Już nie tylko Biedronka i Lidl. Oto dyskonty, w których coraz częściej kupują Polacy

Biedronka jest wśród działających w Polsce dyskontów niekwestionowanym liderem. Za nią niezmiennie jest Lidl. A dalej? Zmniejsza się dystans między czołówką a innymi sieciami. Coraz śmielej poczynają sobie Netto i Aldi. Ta pierwsza, należąca do Duńczyków firma zanotowała w ciągu roku niemal 53-procentowy wzrost ruchu - wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH.

Już nie tylko Biedronka i Lidl. Oto dyskonty, w których coraz częściej kupują PolacyJuż nie tylko Biedronka i Lidl. Oto dyskonty, w których coraz częściej kupują Polacy
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  TOS

Firmy te przeanalizowały zachowania ponad 280 tys. klientów, którzy odwiedzili dyskonty w pierwszej połowie tego i ubiegłego roku i dokonały porównania, jak zmieniły się zwyczaje klientów.

Jak się okazuje, jeśli chodzi o lidera rynku, to bez zaskoczenia jest nim Biedronka, którą w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku odwiedziło aż 93,5 proc. wszystkich klientów, robiących zakupy w dyskontach. Taki odsetek był w tym sklepie chociaż raz, nie oznacza to jednak, że osoby te nie chodziły do innych sklepów.

Klienci Biedronki najbardziej lojalni

Dla porównania Lidla odwiedziło 64,4 proc. klientów dyskontów, Netto - 41 proc., a Aldi - 18,2 proc. Zestawiając te liczby z pierwszym półroczem 2021 roku, można policzyć, że Biedronka zanotowała wzrost osób, które odwiedziły ja choć raz, o 2,5 pkt proc., a Lidl - o 4,8 pkt proc. Rekordowy skok jest w Netto - aż o 12,1 pkt proc. W Aldi wyniósł on natomiast pkt 3,9 proc. - podlicza Michał Rosiak z Proxi.cloud.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zmierzamy w stronę potężnego sztormu. "Mam czarne obawy"

Co ciekawe, aż 24 proc. klientów Biedronki nie robi zakupów w żadnym innym dyskoncie. Ta lojalność jest w innych sieciach dużo niższa i wynosi 5 proc. w Lidlu, 4 proc. w Netto i 1,9 proc. w Aldi. W porównaniu z ubiegłym rokiem lojalność nieco spadła w każdym ze sklepów. - Tym samym widać, że Polacy zaczęli chodzić na zakupy częściej, jednocześnie zmniejszając swoje przywiązanie do szyldu – komentuje Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud, cytowana w informacji prasowej.

Konkurencja goni największych graczy

Biedronka odpowiada też za aż 63,6 proc. zakupów robionych w dyskontach. W Lidlu ten odsetek wynosi 20,6 proc. W obu sieciach oznacza to spadki w porównaniu z ubiegłym rokiem - o 0,1 pkt proc. w Biedronce i o 2,8 pkt proc. w Lidlu. Udziały pozostałych dwóch sieci w łącznym ruchu w dyskontach spożywczych wzrosły: o 2,5 pkt proc. w Netto i 0,4 pkt proc. w Aldi - czytamy w informacji, przedstawiającej wyniki badania.

Analiza pokazała też, że te dwie ostatnie sieci rosną na polskim rynku w siłę. W Netto liczba unikalnych klientów wzrosła w ciągu roku aż o 27,8 proc., a ruch - o 52, 8 proc. Z kolei w Aldi było to - odpowiednio - 14,5 proc. i 37,7 proc.

- Widać, że w kwestii podnoszenia ruchu Aldi i Netto są liderami. To może wynikać z tego, że w czasach rosnącej inflacji konsumenci zaczęli częściej odwiedzać sklepy, w których wcześniej nie bywali, np. ze względu na większe odległości od domów czy miejsc pracy. Celem mogło być poszukiwanie okazji cenowych, nieoferowanych przez Biedronkę czy Lidla – komentuje Michał Rosiak.

Dla porównania: wzrost ruchu w Biedronce wyniósł 21,6 proc., a w Lidlu 7,5 proc. Co jednak ciekawe, jeśli chodzi o unikalnych klientów, to portugalska sieć zanotowała spadek aż o 7,6 proc., a Lidl - o 2,8 proc.

– Zestawiając spadek lojalności konsumentów ze zmniejszeniem liczby unikalnych klientów dla całego rynku dyskontów, przy jednoczesnym ogólnym wzroście liczby wizyt w sklepach, możemy podejrzewać, że wróciliśmy do trendu widocznego na początku pandemii. Wówczas klienci zaczęli dokładniej planować zakupy i ograniczali te impulsywne. Ostatnio nastąpiło to pod wpływem presji inflacyjnej, a nie rygoru sanitarnego. Konsumenci w poszukiwaniu promocji są w stanie uzupełnić swój koszyk w większej liczbie sklepów niż miało to miejsce wcześniej – komentuje Iwona Kołodziejek.

Wybrane dla Ciebie
Nie tylko lodówka. Te trzy sprzęty podnoszą rachunki za prąd
Nie tylko lodówka. Te trzy sprzęty podnoszą rachunki za prąd
Na tych banknotach z PRL-u zbijesz fortunę. Warto ich poszukać w domu
Na tych banknotach z PRL-u zbijesz fortunę. Warto ich poszukać w domu
Gdzie wyrzucić pusty dezodorant? Wielu popełnia ten błąd
Gdzie wyrzucić pusty dezodorant? Wielu popełnia ten błąd
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
Wandale przebili opony nożami. Prawie 90 uszkodzonych samochodów
Wandale przebili opony nożami. Prawie 90 uszkodzonych samochodów
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"