JSW ogłosiła przetarg na budowę szybu do złoża "Bzie-Dębina"
3.3.Katowice (PAP) - Przetarg na wykonanie rury szybowej oraz
dwustronnego wlotu szybowego w ramach rozbudowy kopalni "Zofiówka"
ogłosiła Jastrzębska Spółka Węglowa...
03.03.2009 | aktual.: 03.03.2009 18:39
3.3.Katowice (PAP) - Przetarg na wykonanie rury szybowej oraz dwustronnego wlotu szybowego w ramach rozbudowy kopalni "Zofiówka" ogłosiła Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW)
- poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka spółki Katarzyna Jabłońska-Bajer.
Ogłoszony 2 marca przetarg obejmuje część inwestycji spółki związanych z udostępnieniem nowego pola wydobywczego "Bzie- Dębina". Otwarcie ofert przetargowych zaplanowano na 4 maja. Spółka ustaliła wadium na 2 mln zł.
Będzie to pierwsza taka inwestycja w górnictwie od ponad 20 lat. Dzięki niej JSW sięgnie po nowe perspektywiczne złoża węgla. Aby przyspieszyć przygotowania, spółka podzieliła w projektach pole "Bzie-Dębina" na dwie części. Roboty obejmą na razie złoże "Bzie- Dębina 2 - Zachód" położone w granicach Jastrzębia Zdroju.
Koncesję Ministerstwa Środowiska na eksploatację tego złoża spółka otrzymała w grudniu. Jego udostępnienie odbędzie się w drodze rozbudowy istniejącej kopalni "Zofiówka". Budowa od podstaw nowej kopalni byłaby ok. 30-40 proc. droższa, musiałby np. powstać osobny zakład przeróbki węgla na powierzchni.
Szyb ma być gotowy najdalej na początku 2014 r. Równolegle budowane będą podziemne korytarze. Już teraz istnieją dwie tzw. upadowe, czyli pochyłe chodniki o długości ok. 600 m, wydrążone w stronę nowego złoża z poziomu 900 kopalni "Zofiówka", na podstawie koncesji dotyczącej rozpoznania złóż.
W nowym złożu jest ok. 600 mln ton tzw. zasobów bilansowych wysokiej jakości węgla koksowego, z czego ok. 190 mln ton to zasoby operatywne, czyli możliwe do udostępnienia i wybrania. Najpierw powstanie poziom wydobywczy 1110 m (do wybrania jest tam ok. 51,8 mln ton węgla), docelowo także 1300 m. W sumie węgla wystarczy w złożu na ok. 70 lat.
Szacuje się, że do 2018 r. budowa infrastruktury i uruchomienie wydobycia węgla koksowego z nowego złoża pochłonie blisko 1,2 mld zł. Docelowo związane z tą inwestycją nakłady będą nawet trzykrotnie wyższe: do 2042 r. łączne nakłady na inwestycję mają wynieść ok. 2,6 mld zł, a w przypadku rozszerzenia koncesji na drugą część złoża "Bzie-Dębina" nawet 3,3 mld zł.
W lutym JSW poinformowała o zakończeniu - po prawie czterech latach prac - ponad 2,5-kilometrowego przekopu łączącego pod ziemią kopalnie "Borynia" i "Zofiówka". Tworzona w ten sposób tzw. kopalnia zespolona w przyszłości ma dać znaczne oszczędności m.in. w zakresie efektywnego transportu urobku oraz usprawnienia wentylacji podziemnych wyrobisk
W 2011 r. podziemne połączenie ma objąć też trzecią kopalnię - "Jas-Mos". W przyszłości wydrążonymi pod ziemią przekopami część węgla z "Boryni" i kopalni "Jas-Mos" wyjedzie na powierzchnię szybem kopalni "Zofiówka". Zakłada się, że pierwsze tony urobku z "Boryni" trafią do "Zofiówki" za niespełna rok, w styczniu 2010 r.
Jak mówią przedstawiciele JSW, możliwość tańszego transportu węgla ma bardzo istotne znaczenie w okresie obecnej dekoniunktury na węgiel koksujący. W związku z kryzysem na rynku stali i koksu spółka realizuje plan kryzysowy zakładający m.in. zamrożenie płac, który w tym roku ma przynieść jej około pół miliarda złotych oszczędności.
Plan zakłada m.in. zmniejszenie z 900 do 600 mln zł nakładów na tegoroczne inwestycje, a także zamrożenie w 2009 r. płac w spółce. Większość związków zgadza się na zamrożenie, lecz próbuje negocjować możliwie korzystne dla pracowników warunki. Osobny spór płacowy z zarządem JSW prowadzi związek Sierpień 80, który chce m.in. 10-proc. podwyżek.
JSW to największy w Europie producent węgla koksowego. Zatrudnia ponad 22 tys. osób w sześciu kopalniach; z powodu odejść na emerytury, do końca roku zatrudnienie ma zmniejszyć się o ok. 1,3 tys. osób. W ubiegłym roku kopalnie spółki wydobyły 13,6 mln ton węgla. Spółka miała ok. 650 mln zł zysku netto przy 5,9 mld zł przychodów. (PAP)
mtb/ mab/ je/ jbr/