Trwa ładowanie...
d14qa89

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d14qa89
d14qa89

30.06. Warszawa (PAP) - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej;

- założenia projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nad dzieckiem.

d14qa89

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu wspierania w latach 2009-2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - "Radosna szkoła" i wydała rozporządzenie w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia.

Wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej,

- zmieniające rozporządzenie w sprawie kamiennogórskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

d14qa89

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia Gdańsk Transport Company SA gwarancji wypłat środków Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie wynikającym z umowy o budowę i eksploatację autostrady A1 w zakresie dotyczącym Etapu II Nowe Marzy-Czerniewice.

Zajęła stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1518).

Wysłuchała informacji na temat działań rządu w związku z sytuacją powodziową na południu Polski.

d14qa89

Przyjęła wniosek w sprawie upoważnienia ministra spraw zagranicznych do przedłożenia w imieniu Rady Ministrów do opinii Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej propozycji kandydatury pana Pawła Sameckiego na stanowisko członka Komisji Europejskiej do spraw polityki regionalnej w kadencji 2004-2009, zgodnie z art.13 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Rada Ministrów wysłuchała informacji na temat postępu realizacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w Polsce.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej, przedłożony przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

d14qa89

W projekcie nowelizacji ustawy zmieniono przepisy zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny. Jego zdaniem ustawodawca nie traktował równo wszystkich podmiotów, których dotyczył art. 150 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z wyrokiem, wszystkie osoby, które przed 1 maja 2004 r. spełniały kryteria uzasadniające przyznanie zasiłku stałego oraz złożyły stosowny wniosek w tej sprawie powinny być traktowane równo. Tymczasem ustawodawca zróżnicował tę grupę w zależności od tego, czy uzyskały decyzję ostateczną przed 1 maja 2004 r., czy po tym terminie.

W związku z tym w projekcie nowelizacji ustawy wprowadzono przepis, na podstawie którego do spraw o przyznanie zasiłku stałego, w których instytucja nie wydała ostatecznej decyzji do 30 kwietnia 2004 r., będą stosowane przepisy ustawy z 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej. Takie rozwiązanie oznacza, że przepisy te obejmą zarówno osoby, które złożyły wniosek o przyznanie zasiłku stałego przed 1 maja 2004 r. i nie uzyskały decyzji w pierwszej instancji, jak i osoby, które taką decyzję uzyskały, ale wniosły odwołanie i nie uzyskały decyzji w terminie do 1 maja 2004 r.

W projekcie nowelizacji ustawy przewidziano, że w postępowaniu z urzędu o przyznanie zasiłku będzie brany pod uwagę stan faktyczny, istniejący w dniu złożenia wniosku.

d14qa89

Ponadto wprowadzono normę, zgodnie z którą z dniem wejścia w życie zaproponowanych zmian tracą moc decyzje o umorzeniu postępowań w sprawie przyznania zasiłku stałego wydane przed 13 listopada 2007 r. w związku z zakwestionowanym przez Trybunał art. 150 ustawy z 12 marca 2004 r.


Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nad dzieckiem, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

d14qa89

Istotą proponowanych rozwiązań jest stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, jeśli ma ona trudności w wypełnianiu swoich funkcji. Chodzi o zapewnienie pomocy, która wyeliminuje groźbę zabrania dziecka rodzinie. Natomiast w sytuacji, gdyby dziecko musiało być okresowo poza rodziną, zapewni mu się szybki powrót do niej.

Kierując się tą ideą w przepisach ustawowych bardzo duży nacisk zostanie położony na działania profilaktyczne, pomagające rodzinie w prawidłowym funkcjonowaniu i zapobiegające powstawaniu patologii. Profilaktyka rodzinna ma być realizowana przede wszystkim przez gminne instytucje świadczące usługi na rzecz dziecka i rodziny. Pomoc ma być skierowana głównie do rodzin niewydolnych wychowawczo, dotkniętych przemocą, ubogich i zagrożonych ubóstwem. Profilaktyka obejmie również spokrewnione rodziny zastępcze, a także usamodzielniających się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzin zastępczych oraz rodzinnych domów dziecka.

