Trwa ładowanie...

Do 2017 r. opłaty za CO2 tylko dla lotów wewnątrz UE

Do początku 2017 r. unijna legislacja ws. pozwoleń na emisję CO2 (dot. m.in. opłat) będzie dotyczyć tylko lotów wewnątrz UE - postanowił w czwartek PE. Do tego czasu globalną umowę ws. ograniczania emisji w lotnictwie powinna uzgodnić organizacja ICAO.

Do 2017 r. opłaty za CO2 tylko dla lotów wewnątrz UEŹródło: AFP, fot: Sebastien Bozon
d1s0yir
d1s0yir

Zawieszenie opłat za CO2 wobec przewoźników wykonujących loty z i do UE do 2017 r. ma dać czas na wypracowanie globalnego porozumienia w tej sprawie przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Parlament Europejski przestrzegł jednak, że od 2017 r. unijne przepisy ws. CO2 będą dotyczyć wszystkich lotów rozpoczynających się lub kończących w UE.

- Unijny system handlu pozwoleniami na emisję CO2 (ETS) będzie znowu w pełni stosowany po 2016 roku. Parlament Europejski nie mógł zaakceptować życzenia Rady UE (rządów), by "zatrzymać zegar" do 2020 r. Mamy kolejne zgromadzenie ICAO w 2016 r. i jeśli nie zaowocuje ono globalnym porozumieniem, wtedy nikt nie będzie w stanie uzasadnić otrzymania wyłączenia przez następne cztery lata - oświadczył sprawozdawca PE chadek Peter Liese.

Wcześniej porozumienie z krajami UE w tej sprawie odrzucili europosłowie komisji PE ds. środowiska. Argumentowali, że nie chcą poddawać się zewnętrznej presji i że porozumienie jest zbyt mało ambitne. Ostatecznie jednak w czwartek porozumienie to PE poparł w głosowaniu plenarnym. Teraz formalnie muszą przyjąć je ministrowie.

Nowe przepisy będę też wymagać od krajów członkowskich raportowania w sprawie sposobu wydawania przychodów z aukcji pozwoleń na emisję CO2 - zastrzega PE. Dochody te powinny być przeznaczane na cele środowiskowe.

d1s0yir

Także KE wolałaby bardziej ambitnego porozumienia ws. pozwoleń na emisję w lotnictwie. W październiku ub.r. zaproponowała, by do czasu wejścia w życie globalnego porozumienia przewoźnicy spoza UE płacili za część unijnych pozwoleń na emisję CO2 na trasie wewnątrz przestrzeni powietrznej UE.

Komitet Wykonawczy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) osiągnął 4 października ub.r. w Montrealu porozumienie ws. planu globalnych zasad obniżania emisji CO2 przez linie lotnicze. Do 2020 roku ma być wprowadzony ogólnoświatowy, oparty na zasadach rynkowych mechanizm, którego szczegóły mają być ustalone w 2016 r.

Porozumienie zostało poprzedzone naciskami UE, która zapowiedziała, że zwolni przewoźników z obowiązku płacenia za unijne pozwolenia tylko wówczas, gdy zostanie wdrożony globalny mechanizm obniżania emisji CO2 w lotnictwie.

Zgodnie z dyrektywą z 2008 r. od 2012 r. przewoźnicy korzystający z lotnisk UE mieli zostać włączeni do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). Mieliby na początku kupić ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, procent ten rósłby w kolejnych latach. Za brak pozwoleń grożą kary finansowe, a nawet zakaz lotów. Teraz KE chce, by zasady te obowiązywały tylko na odcinku trasy w przestrzeni powietrznej UE od 2014 r.

Sprzeciwiające się wcześniej tym zasadom niektóre kraje, takie jak Chiny, Rosja, USA, groziły środkami odwetowymi; przymus płacenia za unijne pozwolenia za emisję uznały za naruszenie ich suwerenności. Stany Zjednoczone interweniowały w europejskim trybunale, pozwami groziły też inne kraje. Ponadto głośno było o groźbach Chin odwołania zamówień na francuskie Airbusy w odwecie za działania Unii.

d1s0yir
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1s0yir