Deloitte: Liczba członków klubów fitness może wzrosnąć do 4 mln za 3‑5 lat
Warszawa, 12.04.2017 (ISBnews) - Liczba członków klubów fitness w Polsce może wzrosnąć nawet do 4 mln osób za 3-5 lat wobec 2,84 mln osób w 2016 r., wynika z prognoz firmy doradczej Deloitte i organizacji EuropeActive. Przychody polskich klubów fitness w 2016 r. wyniosły 842 mln euro (3,68 mld zł) wobec 871 mln euro (3,65 mld zł) rok wcześniej.
12.04.2017 | aktual.: 12.04.2017 12:38
"Jak wynika z tegorocznego raportu 'The European Health & Fitness Market', przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z organizacją EuropeActive polski rynek usług fitness należy do jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się, ale jednocześnie najbardziej rozdrobnionych w Europie. Do klubów, których liczba na koniec ub. roku wyniosła ponad 2,5 tys., uczęszcza już 2,84 mln Polaków. Według szacunków w ciągu trzech-pięciu lat ta liczba może się zwiększyć nawet do 4 mln osób, z czego duża część będą to osoby starsze" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Wskaźnik penetracji, czyli stosunek liczby członków klubów fitness do liczby ludności danego kraju, wynosi w Polsce 7,4%, czyli poniżej średniej dla wszystkich analizowanych krajów, która wynosi 8,1%, wskazał lider Sports Business Group Deloitte Marcin Diakonowicz.
"Potencjał polskiego rynku jest ogromny. Szacujemy, że w ciągu 3-5 lat liczba osób korzystających z klubów fitness może wzrosnąć nawet o 1,5 mln osób. Co prawda, możemy już mówić o nasyceniu rynku w głównej grupie docelowej, czyli osób otwartych na sport i zdrowy styl życia, ale wciąż istnieją grupy, dla których rynek fitness dotąd nie miał odpowiedniej oferty, jak chociażby studenci i emeryci" - powiedział ekspert rynku fitness Robert Kamiński, cytowany w komunikacie.
Suma przychodów polskich klubów fitness w 2016 r. wyniosła 842 mln euro, czyli 3,68 mld zł. Rok wcześniej było to 871 mln euro (wówczas 3,65 mld zł). Wysokość przychodów na przestrzeni lat 2015-2016 pozostała na podobnym poziomie, a różnie wynikają z niekorzystnego kursu walutowego, podał także Deloitte.
Na kwotę 842 mln euro złożyły się przede wszystkim składki członkowskie oraz dodatkowe przychody z innej działalności. Średnia wysokość miesięcznej opłaty członkowskiej (wynikającej z cennika) wynosi w Polsce 27,7 euro, czyli około 116 zł, ale często stosowaną praktyką jest udzielanie rabatów, więc faktycznie może to być średnio około 25,5 euro (ok. 107 zł).
"Większość klubów, według szacunków może być to nawet 80-90%, znajduje się w rękach prywatnych właścicieli, a więc w porównaniu z resztą Europy rozdrobnienie rynku jest znaczne. Dziesięciu największych operatorów posiada zaledwie 8% udziału w rynku i 10%, jeżeli chodzi o udział w liczbie członków kubów fitness" - powiedziała menedżer w Sports Business Group Deloitte Marta Wrońska, także cytowana w komunikacie.
Największą liczbą klubów może pochwalić się obecnie sieć Calypso, która wyprzedza sieć Jatomi Fitness, podano w materiale.
Z danych Deloitte wynika, że wartość europejskiego rynku fitness w 2016 roku wyniosła 26,3 mld euro, co stanowiło wzrost w walutach krajowych o 3,1% r/r, przy czym niezmiennie niemal 2/3 stanowią przychody wygenerowane w pięciu krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech oraz Hiszpanii. Prawie jedna czwarta rynku (23%) należy do grupy kolejnych sześciu państw: Holandii, Rosji, Turcji, Polski, Szwajcarii oraz Szwecji.
(ISBnews)