Macie dość Black Friday? Inni też. Odpowiedzią są protesty i Green Friday

Już nie każdy chce brać udział w szale na Black Friday. Pojawiają się kolejne inicjatywy idące pod prąd amerykańskiemu "świętu" konsumpcjonizmu. Czy po modzie na Black Friday czas na modę na jego bojkot?

Protest aktywistów Greenpeace Polska przed Black Friday pod hasłem "Nie potrzebujesz - nie kupuj".
Źródło zdjęć: © Facebook.com | Greenpeace Krakowska Grupa Lokalna
Aleksandra Łukasiewicz

Black Friday to ogromna machina marketingowa. Sklepy prześcigają się w reklamowaniu kolejnych promocji (które wcale nie są super okazjami, o czym pisałam tutaj) i przecen. Kup 2, weź 2 gratis, 30 proc. obniżki przy zakupie min. 3 artykułów, kody rabatowe itp.

Jednak niektórzy mają dość tego wariactwa i mówią "stop" bezmyślnemu konsumpcjonizmowi. Zaczęło się od czwartkowego wieczoru, kiedy to grupa aktywistów Greenpeace Polska protestowała przebrana za "ludzkie manekiny" przed Galerią Krakowską.

Zieloni działacze apelowali do konsumentów i firm tworzących Black Friday hasłem "Nie potrzebujesz - nie kupuj" o przemyślenie swoich zakupów podkreślając, że coraz częściej ubrania czy elektronika są traktowane jak jednorazówki. A to nie pozostaje obojętne dla środowiska.

Zobacz też: Money. To się liczy - Ireneusz Kołodziej

Nie tylko aktywiści czy nieduże marki zaczynają bojkotować to święto konsumpcjonizmu. W tym roku do tego grona dołączyli tacy gracze jak Decathlon czy Ikea.

Sklep sportowy, zamiast chwalić się ofertami na Black Friday, radzi kupić używany sprzęt np. na OLX czy Gumtree. Akcja spotkała się z niesamowicie pozytywnym odbiorem.

Natomiast Ikea, z tej okazji, proponuje dbanie o już posiadane przedmioty.

Inną odpowiedzią są akcje w rodzaju Green Friday, Green Weekend, Fair Friday, White Monday itp.

W ramach "zielonych" dni (ang. green), część sklepów proponuje, że w tym dniu (lub dniach) nie daje żadnej ekstra zniżki, natomiast cały zysk przeznaczy na jakąś fundację.

Np. krakowski sklep JEJU weekendowy zysk planuje przeznaczyć na sławne tygrysy z Poznania.

Do "zielonych" promocji w tym stylu dołączyły także Mydlarnia 4 Szpaki, bro.Kat czy Looks by Luks.

Inne sklepy po prostu mówią, że nie będą brać udział w Black Friday i kropka. Tak postąpił Lokalny Rolnik oraz SiemaShop (sklep fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy)
.

White Monday, czyli Biały Poniedziałek, to coś pomiędzy zakupową histerią a totalnym bojkotem. Dołączają do niego marki, które produkują odpowiedzialnie, naprawiają, wynajmują, przetwarzają itp. Tego dnia dają swoim fanom niewielkie zniżki na ich usługi.

Ciekawą "akcję" zrobiła polska marka vvidoki, która z okazji Black Friday... podniosła ceny o 55%.

Wygląda na to, że to sztuczne "święto" polaryzuje konsumentów coraz bardziej. Czy w 2020 jeszcze więcej dużych firm, wzorem Decathlonu i Ikei, dołączy do bojkotu konsumpcyjnej spirali? Wszystko na to wskazuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord