Kolejne połączenie wróci na mapę? PKP PLK nie zaprzeczają
Polskie Linie Kolejowe uwzględniły projekt przywrócenia połączenia Olsztyn–Dobre Miasto–Bartoszyce w planach inwestycyjnych. Trwają analizy możliwości przygotowania nowej linii również przez Ornetę i Lidzbark Warmiński, ale brak jest jeszcze zabezpieczonego finansowania.
PKP Polskie Linie Kolejowe traktują jako priorytet odtwarzanie linii, na których przez lata nie realizowano przewozów pasażerskich i towarowych. W planach inwestycyjnych spółki na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 r. pojawił się projekt "Odtworzenie połączenia Olsztyn – Dobre Miasto – Bartoszyce". Dokumentacja dotycząca inicjatywy trafiła wcześniej do zarządu województwa i Ministerstwa Infrastruktury po zbiórce lokalnych władz, które zgromadziły prawie trzy tysiące podpisów poparcia pod petycją - czytamy na portalu Radia Olsztyn.
PKP PLK analizuje także wariant rozszerzenia sieci o nową linię Orneta/Dobre Miasto – Lidzbark Warmiński – Bartoszyce. Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK podkreślił, że temat jest omawiany z Urzędem Marszałkowskim, który odpowiada za organizację przewozów w regionie. Na obecnym etapie możliwe działania ograniczają się do analiz i wstępnych koncepcji, ponieważ nie zapewniono jeszcze środków pozwalających na prace projektowe i realizację inwestycji.
Zmierzyliśmy jak głośne są wiatraki. Jest się czego obawiać?
Plany powrotu kolei na południu
Po niemal trzech dekadach przerwy Jastrzębie-Zdrój odzyska połączenia pasażerskie. Inwestycja w ramach programu Kolej Plus ma kosztować 230 mln zł, a kluczowy odcinek Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój jest projektowany.
Powstaną trzy przystanki: w rejonie osiedla Górne-Dolne, przy ul. Granicznej (blisko ul. Szkolnej) oraz w Bziu. Wiceminister zapowiedział, że celem jest czas przejazdu do Katowic ok. 50 min. Obecnie samochód lub autobus pokonują trasę zwykle w ponad 90 min, więc kolej ma skrócić dojazdy w całej aglomeracji.
Kolej wraca też do Łomży
Remont linii kolejowej Łomża - Śniadowo, mimo kapryśnej lipcowej pogody, postępuje zgodnie z planem. Jak podkreśla w rozmowie z Radiem Białystok Tomasz Łotowski z PKP PLK, nie odnotowano opóźnień w dostawach materiałów ani w planowanych rozbiórkach. To dobra wiadomość dla mieszkańców regionu.
Na stacji w Łomży zainstalowano już trzy nowe rozjazdy, a czwarty jest w trakcie montażu. W Śniadowie wykonano specjalne koryto, które umożliwi bezpośrednie połączenie z Białegostokiem. Nowy odcinek torów pozwoli pociągom z Łap dojeżdżać do Łomży bez postojów technicznych.
Prace obejmują także demontaż starej linii kolejowej i układanie nowych torów. Pierwsze pociągi pasażerskie mają pojawić się w Łomży wiosną przyszłego roku, choć pełne zakończenie remontu planowane jest na 2029 r. To część większego projektu modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie.
Źródło: radioolsztyn.pl, WP Finanse