Kultowe targowisko "się zwija". Pustoszeje po 120 latach
Wrocławska Hala Targowa, zbudowana 120 lat temu, zmaga się z trudnościami. Mimo szerokiego asortymentu, wiele stoisk pozostaje nieczynnych i poszukuje nowych najemców.
Hala Targowa we Wrocławiu przez dekady była centrum handlowym miasta. Dziś wiele stoisk jest pustych, poszukując nowych najemców. Spośród 40 stoisk aż 19 jest obecnie dostępnych do wynajęcia i nie odbywa się na nich handel. Pomimo szerokiego wachlarza produktów, ruch w tym miejscu maleje.
Pani Ala, sprzedawczyni z odzieżą, cytowana przez portal mówi, że kiedyś organizowano przetargi ze względu na duże zainteresowanie najmem stoisk. Dziś przy wysokich czynszach przedsiębiorcy rezygnują, nie mogąc pokryć wszystkich zobowiązań finansowych. Wielu z nich, tak jak ona, planuje zakończyć działalność z powodu braku zysków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
200 złotych za choinkę. "Cen nie zmieniamy"
Wpływ pandemii i konkurencji
Pandemia dodatkowo odbiła się na funkcjonowaniu hali, zamykając wiele sklepów. Towary oferowane przez sprzedawczynię to głównie polskie wyroby, doceniane za jakość, jednakże droższe, co też wpływa na decyzje zakupowe klientów.
Podobne problemy odczuwalne są również w Pasażu Zielińskiego we Wrocławiu. Tu także spadła liczba klientów, a wielu handlarzy nie widzi przyszłości w takim modelu biznesowym. Niektórzy widzą, jak młodsze pokolenie nie garnie się do pracy w trudnych warunkach na targowisku.
Trendy i zmiany na rynku handlowym
Raporty z 2024 r. wskazują, że dyskonty coraz bardziej dominują nad targowiskami. Rozwój centrów handlowych i internetu przekłada się na mniejszą liczbę klientów. "Rzeczpospolita" podaje, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zamknięto blisko 800 punktów detalicznych na bazarach.
Wysokie koszty i zmieniające się preferencje
Eksperci, jak Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet, zauważają, że koszty prowadzenia działalności oraz przewaga dyskontów przyczyniają się do upadku tradycyjnych targowisk. Coraz częściej klienci wolą zakupy online lub w większych sieciach, co dominuje nad lokalnymi punktami handlowymi.