Trwa ładowanie...
d1ykmgp

Firmy kolejowe mogą zapłacić mniej za tory, jest projekt cennika

12.03. Warszawa (PAP) - Zarządzająca torami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego do zatwierdzenia projekt cennika dostępu do torów, który...

d1ykmgp
d1ykmgp

12.03. Warszawa (PAP) - Zarządzająca torami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego do zatwierdzenia projekt cennika dostępu do torów, który miałby obowiązywać w przyszłym roku. Według projektu, średnia stawka będzie nieco niższa niż obecnie.

Kolejarze zapewniają, że nowe stawki są naliczone zgodnie z wymogami Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W maju zeszłego roku ETS uznał, że PKP PLK naliczała opłaty nieprawidłowo. W związku z tym kolejarze zmienili wyliczenia - w efekcie stawki na ten rok były niższe średnio o jedną piątą. Opłaty w przyszłym roku też będą niższe, choć już nieznacznie.

"Średnia stawka sieciowa jest niższa o 0,11 proc. wobec cennika na rok 2013/14" - dowiedziała się PAP w PKP PLK.

Projekt trafił do UTK w środę. Teraz prezes urzędu ma 30 dni na zatwierdzenie stawek lub odmowę ich zatwierdzenia.

d1ykmgp

Projekt cennika, który ma wejść w życie razem z rozkładem jazdy pociągów 2014/2015, przygotowano uwzględniając te same założenia i regulacje, jak w ubiegłym roku. To, ile przewoźnik zapłaci za dostęp do torów, zależy od tego, jaką kategorię ma dana linia kolejowa i ile waży pociąg. Zasady kategoryzacji linii i przedziały masy brutto pociągów mają być takie same, jak obecnie.

Kolejarze proponują przewoźnikom niższe opłaty za korzystanie ze stacji i przystanków kolejowych, gdzie nie ma megafonów do zapowiedzi głosowych. Oznacza to, że tańsze będzie zatrzymywanie się na prawie 90 proc. z nich. Niestety, więcej trzeba będzie zapłacić za korzystanie z 20 największych stacji oraz stacji i przystanków o znaczeniu regionalnym i aglomeracyjnym, gdzie są systemy informowania podróżnych.

Ponadto PKP PLK proponuje obniżenie o jedną piątą opłaty za przydzielanie tras poza rocznym rozkładem jazdy - ma to szczególne znaczenie dla przewoźników towarowych. Niższy niż obecnie ma być udział opłat za korzystanie z peronów oraz informację pasażerską w całkowitym koszcie dostępu do infrastruktury.

Wyrok ETS z zeszłego roku nie tylko wymusił na kolejarzach zmianę sposobu naliczania opłat za dostęp do torów, ale także spowodował, że trzeba zmienić rozporządzenie, na podstawie którego kolejarze naliczali opłaty. Resort infrastruktury i rozwoju przygotował odpowiedni projekt, ale jest on dopiero na etapie uzgodnień i nie wiadomo, kiedy ostatecznie miałby wejść w życie. Tymczasem kolejarze muszą przestrzegać terminów dotyczących ustalania nowego cennika. PKP PLK zapewnia jednocześnie, że projekt nowych stawek jest zgodny z wyrokiem ETS.

d1ykmgp

Jak poinformował PAP rzecznik ministerstwa Piotr Popa, zgodnie z projektem nowego rozporządzenia nowe zasady ustalania opłat stosowane byłyby od połowy grudnia 2014 r. Rozporządzenie również zakłada, że przewoźnicy będą płacić za dostęp do torów mniej. Jest to postulat od lat podnoszony przez przewoźników, którzy argumentują, że w Polsce tory należą do najdroższych na kontynencie, podczas gdy ich stan jest fatalny.

"Co do zasady, w stosunku do obowiązującego rozporządzenia, nowe przepisy przewidują zmniejszenie wysokości opłat pobieranych od przewoźników. Jednocześnie wprowadzono przewidzianą w przepisach unijnych możliwość różnicowania opłat w zależności od rodzaju realizowanego przewozu. Należy jednak zaznaczyć, iż rozporządzenie jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i projekt może jeszcze ulec zmianie" - powiedział Popa.

Resort szacuje, że obniżenie opłat za dostęp do torów będzie kosztował budżet 35 mld zł w ciągu kolejnych 10 lat. Ale jak zastrzegł rzecznik, również ta kwota jest szacunkowa i prawdopodobnie będzie jeszcze weryfikowana.

Agata Kalińska (PAP)

her/ je/

d1ykmgp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ykmgp