Nowa usługa w mObywatelu. Konieczna aktualizacja aplikacji
Aplikacja mObywatel ma nową funkcję, której celem jest podniesienie bezpieczeństwa. Użytkownicy mogą zgłaszać podejrzane SMS-y i wiadomości mailowe bezpośrednio do CERT Polska. Aby korzystać z tej usługi, trzeba zaktualizować aplikację do najnowszej wersji.
Ministerstwo Cyfryzacji informuje na stronie internetowej, że usługa "Bezpiecznie w sieci" jest wdrażana stopniowo wśród losowo wybranych użytkowników. Jak dodaje, u niektórych pojawi się w ciągu tygodnia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska na celowniku hakerów. Jak firmy powinny dbać o cyberbezpieczeństwo?
"W przyszłości planujemy dalszy rozwój usługi o rozbudowę możliwości zgłaszania incydentów oraz dodanie modułu Baza wiedzy" - czytamy.
mObywatel z nową funkcją. Chodzi o cyberbezpieczeństwo
Nowa usługa w mObywatelu została stworzona, aby przeciwdziałać i reagować na incydenty dotyczące cyberbezpieczeństwa. Można z niej skorzystać, jeśli spotka nas coś, co budzi wątpliwości np. podejrzany SMS czy e-mail.
Zgłoszenie trafi bezpośrednio do ekspertów z CERT Polska, czyli zespołu reagowania na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci. W ten sposób możemy nie tylko uchronić się np. przed wyłudzeniem pieniędzy przez oszustów, lecz także zatroszczyć się o bezpieczeństwo innych.
"Aby skorzystać z usługi, wystarczy być użytkownikiem najnowszej wersji aplikacji mObywatel 2.0 (od wersji 4.39 lub nowszej) i mieć w niej potwierdzoną tożsamość, czyli dodany jeden z czterech pierwszych dokumentów: mDowód, Diia.pl, Legitymacja studencka lub Legitymacja szkolna" - informuje resort cyfryzacji.
Poza tym użytkownicy mogą włączyć alerty z ostrzeżeniami o zagrożeniach w internecie. Dzięki temu będą otrzymywać bieżące informacje o atakach cyberprzestępców. W tym celu należy włączyć powiadomienia PUSH na smartfonie.
Jak zgłosić podejrzanego SMS-a?
W pierwszym etapie usługi "Bezpiecznie w sieci" mObywatel pozwala na zgłaszanie takich incydentów jak:
- złośliwa strona internetowa (czyli np. próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy),
- podejrzany SMS (czyli np. niepokojąca treść lub nadawca),
- podejrzany e-mail (czyli np. niepokojące załączniki, szantaż lub phishing),
- oszustwo (czyli np. fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje),
- inny (pozostałe zdarzenia, które nie pasują do poprzednich rodzajów incydentów).
Każda kategoria posiada odrębną ścieżkę w aplikacji. Jeśli chcemy zgłosić incydent, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją, która wyświetli się na ekranie smartfona.
Jeśli nie mamy pewności, którą kategorię wybrać, powinniśmy skorzystać z opcji "inne". Dzięki temu zgłosimy incydent bez względu na kategorii. W tym przypadku wystarczy opisać i udokumentować zdarzenie.
Jeśli chcemy zgłosić incydent związany z cyberbezpieczeństwem, to w pierwszej kolejności musimy uruchomić aplikację mObywatel i na ekranie startowym w sekcji "Usługi" wybrać "Bezpiecznie w sieci". W przypadku, gdy nie widzimy tej ikony, wchodzimy w sekcje "Wszystkie" i wyszukujemy na liście "Bezpiecznie w sieci". Następnie musimy wybrać kategorię zdarzenia.
Miliony zastrzeżonych numerów PESEL w mObywatelu
mObywatel to bezpłatna aplikacja resortu cyfryzacji, która umożliwia dostęp do m.in. cyfrowych dokumentów. Jedną z jej najpopularniejszych funkcji jest zastrzeżenie numeru PESEL. Pod koniec czerwca 2024 r. ministerstwo informowało, że z tej możliwości skorzystały już 4 mln osób.
Zastrzeżenie można cofnąć bezterminowo w aplikacji i serwisie mObywatel lub w urzędzie gminy. Jednak na ponowne zastrzeżenie numeru trzeba poczekać od 30 minut do 12 godzin.