Nowy odbierak pojawi się na kolejowych torach
Inżynierowie z krakowskiej firmy zaprojektowali nowy pantograf do pojazdów kolejowych. Jak twierdzą, od lat 80. w Polsce nie powstawały takie urządzenia - pisze "Dziennik Polski".
30.11.2010 | aktual.: 30.11.2010 10:57
Konstruktorom ze spółki EC Engineering polska kolej zawdzięcza już kilka innowacyjnych projektów - elektryczne zespoły 19WE dla aglomeracji warszawskiej, Pociąg Papieski, elektrowóz E6ACT Dragon. Teraz, jak informuje krakowska firma, do produkcji seryjnej wchodzi nowy pantograf, czyli odbierak prądu. Wersje testowe były sprawdzane przez niezależnego przewoźnika towarów CTL Logistics i przez spółki PKP - odnotowuje gazeta.
Jak twierdzą przedstawiciele EC Engineering, lokomotywa EP09 z pantografem 160EC ciągnęła ekspresy InterCity na trasie Kraków - Warszawa. Odbierak ma się nadawać do wykorzystania także w elektrycznych zespołach trakcyjnych (typowy tabor przewoźników regionalnych) i autobusach szynowych.
Ograniczeniem jest prędkość maksymalna, która nie może przekraczać 160 km na godzinę. W wypadku pociągów towarowych i regionalnego transportu osobowego nie będzie to jednak stanowiło problemu, a stare lokomotywy do "szybkich" pociągów pasażerskich też nie wymagają wyścigowej wersji produktu - czytamy dziś w "Dzienniku Polskim".