WAŻNE
TERAZ

Powrót "Lewego". Skład FC Barcelony na mecz z Celtą Vigo

Kultowe targowisko "się zwija". Pustoszeje po 120 latach

Wrocławska Hala Targowa, zbudowana 120 lat temu, zmaga się z trudnościami. Mimo szerokiego asortymentu, wiele stoisk pozostaje nieczynnych i poszukuje nowych najemców.

Hala Targowa we Wrocławiu pustoszeje Hala Targowa we Wrocławiu pustoszeje
Źródło zdjęć: © East News | Magdalena PASIEWICZ
oprac.  KRWL

Hala Targowa we Wrocławiu przez dekady była centrum handlowym miasta. Dziś wiele stoisk jest pustych, poszukując nowych najemców. Spośród 40 stoisk aż 19 jest obecnie dostępnych do wynajęcia i nie odbywa się na nich handel. Pomimo szerokiego wachlarza produktów, ruch w tym miejscu maleje.

Pani Ala, sprzedawczyni z odzieżą, cytowana przez portal mówi, że kiedyś organizowano przetargi ze względu na duże zainteresowanie najmem stoisk. Dziś przy wysokich czynszach przedsiębiorcy rezygnują, nie mogąc pokryć wszystkich zobowiązań finansowych. Wielu z nich, tak jak ona, planuje zakończyć działalność z powodu braku zysków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

200 złotych za choinkę. "Cen nie zmieniamy"

Wpływ pandemii i konkurencji

Pandemia dodatkowo odbiła się na funkcjonowaniu hali, zamykając wiele sklepów. Towary oferowane przez sprzedawczynię to głównie polskie wyroby, doceniane za jakość, jednakże droższe, co też wpływa na decyzje zakupowe klientów.

Podobne problemy odczuwalne są również w Pasażu Zielińskiego we Wrocławiu. Tu także spadła liczba klientów, a wielu handlarzy nie widzi przyszłości w takim modelu biznesowym. Niektórzy widzą, jak młodsze pokolenie nie garnie się do pracy w trudnych warunkach na targowisku.

Trendy i zmiany na rynku handlowym

Raporty z 2024 r. wskazują, że dyskonty coraz bardziej dominują nad targowiskami. Rozwój centrów handlowych i internetu przekłada się na mniejszą liczbę klientów. "Rzeczpospolita" podaje, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zamknięto blisko 800 punktów detalicznych na bazarach.

Wysokie koszty i zmieniające się preferencje

Eksperci, jak Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet, zauważają, że koszty prowadzenia działalności oraz przewaga dyskontów przyczyniają się do upadku tradycyjnych targowisk. Coraz częściej klienci wolą zakupy online lub w większych sieciach, co dominuje nad lokalnymi punktami handlowymi.

Wybrane dla Ciebie
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł
Szukają Polaków do pracy w warsztacie. Płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w warsztacie. Płacą 4 tys. zł tygodniowo
To koniec znanej księgarni w Poznaniu. Wyprawili stypę
To koniec znanej księgarni w Poznaniu. Wyprawili stypę
Ile kosztuje węgiel? Oto ceny w skupach przed szczytem sezonu
Ile kosztuje węgiel? Oto ceny w skupach przed szczytem sezonu
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Fabryka "polskiej whisky" szuka inwestora. Jest warta 106 mln zł
Fabryka "polskiej whisky" szuka inwestora. Jest warta 106 mln zł
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat