Nowy śmigłowiec dla polskiej armii
Polska armia już wkrótce doczekać się może nowoczesnych śmigłowców. Trwa przetarg na nowe uzbrojenie dla wojska. Zainteresowane kontraktem są największe firmy zbrojeniowe na świecie. Czy już wkrótce nad polskim niebem zobaczymy słynne amerykańskie Black Hawki? A może francuskie Eurocoptery?
Nowy śmigłowiec dla polskiej armii
Polska armia już wkrótce doczekać się może nowoczesnych śmigłowców. Trwa bowiem przetarg na nowe uzbrojenie dla wojska. Zainteresowani kontraktem są tacy giganci jak włosko-brytyjski koncern AgustaWestland (poprzez PZL Świdnik), konsorcjum Sikorsky Aircraft czy konsorcjum Eurocopter.
Czy już wkrótce nad polskim niebem zobaczymy słynne amerykańskie Black Hawki? A może francuskie Eurocoptery? Procedurę zakupu zakończy wybór najlepszej oferty. Najprawdopodobniej nastąpi to na początku 2014 roku.
Zobacz, jakie helikoptery mogą trafić do polskiego wojska oraz te, które już służą naszej armii. Też chcielibyście takie cacka?
_ Polska armia chce kupić siedemdziesiąt śmigłowców, z czego czterdzieści osiem wielozadaniowych maszyn trafi do Wojsk Lądowych. Marynarka Wojenna otrzyma sześć wiropłatów w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz sześć w wersji do ratownictwa morskiego, a Siły Powietrzne dostaną dziesięć śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych. _
Sikorsky S-70 Blackhawk
Producent: Sikorsky Aircraft Corporation
Kraj: Stany Zjednoczone
Typ: śmigłowiec
Blackhawk jest jednym z najbardziej rozpoznawanych śmigłowców wielozadaniowych na świecie. Produkowany od 1974 roku helikopter wykorzystywany jest w armiach ponad 20 państw świata.
Model S-70i Black Hawk produkowany jest w polskich zakładach PZL Mielec. 12 marca 2009 ukończono tam pierwszą kabinę, montaż pierwszego kompletnego śmigłowca rozpoczął się 17 sierpnia 2009, a 15 marca 2010 miała miejsce oficjalna prezentacja maszyny.
Cena modelu to około 14 mln dolarów i może różnić się w zależności od zamontowanego wyposażenia.
Eurocopter EC725
Producent: Eurocopter Group
Kraj: Francja
Typ: śmigłowiec transportowy
Francuzi, szukając nowszej konstrukcji od modelu AS532 Cougar do zadań SAR (pl. poszukiwanie i ratunek), poddali ją modernizacji, czego efektem jest właśnie model EC725. Już siedem państw ma w swojej armii ten produkowany od 2005 roku śmigłowiec transportowy.
Podobnie jak jego poprzednik, również ten pojazd można dostosować do szczegółowych wymagań klienta.
Cena jednego egzemplarza waha się między 45 a 55 mln dolarów.
AgustaWestland AW149
Producent: AgustaWestland
Kraj: Włochy, Wielka Brytania
Typ: śmigłowiec wielozadaniowy
Jednym z możliwych nowych nabytków polskiej armii jest AgustaWestland AW149, wielozadaniowy śmigłowiec przeznaczony do wypełniania zadań transportowych, wsparcia pola walki, ratownictwa bojowego i morskiego oraz maszyn dowodzenia.
AW149 powstał jako odpowiedź firmy na zamówienie przez siły zbrojne Włoch na nowy śmigłowiec ratowniczy. Jest to stosunkowo młoda konstrukcja. Gotowa maszyna po raz pierwszy wzbiła się w powietrze 13 listopada 2009 roku.
Jak do tej pory brak oficjalnych zamówień na AW149. Pierwsze egzemplarze mają zostać ukończone w 2014 roku. Cena wynosi około 13 mln dolarów.
AgustaWestland AW169
Producent: AgustaWestland
Kraj: Włochy, Wielka Brytania
Typ: śmigłowiec
Niewykluczone, że również inny helikopter firmy AugustaWestland może stać się podporą polskiej armii. Zaprezentowany po raz pierwszy w 2010 roku AgustaWestland AW169 swój pierwszy lot odbył w 2012 roku. Do służby mogą trafić dopiero w 2015 roku.
Cena jest jeszcze nieznana.
Mi-8
Producent: Kazańska Fabryka Śmigłowców, Ułan Udejski Zakład Lotniczy
Kraj: ZSRR / Rosja
Typ: śmigłowiec
W polskiej armii służy 12 tych śmigłowców wielozadaniowych. Powstała w 1961 roku konstrukcja Mi-8 jest już dość przestarzała, stąd potrzeba zorganizowania przetargu na nowy pojazd dla polskich Sił Powietrznych.
Śmigłowce tej rodziny używały lub używa około 50 krajów. Zbudowano ponad 17 tysięcy sztuk, nadal się je produkuje.
Rozpiętość cenowa waha się w zależności od modelu i przeznaczenia, a także zamontowanego ekwipunku, od kilku do kilkunastu milionów dolarów.
PZL W-3 "Sokół"
Producent: PZL Świdnik S.A.
Kraj: Polska
Typ: średni dwusilnikowy śmigłowiec w układzie klasycznym
Służą u nas też rodzime śmigłowce. Jednym z nich jest PZL W-3 Sokół, wielozadaniowy śmigłowiec produkcji polskiej z PZL Świdnik.
Pierwszy lot odbył się w 1979 roku. Od tamtej pory wyprodukowano około 150 sztuk tego pojazdu.
Model ten jest stosowany w Polsce zarówno przez wojsko, jak i służby cywilne. Koszt jednego egzemplarza to 5 do 7 mln dolarów.
PZL SW-4 "Puszczyk"
Producent: PZL Świdnik S.A.
Kraj: Polska
Typ: lekki śmigłowiec w układzie klasycznym
PZL SW-4 "Puszczyk" to polski lekki śmigłowiec produkcji PZL Świdnik. Produkuje się go od 2004 roku i do tej pory z linii produkcyjnej zeszło ok. 90 sztuk tej konstrukcji.
Pierwsze śmigłowce SW-4 trafiły oficjalnie na wyposażenie Sił Powietrznych w roku 2006. Dostawy kolejnych maszyn trwały do 31 marca 2010 roku i ostatecznie do Sił Powietrznych dostarczono 24 śmigłowców. Jedynie w Polsce ten model używany jest w wariancie wojskowym.
Cena to 700 do 900 tys. dolarów.