Nowa usługa w mObywatelu. Konieczna aktualizacja aplikacji

Aplikacja mObywatel ma nową funkcję, której celem jest podniesienie bezpieczeństwa. Użytkownicy mogą zgłaszać podejrzane SMS-y i wiadomości mailowe bezpośrednio do CERT Polska. Aby korzystać z tej usługi, trzeba zaktualizować aplikację do najnowszej wersji.

Nowa usługa w mObywatelu
Nowa usługa w mObywatelu
Źródło zdjęć: © Getty Images, Ministerstwo Cyfryzacji

16.08.2024 06:52

Ministerstwo Cyfryzacji informuje na stronie internetowej, że usługa "Bezpiecznie w sieci" jest wdrażana stopniowo wśród losowo wybranych użytkowników. Jak dodaje, u niektórych pojawi się w ciągu tygodnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"W przyszłości planujemy dalszy rozwój usługi o rozbudowę możliwości zgłaszania incydentów oraz dodanie modułu Baza wiedzy" - czytamy.

mObywatel z nową funkcją. Chodzi o cyberbezpieczeństwo

Nowa usługa w mObywatelu została stworzona, aby przeciwdziałać i reagować na incydenty dotyczące cyberbezpieczeństwa. Można z niej skorzystać, jeśli spotka nas coś, co budzi wątpliwości np. podejrzany SMS czy e-mail.

Zgłoszenie trafi bezpośrednio do ekspertów z CERT Polska, czyli zespołu reagowania na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci. W ten sposób możemy nie tylko uchronić się np. przed wyłudzeniem pieniędzy przez oszustów, lecz także zatroszczyć się o bezpieczeństwo innych.

"Aby skorzystać z usługi, wystarczy być użytkownikiem najnowszej wersji aplikacji mObywatel 2.0 (od wersji 4.39 lub nowszej) i mieć w niej potwierdzoną tożsamość, czyli dodany jeden z czterech pierwszych dokumentów: mDowód, Diia.pl, Legitymacja studencka lub Legitymacja szkolna" - informuje resort cyfryzacji.

Poza tym użytkownicy mogą włączyć alerty z ostrzeżeniami o zagrożeniach w internecie. Dzięki temu będą otrzymywać bieżące informacje o atakach cyberprzestępców. W tym celu należy włączyć powiadomienia PUSH na smartfonie.

Jak zgłosić podejrzanego SMS-a?

W pierwszym etapie usługi "Bezpiecznie w sieci" mObywatel pozwala na zgłaszanie takich incydentów jak:

  • złośliwa strona internetowa (czyli np. próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy),
  • podejrzany SMS (czyli np. niepokojąca treść lub nadawca),
  • podejrzany e-mail (czyli np. niepokojące załączniki, szantaż lub phishing),
  • oszustwo (czyli np. fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje),
  • inny (pozostałe zdarzenia, które nie pasują do poprzednich rodzajów incydentów).

Każda kategoria posiada odrębną ścieżkę w aplikacji. Jeśli chcemy zgłosić incydent, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją, która wyświetli się na ekranie smartfona.

Jeśli nie mamy pewności, którą kategorię wybrać, powinniśmy skorzystać z opcji "inne". Dzięki temu zgłosimy incydent bez względu na kategorii. W tym przypadku wystarczy opisać i udokumentować zdarzenie.

Jeśli chcemy zgłosić incydent związany z cyberbezpieczeństwem, to w pierwszej kolejności musimy uruchomić aplikację mObywatel i na ekranie startowym w sekcji "Usługi" wybrać "Bezpiecznie w sieci". W przypadku, gdy nie widzimy tej ikony, wchodzimy w sekcje "Wszystkie" i wyszukujemy na liście "Bezpiecznie w sieci". Następnie musimy wybrać kategorię zdarzenia.

Miliony zastrzeżonych numerów PESEL w mObywatelu

mObywatel to bezpłatna aplikacja resortu cyfryzacji, która umożliwia dostęp do m.in. cyfrowych dokumentów. Jedną z jej najpopularniejszych funkcji jest zastrzeżenie numeru PESEL. Pod koniec czerwca 2024 r. ministerstwo informowało, że z tej możliwości skorzystały już 4 mln osób.

Zastrzeżenie można cofnąć bezterminowo w aplikacji i serwisie mObywatel lub w urzędzie gminy. Jednak na ponowne zastrzeżenie numeru trzeba poczekać od 30 minut do 12 godzin.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)