Francuski klaster kosmetyczny chce nawiązać współpracę z polskimi firmami
Francuski klaster kosmetyczny Cosmetic Valley chce nawiązać współpracę z firmami kosmetycznymi i farmaceutycznymi działającymi w regionie łódzkim m.in. w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Francuska grupa zrzesza 800 firm, które zatrudniają 70 tys. osób.
11.06.2014 13:25
W ramach dwudniowej misji gospodarczej delegacja klastra Cosmetic Valley spotkała się m.in. z przedstawicielami polskich firm z sektora farmaceutyczno-kosmetycznego oraz zwiedziła laboratoria łódzkiego Technoparku.
Prezes ŁSSE Tomasz Sadzyński przypomniał, że Francja jest największym producentem i eksporterem kosmetyków w Europie, a Polska pod względem produkcji i eksportu kosmetyków plasuje się na szóstym miejscu.
Dyrektor Zarządzający Cosmetic Valley Jean-Luc Ansel przyznał, że celem wizyty w Łodzi jest nawiązanie kontaktów i relacji biznesowych oraz poznanie bliżej tego sektora w Polsce.
"Jest to pierwsza nasza misja w Polsce. Chodzi nam przede wszystkim o nawiązanie kontaktów i wymianę doświadczeń. Następnie będzie możliwość wymiany technologii czy zapoznania polskich firm z naszą technologią" - powiedział w środę dziennikarzom Ansel.
Wizytę przedstawicieli Cosmetic Valley zorganizowała Paryska Izba Przemysłowo-Handlowa, która zasugerowała Łódź jako miejsce, w którym francuski klaster ma największe możliwości nawiązania partnerstwa z polskimi firmami z tego sektora.
Z danych ŁSSE wynika, że w Łódzkiem funkcjonuje ponad 50 firmy z sektora farmaceutyczno-kosmetycznego. 15 z nich zainwestowało w ŁSSE; są to m.in. Sandoz, Procter&Gamble, Medana, Mabion, Adamed, Aflofarm, Sensilab czy Pelion. Łącznie inwestorzy utworzyli w Strefie ponad 3,5 tys. miejsc pracy.
Obie branże uznane zostały za posiadające największy potencjał rozwojowy w województwie łódzkim. Firmy działające w tym sektorze będą mogły liczyć na wsparcie z funduszy UE w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
Polski rynek kosmetyczny osiągnął w 2011 roku wartość 3,3 mld euro, co plasuje go na 6. pozycji w Europie. Polska jest także szóstym eksporterem kosmetyków na kontynencie. Od lat największym europejskim eksporterem kosmetyków jest Francja; wartość francuskiego eksportu szacuje się na prawie 4,5 mld euro.
Grupa Cosmetic Valley to stowarzyszenie non-profit, które tworzy 800 firm z branży kosmetycznej, z czego 80 proc. to firmy z grupy małych i średnich przedsiębiorstw, w tym piętnaście prestiżowych marek i dużych grup. Wśród znanych marek są m.in. Matis, LVMH, Coty czy SHISEIDO. Do klastra przystąpiło m.in. siedem francuskich uniwersytetów oraz 200 laboratoriów.
Potencjał klastra pozwolił na przeprowadzenie 113 projektów badawczych wartych 217 mln euro. Grupa nawiązała dotąd współpracę z kilkunastoma krajami w których zainwestowano dotąd ponad 520 mln euro oraz stworzono 50 nowych zakładów. W sumie firmy zrzeszone w klastrze zatrudniają ok. 70 tys. osób.