Mają po naście lat, a marzą o pracy w korporacji
Mają dopiero po 16 i 17 lat, a już marzy im się firma na miarę Google czy Microsoftu. Młodzież w Polsce coraz wcześniej myśli o swojej karierze. Dziś 8 na 10 maturzystów wybiera się na studia – wynika z danych firmy badawczej Gemius.
13.04.2011 | aktual.: 13.04.2011 12:44
Co trzydziesty uczeń liceum planuje studia MBA i karierę managera. Coraz częściej w stawianiu pierwszych, biznesowych kroków pomagają młodzieży specjalne projekty unijne, które już w liceum uczą jak zostać rekinem biznesu. Obecnie w polskich liceach realizowanych jest blisko 50 tego typu projektów unijnych, które mają zachęcić do zostania w przyszłości biznesmenem lub bizneswoman. Jeden z takich projektów realizowany jest właśnie w województwie śląskim. Bierze w nim udział 6 szkół i 660 licealistów, czy raczej, jak sami o sobie mówią - przyszłych Billów Gatesów?
Skończą liceum i zostaną prezesem?
Jak założyć firmę i nie splajtować? Na to pytanie odpowiadają sobie dziś nie 40-latkowie, a coraz częściej licealiści. Co czwarty uczeń liceum w przyszłości chce prowadzić własną firmę lub zająć kierownicze stanowisko, najlepiej w dużej firmie. Już po trzech latach pracy, obecni licealiści chcą zarabiać nie mniej niż 4 tys. zł – wynika z raportu Gemius. Ostatnie dane pokazują jednak, że nawet studenci nie do końca czują się przygotowani przez uczelnie do prowadzenia firmy. W specjalnej ankiecie Uniwersytetu Śląskiego aż 63 proc. studentów deklaruje, że studia nie przygotowały ich do prowadzenia własnego biznesu. Dlatego też coraz częściej projekty unijne, które uczą przedsiębiorczości w praktyce, realizowane są już w liceum, według zasady - im wcześniej, tym lepiej.
- Uczeń uczestniczący w projekcie, podczas którego uczy się zarządzania, podstaw ekonomii, negocjacji, dowiaduje się jak założyć firmę i wypromować siebie, już w wieku 16 czy 17 lat, nabywa ogromną wiedzę na temat samego siebie, w tym własnych zainteresowań i predyspozycji. Takie projekty pozwalają ukierunkować młodych ludzi, zwłaszcza tych, w których rodzi się potencjał biznesowy – mówi Anna Śliwecka, koordynator projektu Szkoła Liderów Przedsiębiorczości, który realizowany jest w śląskich liceach przez SILESIA BUSINESS SCHOOL w partnerstwie z Centrum Szkoleniowym Structura; i dodaje: - Takie podejście może zaowocować stawianiem pierwszych kroków w biznesie już na studiach. Absolwent liceum objętego programem podejmuje ryzyko samozatrudnienia, jest także bardziej zaradny i odpowiedzialny, a przede wszystkim z większą świadomością podejmuje decyzje o wyborze kierunku studiów – dodaje. Unia chce biznesmenów
Dziś w polskich liceach realizowanych jest blisko 50 projektów unijnych z zakresu przedsiębiorczości i biznesu. Licealiści uczą się zarówno tego jak zaplanować swoją karierę, stworzyć dobre CV, poznają także tajniki zarządzania, public relations, uczą twardo negocjować i pozyskiwać inwestorów. – Warsztaty tego typu mają spełniać przede wszystkim funkcję inspirującą oraz doradczą, pozwalając młodym ludziom znaleźć własną ścieżkę kariery. Dzisiaj młodzież coraz wcześniej rozpoczyna karierę zawodową, ważne jest więc, aby już na samym początku, każdy nastolatek znał swój potencjał, wiedział jak dobrze się zaprezentować, być kreatywnym, ale także asertywnym – mówi Mateusz Ślezioński z Centrum Szkoleniowego Structura, które szkoli licealistów.
Jeden z takich projektów, który ma „wyhodować” przyszłą kadrę biznesową realizowany jest w województwie śląskim. W projekcie „Szkoła Liderów Przedsiębiorczości” uczestniczy 6 liceów m.in. z Siemianowic Śląskich i Będzina. Przyszli biznesmeni przez blisko 6 miesięcy biorą udział w specjalnych warsztatach podzielonych na 8 tematów m.in. mój biznes plan i promocja, reklama, public relations. – To nie są nudne lekcje, z prezentacją i wykładem. Tutaj się tworzy biznes, zakłada fikcyjne firmy, promuje je, rywalizuje z konkurencją, przegrywa i wygrywa, tak jak w prawdziwym biznesie. Uczniowie dzieleni są na zespoły, które walczą miedzy sobą o cenne punkty. Niektórzy odnoszą spektakularne sukcesy, niektórzy muszą pogodzić się z biznesową przegraną – mówi Anna Śliwecka. – To motywuje do działania, pozwala także sprawdzić się w praktyce, często metodą prób i błędów, podobnie jak ma to miejsce w prawdziwych firmach – mówi.
Zdaniem psycholog Marzeny Miodońskiej - Winkler młodzież biorąca udział w takich projektach wcześniej rozwija kreatywne myślenie, potrafi także wystawić sobie samemu ocenę. - Im wcześniej licealista – przyszły biznesmen będzie miał do czynienia z wyżej wymienionymi zagadnieniami i będzie miał możliwość rozwoju osobistego, tym jego decyzje będą bardziej świadome i zgodne z nim samym. Należy pamiętać, że im wcześniej zaplanujemy ścieżkę kariery zawodowej, tym większe prawdopodobieństwo osiągnięcia satysfakcji zawodowej. Ważne jest jednak, aby przy tym poznać swoje predyspozycje i potencjał, jak najwcześniej – mówi.
Coś więcej niż matematyka
Jak podkreśla Anna Śliwecka, takie projekty spełniają nie tylko ważną rolę edukacyjną, ale także inspirują.
– Młodzież, nawet ta, która nie interesuje się biznesem czy przedsiębiorczością, przez udział w projekcie uczy się asertywności, kreatywności, wie jak rozsądnie gospodarować swoim czasem, napisać pierwsze w życiu CV i zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej. Potrafi także ocenić swoje mocne strony oraz zidentyfikować obszary wymagające jeszcze sporej pracy. Każdy wybiera świadomie udział w projekcie, poświęca na niego godziny po lekcjach, bo chce – mówi. – To jest konkretna, praktyczna wiedza, do zastosowania, na co dzień, nie tylko w biznesie, ale także podczas wyboru kierunku studiów, rozmowy z przyszłym pracodawcą, a nawet kolegami – dodaje.
Szkoły biorące udział w projekcie:
II Liceum Ogólnokształcące im. St. Wyspiańskiego w Będzinie, Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej – Curie w Zespole Szkół nr 1 w Czeladzi, I Liceum Ogólnokształcące im. J. Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich, II Liceum Ogólnokształcące im. J. Matejki w Siemianowicach Śląskich, Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół w Szczekocinach, Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Żarkach. Projekt Szkoła Liderów Przedsiębiorczości współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
www.bycliderem.edu.pl
Tomasz Pietrzak