Nowa naklejka na szybę auta. Części kierowców grozi 500 zł kary
Strefa Czystego Transportu (SCT) jest obszarem, na który mogą wjeżdżać jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin lub wyprodukowane po określonym terminie. W ramach Krajowego Planu Odbudowy przewidziano, że strefy takie będą tworzone w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie normy zanieczyszczenia powietrza są przekroczone.
Według informacji z auto.dziennik.pl, pierwsza SCT zacznie funkcjonować 1 lipca 2024 roku w Warszawie. Strefa obejmie całe Śródmieście oraz części centralnych dzielnic. W Krakowie natomiast planowane uruchomienie SCT miało nastąpić również 1 lipca, lecz prezydent Aleksander Miszalski uznał, że miasto nie jest gotowe na wprowadzenie tych zmian bez wcześniejszych analiz i konsultacji z mieszkańcami.
Kolejnym miastem, które planuje wprowadzenie SCT, jest Wrocław, gdzie strefa ma ruszyć na przełomie 2025 i 2026 roku. Podobne plany rozważają również Kielce, Gliwice, Poznań, Toruń, Lublin i Rzeszów.
Polak sprzedaje roboty warte miliony. Utrze nosa gigantowi? Cezary Kozanecki w Biznes Klasie
Gdzie powstaną strefy czystego transportu?
Urząd Miasta uspokaja, że dla około 95 procent pojazdów nie będzie potrzeby naklejania specjalnej nalepki, ponieważ dane o normie Euro będą pobierane z bazy CEPIK po odczytaniu tablicy rejestracyjnej. Nalepki będą konieczne jedynie dla starszych samochodów, które nie spełniają wymogów, takich jak zgodnie z wyjątkiem dla aut seniorów i samochodów spoza Polski.