Koniec zabawek w zestawach Happy Meal?

Teraz McDonald's rozdaje książki dla dzieci. W Wielkiej Brytanii 9 mln egzemplarzy rozeszło się jak świeże bułeczki, niedawno podobna kampania ruszyła w Niemczech. Czy dotrze do Polski?

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | David Paul Morris

Oficjalnie akcja ma na celu promocję czytelnictwa. Niewątpliwie sieć chce w ten sposób pokazać swoją odpowiedzialność i prospołeczne nastawienie. Poparły ją już organizacje literackie i miłośnicy czytania. Nie wszyscy jednak podchodzą do tego z takim entuzjazmem.

Już w czasie kampanii na Wyspach Brytyjskich spotkała się z dużą falą krytyki. Jej oponenci nie mają nic przeciwko propagowaniu czytania, lecz zarzucają McDonald's, że w ten sposób stara się odwrócić uwagę od faktu, że sprzedaje szkodliwą żywność.

Jeśli firma miała nadzieję, że książki będą lepiej postrzegane niż zabawki, to nic z tego. Organizacje konsumenckie ostrzegają, że wykorzystywanie chęci dzieci do posiadania zabawki czy też książeczki nie służą racjonalnej decyzji przy wyborze posiłku. Rodzicom trudniej jest wówczas odmówić pociechom zakupu promocyjnego zestawu.

Tymczasem jedzenie typu fast food jest jedną z głównych przyczyn otyłości u dzieci i młodzieży. W San Francisco i okolicach, gdzie problemy z nadwagą ma już niemal jedna czwarta młodych ludzi, władze zakazały dodawania zabawek do posiłków. Zgodnie z obowiązującymi tam od grudnia przepisami nie wolno dodawać darmowych gadżetów, jeśli picie dołączone do posiłku zawiera więcej niż 600 kcal, a ilość tłuszczu w całym daniu jest wyższa niż 35 proc. Na dodatek aby załączyć zabawkę, posiłek musi zawierać warzywa i owoce.

Całkowity zakaz dodawania zabawek obowiązuje w Chile. Także tam władze powołały się na niepokojąco rosnący wskaźnik otyłości wśród młodzieży. Z tego samego powodu samorząd brazylijskiego Sao Paulo nałożyło na McDonald's karę w wysokości 1,8 mln dolarów.

To jednak nie pierwsze problemy Happy Meal. Jeszcze w 2000 roku okazało się, że w chińskich fabrykach zabawki dodawane do zestawu są produkowane przez... dzieci. Dodatkowo wyszło na jaw, że kazano im pracować nawet po 15 h dziennie lub odbierano dni wolne.

Obecna akcja ma zatem poprawić w oczach opinii publicznej postrzeganie działań McDonald's wobec najmłodszych. W ciągu czterech tygodni stycznia w Wielkiej Brytanii rozdano 9 mln książek. W Niemczech planuje się dołączenie do zestawów 4 mln książek.

Czy w Polsce także sieć zaproponuje swoim młodym klientom podobną akcję? Przedstawiciele McDonald's nie mają na razie takich planów. Co więcej w Niemczech kampania spotkała się z jeszcze większą falą krytyki niż w Wielkiej Brytanii. Nie wykluczone więc, że sieć da sobie z nią spokój.

Wybrane dla Ciebie

Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie