Kanadyjskie kobiety wyciągnęły wnioski z kryzysu

W ponad połowie kanadyjskich gospodarstw domowych decyzje finansowe podejmują panie i to one zajmują się płaceniem rachunków domowych. Po kryzysie bardziej świadomie wydają pieniądze.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

To wyniki opublikowanego właśnie badania przeprowadzonego przez renomowany instytut Environics Research Group na zlecenie MasterCard.

Po rozmowach z dwoma tysiącami pań okazało się, że kryzys roku 2008 wpłynął na zachowania finansowe. Aż 57 proc. kanadyjskich kobiet podejmuje takie decyzje finansowe, by oszczędzać. Przed kryzysem, według podobnego badania z 2006 r., odsetek ten wynosił 41 proc.

Jeden z widocznych trendów to swoista moda na kupowanie w tanich sklepach, nazywanych "one dollar store". W takich sklepach wiele produktów - od kosmetyków, przez zabawki, do żywności czy naczyń - kosztuje właśnie jednego dolara. Istnieje nawet sieć "Dollarama", która z sukcesem finansowym otwiera nowe sklepy. Kanadyjki wydają mniej pieniędzy na markowe produkty i częściej poszukują okazji, promocji i wyprzedaży.

Tendencję tę już dawno zauważyły sieci supermarketów. Na przykład największy kanadyjski sprzedawca żywności, sieć Loblaws, oferuje własną linię produktową ze specjalnie dobraną nazwą sugerującą dobrą jakość (President's Choice), ale tańszą od wielu produktów markowych, co Loblaws często pokazuje w ulotkach. Nie są to produkty gorszej jakości, co widać chociażby po liście składników, ale sieć nie wydaje pieniędzy na kosztowne kampanie telewizyjne. Informacja trafia do konsumentów w cotygodniowych promocyjnych gazetkach. Inne duże sieci, takie jak Sobey's czy Metro, również mają "swoje" i promowane produkty. Ponadto sieci supermarketów trafiają do klientów równolegle przez należące do nich tańsze sklepy, gdzie mniej jest produktów droższych i markowych, za to więcej - własnych i tańszych.

Takie okazje i tańsze produkty odpowiadają kanadyjskim konsumentkom - 73 proc. z nich uważa, że kiedy robią zakupy dla samych siebie, cena jest bardzo ważna. 72 proc. jest tego samego zdania, gdy chodzi o zakupy domowe.

Według danych z badania, odsetek gospodarstw domowych, w których decyzje finansowe podejmują panie, nieco się zmniejszył w porównaniu z czasami sprzed recesji - z 55 proc. do 51 proc. Najczęściej, jak wynika z badania, finansowym szefem w domu są te kobiety, które mają dzieci.

Aż 60 proc. pań deklaruje, że są zadowolone ze swojej sytuacji finansowej, a 14 proc. twierdzi, że są bardzo zadowolone. Cztery lata temu zadowolenie deklarowało 54 proc.

W dodatku 56 proc. z tych kobiet, które zarządzają domowymi finansami, jest zadowolonych, że biorą na siebie taką odpowiedzialność. To więcej niż przed kryzysem, kiedy zadowolenie wyrażało 45 proc.

Badania na zlecenie MasterCard dotyczące postaw konsumentów i nazywane MasterCard Worldwide MasterIndex są prowadzone od 15 lat.

Z Toronto Anna Lach

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje