Trwa ładowanie...
pracownik
05-10-2010 13:45

Jak firmy "dopieszczają" swoich pracowników

Minęły czasy, kiedy jedynym przywilejem pracujących na etacie była pensja. Chcąc zatrzymać pracowników, firmy wykazują się coraz większą pomysłowością w premiowaniu i nagradzaniu

Jak firmy "dopieszczają" swoich pracowników
d2mfxnr
d2mfxnr

Minęły czasy, kiedy jedynym przywilejem pracujących na etacie była pensja. Chcąc zatrzymać pracowników, firmy wykazują się coraz większą pomysłowością w premiowaniu i nagradzaniu. Karnet do SPA, weekend z kuligiem czy wycieczka do egzotycznych miejsc - oto nowe sposoby motywowania pracowników i wiązania ich z firmą.

Atrakcje za motywacje

Podobno prawie każdego pracownika da się zastąpić, ale koszty związane z poszukiwaniem i szkoleniem nowej kadry są sporym obciążeniem. Pracodawcy walcząc o fachowy personel, oferują nie tylko wyższe płace, ale też wiele świadczeń dodatkowych: telefony i samochody firmowe, prywatną opiekę medyczną, bezpłatne zakwaterowanie a czasem po prostu dofinansowanie obiadów, zajęć sportowych czy kursów. Nikogo już nie dziwią wycieczki zagraniczne całych firm, organizowane po osiągnięciu określonego wyniku finansowego lub zakończeniu dużej miary projektu czy przedsięwzięcia. Oczywiście zdecydowana większość tych atrakcji dotyczy firm prywatnych, choć i w „budżetówce” czasem może się zdarzyć coś niebanalnego, oprócz standardowych nagród pieniężnych czy paczek.

Gotówka lub bony

Najbardziej popularnym okresem wręczania upominków jest czas przedświąteczny. Pracodawcy głównie wręczają premie pieniężne – średnio 100-300 zł. Pracując na posadach państwowych dalej możemy się spodziewać nagród pieniężnych, prezentów żywnościowych, albo po prostu paczek ze słodyczami dla dzieci. Najczęściej zwyczajowo, ale czasem w nagrodę za wyniki, czy szczególne osiągnięcia ostatniego roku, pracownicy obdarowywani zostają bonami zakupowymi. Pozwalają one na samodzielnie wybranie rodzaju prezentu, przez co cieszą się sporą popularnością wśród samych zainteresowanych. W przypadku bonów dla większej grupy pracowników, najczęściej wybierane są bony popularnych sklepów sieciowych, galerii handlowych lub hipermarketów. Zdarza się, że wartość bonów jest uzależniona od wysokości pensji i wówczas największe dostają Ci pracownicy, którzy zarabiają najmniej. Prezent w formie bonu wręczany konkretnemu pracownikowi „za zasługi” ma zwykle bardziej zindywidualizowany charakter. Premia „w naturze”

d2mfxnr

Przedsiębiorstwa, które posiadają własne produkty reklamowe (polary, kalkulatory, kubki, PenDrive, kalendarze itd.) często obdarowują nimi również własnych pracowników - choć nie jest to wcale zasada. Czasem też w wyniku transakcji wiązanych firmy dostają prezenty w naturze od swoich kontrahentów i może się zdarzyć wówczas, że pracownicy biurowi dostaną „paczkę kiełbasianą”. Niemal standardem jest, że firmy produkujące żywość oferują własne produkty w okresie przedświątecznym, ale doprawdy trudno to nazwać „dopieszczaniem” pracownika. Za to coraz więcej hojnych pracodawców przeprowadza ankiety, aby dowiedzieć się, co podwładni chcieliby dostać w prezencie. Spośród artykułów spożywczych ciągle największą popularnością cieszą się słodycze, kawa i alkohol.

Wyjazdy, wycieczki i imprezy firmowe

Pomimo widma kryzysu coraz więcej pracodawców funduje swoim pracownikom wyjazdy do egzotycznych krajów. W dużych miastach modne staje się rozdawanie karnetów do ośrodków rekreacyjnych, SPA oraz biletów do teatru czy filharmonii. Oczywiście, im zamożniejsza firma, tym bardziej wyszukanych atrakcji można się spodziewać. Dużą popularnością cieszą się imprezy integracyjne. Dzięki prężnie rozwijającemu się rynkowi imprez firmowych, pomysłów na zorganizowanie takich spotkań są tysiące. 39-letni Eryk, pracujący dla firmy rekrutacyjnej, mającej filie w wielu miastach Europy Zachodniej, miło wspomina zeszłoroczną imprezę integracyjną, połączoną z uczczeniem 10-lecia istnienia firmy. Spotkanie zostało pomyślane jako 4–dniowy wyjazd do Barcelony wraz z współmałżonkami lub osobami towarzyszącymi. Luźna atmosfera, 5-gwiazdkowy hotel, wspaniała kuchnia i zwiedzanie Barcelony dobrze wpłynęły na zacieśnienie więzi wśród pracowników, kontaktujących się ze sobą jedynie mailowo lub telefonicznie. *Wynagrodzenia odroczone *

Długofalowym sposobem na wiązanie pracowników z firmą jest nagradzanie za pomocą akcji własnej firmy, programów emerytalnych lub specjalnych programów oszczędnościowych. Dotyczy to głównie kadry kierowniczej, ale też specjalistów i innych kluczowych dla firmy pracowników. W Polsce ten sposób motywowania dopiero raczkuje, choć wzorem choćby USA, firmy notowane na giełdzie coraz częściej stosują tego typu rozwiązania.

d2mfxnr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2mfxnr