Zgodnie z założeniami, efektywnym sposobem wspierania rodziny w wychowaniu dzieci będzie zapewnienie im pobytu w placówkach wsparcia dziennego (np. świetlicach, klubach środowiskowych, ogniskach wychowawczych). Te placówki powinny nie tylko organizować dzieciom czas wolny i pomagać w nauce, ale także współpracować z rodzicami.

Istotne znaczenie będzie miała także praca z rodziną, która decyduje o psychicznym i intelektualnym rozwoju dziecka, o jego poczuciu własnej wartości i bezpieczeństwie emocjonalnym. Praca ta ma być prowadzona m.in. w formie poradnictwa, mediacji, terapii rodzinnej, treningu umiejętności wychowawczych i terapeutycznych dla rodziców.

Planowane jest także wprowadzenie stanowiska asystenta rodzinnego do bezpośredniej pracy z rodziną. Będzie on kierowany wyłącznie do rodzin, w których sytuacja dziecka małoletniego wymaga wsparcia zewnętrznego. Jego czas pracy będzie elastyczny, nienormowany i przede wszystkim dostosowany do rytmu życia rodziny. W efekcie będzie on ponosił indywidualną odpowiedzialność za wyniki pracy z konkretną rodziną. Dzięki działalności asystenta rodzina ma osiągnąć taki poziom stabilności życiowej, który umożliwi jej wychowywanie dzieci. Nie powinien on też dopuścić do oddzielenia dzieci od rodziny. Aby jego praca przynosiła efekty ma się opiekować nie więcej niż 20 rodzinami.

Zgodnie z założeniami, w pracy z rodziną bardzo ważne będzie wsparcie środowiska lokalnego. Istotną rolę mogą odegrać sąsiedzi, rodziny zaprzyjaźnione, rodziny rówieśników dzieci. Chodzi o to, aby rodzinie w sytuacji kryzysowej, przy wypełnianiu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i społecznych, pomogła inna rodzina z jej środowiska lokalnego, tzw. rodzina wspierająca.

W założeniach przewidziano, że wśród instytucji sprawujących pieczę zastępczą nad dzieckiem szczególne miejsce powinny zająć rodzinne formy pieczy zastępczej. Chodzi o rodziny zastępcze spokrewnione, rodziny zastępcze niespokrewnione (niezawodowe, zawodowe) oraz rodzinne domy dziecka. Mają one przewagę nad placówkami opiekuńczo-wychowawczymi nie tyko społeczną (lepiej chronią dobro dziecka), ale także ekonomiczną (koszty utrzymania są niższe).

Zakłada się, że rodzinę zastępczą spokrewnioną będą mogły tworzyć wyłącznie babcie, dziadkowie i rodzeństwo dziecka. Dotychczas mogły być to także inne osoby spokrewnione i spowinowacone z dzieckiem. Osoby te nadal będą mogły stworzyć dla dziecka rodzinę zastępczą, ale niespokrewnioną.

W założeniach przewidziano, że w zawodowych i niezawodowych rodzinach zastępczych powinno wychowywać się nie więcej niż troje dzieci. W przypadku dzieci wymagających szczególnej troski, ich liczba w rodzinie powinna zależeć od stanu ich zdrowia i możliwości rodziców zastępczych.

Zawodowe rodziny zastępcze powinny stać się docelowo, obok rodzinnych domów dziecka, podstawową formą rodzinnej pieczy zastępczej. Zakłada się zwiększenie kierowanej do nich pomocy finansowej, zatrudnienie na podstawie kilkuletniego kontraktu, a także udzielanie wsparcia merytorycznego w wychowywaniu powierzonych im dzieci (np. szkolenia, poradnictwo). Tworzone będą ponadto tzw. rodziny pomocowe, których rola sprowadzałaby się do wsparcia rodzin zastępczych lub rodzinnych domów dziecka, w sytuacji kiedy nie mogłyby one sprawować opieki nad dzieckiem, np. w czasie wyjazdu wypoczynkowego, pobytu w szpitalu czy niespodziewanych trudności w rodzinie.

