz powoduje wzrost wzajemnej wrogości i zawiści.
Ważnym elementem motywowania jest również świętowanie sukcesów. Chwalenie i nagradzanie pracowników.
Elastyczny czas pracy
Pracodawca, który umożliwia pracę w elastycznych godzinach, wcześniejsze wyjścia z biura gdy zaistnieje taka konieczność, to mądry pracodawca. Wprowadzanie zmian do standardowego czasu pracy, tak by był jak najlepiej dopasowany do potrzeb pracownika, pozwala łatwiej godzić życie prywatne z zawodowym.
JK