Nowa naklejka na szybę auta. Części kierowców grozi 500 zł kary

W lipcu 2024 roku zadebiutuje pierwsza Strefa Czystego Transportu (SCT) w Polsce. Kierowcy, którzy zamierzają wjeżdżać do tej strefy, muszą zaopatrzyć się w specjalne naklejki. Za nieprzestrzeganie tych przepisów grozi wysoki mandat.
Od 1 lipca Strefa Czystego transportu ma ruszyć w Warszawie
Od 1 lipca Strefa Czystego transportu ma ruszyć w Warszawie
Źródło zdjęć: © East News | Adam Burakowski/REPORTER
oprac. PAM

Strefa Czystego Transportu (SCT) jest obszarem, na który mogą wjeżdżać jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin lub wyprodukowane po określonym terminie. W ramach Krajowego Planu Odbudowy przewidziano, że strefy takie będą tworzone w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie normy zanieczyszczenia powietrza są przekroczone.

Według informacji z auto.dziennik.pl, pierwsza SCT zacznie funkcjonować 1 lipca 2024 roku w Warszawie. Strefa obejmie całe Śródmieście oraz części centralnych dzielnic. W Krakowie natomiast planowane uruchomienie SCT miało nastąpić również 1 lipca, lecz prezydent Aleksander Miszalski uznał, że miasto nie jest gotowe na wprowadzenie tych zmian bez wcześniejszych analiz i konsultacji z mieszkańcami.

Kolejnym miastem, które planuje wprowadzenie SCT, jest Wrocław, gdzie strefa ma ruszyć na przełomie 2025 i 2026 roku. Podobne plany rozważają również Kielce, Gliwice, Poznań, Toruń, Lublin i Rzeszów.

Polak sprzedaje roboty warte miliony. Utrze nosa gigantowi? Cezary Kozanecki w Biznes Klasie

Gdzie powstaną strefy czystego transportu?

Na stronie auto.dziennik.pl czytamy, że do SCT wjadą samochody benzynowe spełniające normę Euro 2 (produkowane od 1997 roku) oraz auta z silnikiem Diesla spełniające co najmniej normę Euro 4 (produkowane od 2005 roku). Od 1 lipca w Warszawie kierowcy będą musieli udowodnić, że ich pojazdy spełniają wymagane normy poprzez naklejenie zielonej naklejki. Cena naklejki wynosić będzie 5 zł, a jej brak może skutkować mandatem w wysokości 500 zł. Dodatkowo pojazdy uprawnione do wjazdu na teren SCT będą kontrolowane przez system elektroniczny.

Urząd Miasta uspokaja, że dla około 95 procent pojazdów nie będzie potrzeby naklejania specjalnej nalepki, ponieważ dane o normie Euro będą pobierane z bazy CEPIK po odczytaniu tablicy rejestracyjnej. Nalepki będą konieczne jedynie dla starszych samochodów, które nie spełniają wymogów, takich jak zgodnie z wyjątkiem dla aut seniorów i samochodów spoza Polski.

Strefy Czystego Transportu budzą jednak liczne kontrowersje. Przeciwnicy argumentują, że naruszają one konstytucyjne prawa i wolności, takie jak prawo własności, swoboda przemieszczania się oraz swobodny wybór miejsca edukacji i pracy.

Komu grozi mandat?

W mailu do redakcji PAP, mieszkanka Krakowa, Dorota Tatarczuch, wyraziła swoje obawy: "Polaków na to nie stać. Może na Zachodzie ludzie mogą sobie pozwolić na nowe auta, ale nas po prostu nie stać. Wielu ludzi z małych miejscowości dojeżdża do pracy starszymi samochodami, bo nie mają możliwości zakupu nowych, ale mimo to nie poddają się i walczą."
Źródło artykułu:WP Finanse
strefa czystego transportukposamochody

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (69)