PromocjeNapoje słodzone zniknęły z zestawów w promocji. McDonald's potwierdza: przez podatek cukrowy

Napoje słodzone zniknęły z zestawów w promocji. McDonald's potwierdza: przez podatek cukrowy

Z ofert promocyjnych sieci McDonald's - OkazYEAH - zniknęły gazowane napoje słodkie. Sieć potwierdza WP Finanse: to przez podatek cukrowy.

Podatek cukrowy. Z ofert promocyjnych McDonald'sa zniknęły napoje gazowane słodkie.
Podatek cukrowy. Z ofert promocyjnych McDonald'sa zniknęły napoje gazowane słodkie.
Źródło zdjęć: © Unsplash.com | Amandine Lerbscher, McDonald's, kolaż: WP Finanse
Krystian Rosiński

20.01.2021 21:21

Aktualizacja 21.01.2021 r.

O zmianach w OkazYEAH informowaliśmy we wtorek. W zestawach promocyjnych gazowane napoje słodkie zastąpiła woda. W opisie zestawu jest wyraźnie podkreślone, że do wyboru jest wyłącznie "woda mineralna gazowana albo woda mineralna niegazowana".

Sugerowaliśmy, że zmiana ta może wynikać z podatku cukrowego, który wszedł w życie w Polsce od początku 2021 roku. Patrycja Pazio, Corporate Relations Specialist w McDonald's, potwierdza nasze przypuszczenia.

Napoje zniknęły przez podatek cukrowy

"Wymiana napoju słodzonego na wodę w zestawach okazYEAH! dostępnych w aplikacji mobilnej McDonald’s jest efektem wprowadzenia w Polsce podatku cukrowego" - czytamy w odpowiedzi na nasze zapytania.

"Jednocześnie wpisuje się ona w działania prowadzone przez naszą markę od kilku lat, mające na celu oferowanie gościom bardziej zbilansowanych posiłków" - zastrzega Patrycja Pazio.

"Pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi naszym gościom zakup wybranego napoju w ramach okazYEAH! O szczegółach poinformujemy wkrótce. Podkreślamy również, że okazYEAH! mają charakter dynamiczny, oferty zmieniają się i obowiązują w określonym czasie" - czytamy w odpowiedzi.

Problemy z klasyfikacją

A zatem do promocji wyborów prozdrowotnych sieć niejako "zachęcił" podatek cukrowy. Szczególnie że wątpliwości wzbudza klasyfikacja syropów, z których powstają napoje rozlewane w automatach. Przedstawiciele Coca-Cola Polska w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" stwierdzili wprost: "syropy do przygotowywania napojów z automatów nie są objęte opłatą cukrową". Dlaczego? Ponieważ "nie są środkiem spożywczym".

- Należy jednak zaznaczyć, że w tej kwestii czekamy na jednoznaczną wykładnię właściwych organów. Niestety w innych, budzących wątpliwości interpretacyjne kwestiach związanych z daniną cukrową nie otrzymaliśmy z Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów ani z Krajowej Informacji Skarbowej żadnej wiążącej interpretacji przepisów ww. ustawy - powiedział dziennikowi przedstawiciel Coca-Cola Polska.

Po publikacji artykułu Patrycja Pazio przysłała WP Finanse stanowisko sieci McDonald's co do kwestii, od czego powinien być odprowadzony podatek cukrowy.

"W naszej opinii zgodnie z obowiązującymi przepisami opłata cukrowa powinna być odprowadzana od syropu, z którego przygotowywane są napoje w restauracji. Powinna być ona odprowadzana przez hurtownika sprzedającego syrop do sprzedaży detalicznej. Jako McDonald’s działamy zgodnie z tym założeniem i nasz dostawca odprowadzi opłatę cukrową od syropu" - podkreśla Pazio.

Rząd, który odpowiada za podatek cukrowy, mocno wzbrania się przed używaniem tej nazwy. Ustawa wprowadzająca nową daninę resort zdrowia nazwał "promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów". I za taką też nazwą opłaty lobbują w mediach środowiska rządowe.

Wysokość podatku cukrowego jest zależna od zawartości cukru lub innych substancji słodzących w produkcie. Opłata wyniesie 50 gr w sytuacji, gdy w 100 ml napoju będzie mniej lub maksymalnie 5 g substancji słodzącej (innej niż cukier).

Do tego doliczana będzie opłata zmienna w wysokości 5 gr za każdy gram cukrów powyżej wspomnianego limitu. Ponadto napoje zawierające substancje aktywne - takie jak kofeina czy tauryna - będą objęte dodatkową opłatą w wysokości 10 gr (w przeliczeniu na 1 l napoju).

Źródło artykułu:WP Finanse
mcdonald'spodatek cukrowypromocje
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (309)
Zobacz także