Trwa ładowanie...
d2745i7
transport
23-04-2009 11:10

Engelhardt: tylko 22 z ponad 1000 dworców w Polsce - w dobrym stanie

Zaledwie 22 z ponad 1 tys. czynnych dworców
kolejowych w Polsce są w dobrym stanie - poinformował w Sejmie
wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.

d2745i7
d2745i7

_ Trzeba z przykrością stwierdzić, że oceniając stan jakościowy eksploatowanych w Polsce dworców, (...) rzeczywiście nie mamy się czym pochwalić _- podkreślił.

Wiceminister odpowiadał na pytania posłów PiS: Bogusława Kowalskiego, Anny Sobeckiej i Marka Polaka, o plany modernizacji dworców kolejowych.

Powiedział, że PKP mają 1 tys. 10 dworców czynnych i 1 tys. 631 nieczynnych. Zaledwie 22 z eksploatowanych dworców są w stanie dobrym, 623 - w dostatecznym, a 365 (czyli ponad 35 proc.) - w złym. Engelhardt poinformował, że niezbędne nakłady finansowe, które umożliwiłyby modernizację dworców w ciągu 10 lat, wynoszą 3 mld zł.

Z grupy dworców czynnych 15 proc. to dworce największe, kategorii A, które obsługują rocznie powyżej 2 mln pasażerów. Najwięcej w naszym kraju jest dworców kategorii D, o rocznej odprawie poniżej 300 tys. osób - takich dworców jest 823; pozostałe ok. 170 mieści się w kategoriach B i C.

d2745i7

W ocenie wiceministra, jedną z głównych przyczyn złego stanu kolei w naszym kraju jest polityka "ograniczania wydatków na kolej", prowadzona przez kolejne rządy od 1990 r.

_ Przez 20 ostatnich lat PKP pozostawione było samo sobie z problemem utrzymania dworców, które jako obiekty użyteczności publicznej nie stanowią przedsięwzięcia biznesowego, czyli trzeba do nich po prostu dopłacać _ - podkreślił.

Ponadto - jak powiedział Engelhardt - PKP obciążone są historycznymi długami, a wysokość odsetek od tych zobowiązań, które muszą rocznie płacić koleje, wynosi 300 mln zł. W związku z tym środki finansowe kierowane na inwestycje w dworce, które PKP może wygenerować, wynoszą rocznie średnio ok. 16 mln zł.

_ Pokazuje to skalę problemu, tzn. że gdyby PKP nie miało tego historycznego zadłużenia, to środki finansowe, które można by było kierować na dworce, byłyby znacznie większe _- ocenił.

d2745i7

Jak poinformował wiceminister, w grudniu 2008 r. weszły w życie przepisy, umożliwiające dofinansowanie dworców ze środków publicznych. Jak jednak zaznaczył, pieniądze na wsparcie inwestycji kolejowych zostaną prawdopodobnie zapisane dopiero w ustawie budżetowej na 2010 r.

Ponadto - w celu przyspieszenia modernizacji kolei - PKP przekazały do tej pory nieodpłatnie 97 dworców samorządom, by te zajmowały się ich zagospodarowaniem. W tym zakresie planowane jest wprowadzenie nowych przepisów i dalsze przekazywanie mniejszych dworców.

Jak jednak zaznaczył Engelhardt, modernizacja dużych, strategicznych dworców pozostanie w gestii PKP. Chodzi tutaj o planowane odnowienie np. dworca w Krakowie - wydatki na ten cel to 80,5 mln zł, w tym 60 mln zł pochodzi z UE. Zmodernizowany za 112 mln zł (79 mln zł z Unii) zostanie ponadto dworzec Wrocław Główny, na inwestycje w obiekt Gdynia Główna przekazane zostanie 135 mln zł (95 mln zł z UE).

d2745i7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2745i7