Mikrokapsułki, które zrewolucjonizują budowę dróg
Budimex, lider branży budowlanej, w ramach swoich innowacyjnych działań pracuje aktualnie nad technologią, która zapewni większą wytrzymałość oraz dłuższą trwałość nawierzchni asfaltowej. Projekt SeHePa spółka realizuje we współpracy z Politechniką Warszawską, a opracowane technologie planuje w przyszłości stosować na realizowanych przez siebie budowach.
29.05.2020 15:31
Artykuł sponsorowany
Badania na rzecz rozwoju i doskonalenia to obszary, w które Budimex angażuje się od lat. Od marca firma zaangażowana jest w opracowanie innowacyjnej metody samonaprawiającej się drogi, która znacząco zwiększy wytrzymałość polskich nawierzchni i zapewni kierowcom jeszcze większy komfort podróżowania.
Samonaprawiająca się droga
Głównym założeniem projektu jest opracowanie przełomowej technologii wytwarzania inteligentnego dodatku do asfaltu, aktywowanego w momencie pojawienia się uszkodzeń w strukturze nawierzchni. Jego zadaniem będzie zatrzymywanie rozwoju mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej, co w efekcie zahamuje powstawanie większych problemów. Mowa m.in. o makropęknięciach pojawiających się naturalnie i wywołanych ruchem pojazdów oraz zmianami temperatury. Opracowywana w ramach współpracy Budimexu z Politechniką Warszawską innowacyjna metoda opiera się na działaniu tzw. mikrokapsułek, które pozwolą na znaczne zwiększenie trwałości oraz eksploatacji budowanych dróg.
- Technologia samonaprawiającej się drogi jest w skali ogólnopolskiej rozwiązaniem innowacyjnym i pionierskim. To ważny projekt z perspektywy mechanicznej degradacji nawierzchni. Mikrokapsułki, nad którymi pracujemy pozwolą ograniczyć uszkodzenia, dzięki zawartości płynnego środka do naprawy mikropęknięć w asfalcie. Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce – mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA.
Lider branży budowlanej w ramach prowadzonych badań testować będzie liczne warianty mikrokapsułek m.in. o rozmaitych wielkościach, grubościach ścianek, wykonane z różnych materiałów i zawierających wypełnienie ze środkami naprawczymi. Poza testami laboratoryjnymi spółka planuje także sprawdzenie nowej technologii w warunkach drogowych na wykonanych w tym celu odcinkach testowych.
Projekt dzięki wsparciu NCBiR
Projekt SeHePa współfinansowany jest ze środków krajowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jego wartość wynosi 4 020 928,27 PN, a dofinansowanie 2 588 343,21 PLN. To jedno z wielu przedsięwzięć największej firmy budowlanej w Polsce w zakresie edukacji i rozwoju.
Nowoczesne technologie Budimex wykorzystuje również w swojej codziennej pracy. W czasie jednego z ostatnich szkoleń BHP dla sygnalistów i hakowych, firma zastosowała wirtualną rzeczywistość.
Artykuł sponsorowany