Kraft przejmuje Cadbury
Brytyjski producent słodyczy Cadbury i amerykański koncern żywnościowy Kraft potwierdziły we wtorek, że porozumiały się w sprawie przejęcia brytyjskiej firmy przez Amerykanów w ramach transakcji wycenionej na ok. 11,7 mld funtów (19 mld USD).
19.01.2010 | aktual.: 19.01.2010 12:45
Sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki towarowej amerykańskiemu koncernowi wywołała w Wlk. Brytanii kontrowersje. Część opinii publicznej uznała, że sprzedaż firmy spowoduje zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji. O utrzymanie niezależności Cadbury walczył związek zawodowy Unite.
Cadbury ma status dostawcy dla królewskiego dworu. Firma rozpoczęła produkcję jeszcze w czasach wielkiej rewolucji przemysłowej XIX w. Kraft sądzi, iż Cadbury będzie dla niego dobrym uzupełnieniem. Obie firmy będą właścicielem ponad 40 marek towarowych, a ich łączna roczna sprzedaż sięgnie 100 mln USD.
Przez 5 miesięcy zarząd Cadbury sprzeciwiał się przejęciu uznając dwie wcześniejsze oferty kupna w wysokości 10,2 mld funtów oraz 10,5 mld funtów za niewystarczające. Niezniechęcony tym Kraft przygotował ofertę skierowaną ponad głowami zarządu bezpośrednio do udziałowców. Skłoniło to zarząd do zmiany zdania. Obecnie zarząd zaleca udziałowcom przyjęcie oferty.
Cadbury jest producentem popularnych czekoladek Dairy Milk, batoników i wielkanocnych jajek czekoladowych. W Polsce ma zakłady produkcyjne, gdzie produkuje m.in. gumę do żucia Trident i jest właścicielem dawnych zakładów Wedla. Na polskim rynku obecny jest również Kraft.
Komisja Europejska już wcześniej zasygnalizowała, że zgodzi się na przejęcie Cadbury przez Krafta, jeśli Amerykanie odsprzedadzą niektóre operacje połączonej grupy - dawnego Wedla w Polsce i zakłady w Rumunii.
Wtorkowa oferta Krafta wycenia 1 akcję Cadbury na 8,5 funta. Kraft sfinansuje transakcję w gotówce i swoich akcjach. Zaciągnie też dług na ok. 7 mld USD.
Transakcja umożliwi połączonym firmom zaoszczędzenie 675 mln USD w skali rocznej przed końcem trzeciego roku od jej sfinalizowania. Jednorazowy koszt scalenia obu firm oceniany jest na ok. 1,3 mld USD. Związki zawodowe obawiają się, że skutkiem redukcji kosztów i konieczności spłaty długu będzie zmniejszenie zatrudnienia.