Dynamika rynku produktów OTC spadnie do 3 proc. w 2010 r. - PMR
23.11. Warszawa (PAP) - W 2010 roku dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty (OTC), suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie do 3 proc., z 11 proc. w 2009 r....
23.11.2010 | aktual.: 23.11.2010 11:23
23.11. Warszawa (PAP) - W 2010 roku dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty (OTC), suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie do 3 proc., z 11 proc. w 2009 r. W najbliższych dwóch latach PMR spodziewa się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży tych produktów, do wartości ponad 10,6 mld zł w 2012 - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pod tytułem "Rynek OTC w Polsce 2010. Strategie switch i prognozy rozwoju na lata 2010-2012".
W 2010 roku wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł, a tempo wzrostu spadnie do około 3 proc. z powodu wysokiej bazy z 2009 roku, jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji.
Według prognoz PMR w ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się w tempie dwucyfrowym i w 2012 roku przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety. Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach PMR podkreśla, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC.
PMR zakłada bowiem, że dojdzie do kontynuacji trendów, które występowały w poprzednich latach i pozytywnie wpływały na sprzedaż: starzenia się społeczeństwa, wzrostu zainteresowania samoleczeniem, zdrowym stylem życia i zdrowym wyglądem zewnętrznym, produktami pochodzenia naturalnego i ziołowego.
W 2009 roku polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11 proc. rok do roku. Rynek rozwijał się dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego.
"Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 r., liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 r., kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań" - powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów.
Biorąc pod uwagę tylko rynek leków OTC i suplementów diety, według PMR w 2009 roku tylko 13 proc. z wartości rynku zostało wygenerowane poza aptekami.
"Wynika to z faktu, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z października 2010 r. tylko leki OTC na bazie 52 substancji czynnych, mogą być sprzedawane w placówkach obrotu pozaaptecznego (w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych, w kioskach, drogeriach itp.)" - powiedziała cytowana w komunikacie Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Wcześniej lista leków OTC dopuszczonych do sprzedaży w placówkach pozaaptecznych była zdefiniowana zarówno przez kryteria klasyfikacji, jak i przez wykazy produktów leczniczych dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej. Budziło to wiele wątpliwości, de facto bowiem, jeżeli na rynku pojawiał się produkt spełniający kryteria rozporządzenia w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, lista produktów dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego powinna była być natychmiast znowelizowana i poszerzona o ten produkt. Suplementy diety mogą być sprzedawane poza aptekami bez żadnych ograniczeń.(PAP)
bas/