Nowa opłata w Biedronce. Sieć wywiesiła komunikaty

Biedronka wprowadziła nową opłatę za reklamówki "zrywki" używane do pakowania produktów z opakowaniem. W niektórych przypadkach klienci muszą zapłacić dodatkowo 25 gr/szt. W sklepach pojawiły się specjalne komunikaty, z których dowiadujemy się, jakie są zasady.

Opłata za "zrywki" w Biedronce w wysokości 25 gr/szt.
Opłata za "zrywki" w Biedronce w wysokości 25 gr/szt.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Biedronka wprowadziła opłatę za jednorazówki, którą na początku 2025 r. dostrzegł jeden z czytelników "Faktu". Opłata wynosi 25 gr za sztukę i jest zgodna z ustawą o gospodarce opakowaniami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Płatne reklamówki. Biedronka tłumaczy

Reklamówki "zrywki" są nadal bezpłatne, jeśli używane są do pakowania produktów sprzedawanych luzem, takich jak owoce czy warzywa. Opłata dotyczy jedynie sytuacji, gdy "zrywki" są używane do innych celów.

Biedronka informuje klientów o zmianach w komunikatach, które pojawiły się w sklepach.

"Drodzy Klienci, informujemy, że bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego (o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów) są oferowane BEZPŁATNIE do pakowania żywności sprzedawanej luzem, która nie ma własnego opakowania (tj. owoce, warzywa, pieczywo, cukierki, bakalie, mięso i ryby sprzedawane na luz na ladzie tradycyjnej" - czytamy.

Opłatę w wysokości 25 gr/szt. trzeba uregulować przy kasach.

Dagmara Łakoma z Biedronki wyjaśniła w odpowiedzi przesłanej do "Super Expressu", że decyzja o wprowadzeniu opłaty jest częścią działań na rzecz ograniczenia zużycia plastiku. Jak podkreśliła, pieniądze z opłat trafiają do urzędów marszałkowskich, a nie do sieci.

Biedronka zachęca klientów do korzystania z wielorazowych siateczek na owoce i warzywa, które można kupić w sklepach. Dwie sztuki kosztują 2,99 zł. Siateczki te pomagają w utrzymaniu świeżości produktów dzięki wentylacji.

Opłata za "zrywki" na rzecz ekologii

Zmiany wprowadzone przez Biedronkę mają na celu zmniejszenie zużycia plastiku i promowanie ekologicznych rozwiązań. Te modyfikacje zapoczątkowała unijna dyrektywa SUP (Single Use Plastic). Zasady pobierania za nie opłat wprowadziła Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Ich wysokość określa rozporządzenie ministra środowiska z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej.

Biedronka to nie jedyna sieć, która pobiera opłaty za "zrywki". Pierwsze komunikaty informujące o dodatkowej należności pojawiły się już w lipcu 2023 r. Z podobną informacją zetkniemy się w sklepie sieci Auchan, a także w niewielkich sklepach spożywczych np. pod Warszawą.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (92)