Jak to na kolei - prąd tańszy, bilety droższe
Pasażerowie od 2013 r. będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Przewoźnicy kolejowi podwyższają stawki za przejazdy, tłumacząc to droższą energią. Ale ceny prądu spadają - od stycznia o 21 proc. - stwierdza "Dziennik Gazeta Prawna".
19.12.2012 | aktual.: 19.12.2012 06:36
Zmiany taryf m.in. rosnącymi cenami energii tłumaczy największy przewoźnik w Polsce - Przewozy Regionalne czy linie ze stołecznej aglomeracji - Szybka Kolej Miejska oraz Warszawska Kolej Dojazdowa.
I choć w firmach energetycznych stawki dla biznesu spadają, co wynika z niskich notowań energii na giełdzie, to na kolei rzeczywiście ceny prądu rosną.
Podnosi je bowiem monopolista na tym rynku - PKP Energetyka, która bagatelizuje giełdowe spadki i twierdzi, że cena energii w każdej chwili znów może pójść w górę.
Ale nie wszyscy planują podwyżki - ceny pozostaną bez zmian na kolejach trójmiejskich oraz śląskich. Z kolei w PKP Intercity będą i podwyżki, i obniżki - nowa taryfa jest wzorowana na rozwiązaniach stosowanych przez linie lotnicze: bilety kupowane wcześniej będą o 30 proc. tańsze.