Przewidywany rozwój rodzinnych form pieczy zastępczej służyć ma ograniczeniu roli placówek opiekuńczo-wychowawczych. Instytucje te mają być małymi placówkami (docelowo - do 14 dzieci), przeznaczonymi dla dzieci starszych (docelowo - od 10 roku życia), wymagających szczególnej opieki i mających trudności w przystosowaniu się do życia w rodzinie. W tych placówkach przebywałyby także dzieci wymagające specjalnej opieki medycznej (wspomaganej aparaturą medyczną), dla których ze względu na stan zdrowia nie byłoby możliwe znalezienie zawodowej rodziny zastępczej.

Założono, że organizacją i finansowaniem spokrewnionych rodzin zastępczych zajmować się będzie samorząd gminy. Natomiast za pozostałe formy pieczy zastępczej odpowiadać ma powiat, choć gmina będzie tu partycypować w kosztach pobytu dziecka. Wzrost wydatków gminy z tego tytułu znajdzie pokrycie w jej zwiększonych dochodach.

Nowe rozwiązania powinny obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu wspierania w latach 2009-2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - "Radosna szkoła" i wydała rozporządzenie w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, przedłożone przez ministra edukacji narodowej.

Zadaniem programu jest udzielenie pomocy finansowej organom prowadzącym szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia - na tworzenie odpowiednich warunków do realizowania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Celem programu jest również pomoc organom prowadzącym w przygotowaniu szkół do przyjmowania dzieci 6-letnich, rozpoczynających naukę. Od 1 września 2009 r. dzieci zaczynające naukę w pierwszej klasie będą realizowały nową podstawę programową kształcenia ogólnego. W I klasie będą uczyły się dzieci 7-letnie, a na wniosek rodziców, także 6-letnie.

W ramach programu organy prowadzące będą mogły otrzymać wsparcie finansowe z budżetu państwa na zakup (lub zwrot kosztów zakupu) pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole (w wysokości 100 proc. kwoty wsparcia finansowego wnioskowanej przez organ prowadzący). Organy te będą mogły także otrzymać pieniądze z budżetu na pokrycie części kosztów utworzenia lub modernizacji szkolnych placów zabaw (w wysokości do 50 proc. kosztów). Przewiduje się, że programem objętych zostanie prawie 14 tys. szkół. Wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, utworzenie lub modernizacja szkolnego placu zabaw ułatwi realizację nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, a także wczesne diagnozowanie u dzieci deficytów rozwojowych i deficytów wynikających z zaniedbań środowiskowych. W efekcie możliwe będzie szybkie podejmowanie działań korygujących i stymulujących wszechstronny rozwój dziecka. Program zapewni 6-latkom i 7-latkom rozpoczynającym naukę, bezpieczne warunki nauczania oraz wychowania i opieki w szkole, porównywalne z
przedszkolnymi. Wzmocni opiekuńczą funkcję szkoły. Stworzy bezpieczne i przyjazne warunki organizowania zajęć szkolnych i opieki w świetlicy, zwłaszcza dla małych dzieci.

Przewidywany koszt realizacji programu w latach 2009-2014 wynosi 2 438 mln zł, w tym 1 278 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa, a 1 160 mln zł stanowić ma wkład własny organów prowadzących szkoły. Na realizację programu w 2009 r. trzeba będzie przeznaczyć z budżetu państwa 40 mln zł, w 2010 r. - 150 mln zł, w 2011 r. - 150 mln zł, w 2012 r. - 488 mln zł, w 2013 r. - 234 mln zł, a w 2014 r. - 216 mln zł.

W rozporządzeniu szczegółowo określono zasady finansowego wspierania organów prowadzących szkoły, sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu, kryteria i tryb oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, a także zakres informacji jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie takiego wsparcia.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, a rozporządzenie - z dniem ogłoszenia.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (sse) włącza się grunty o powierzchni 106,0281 ha. Jednocześnie z sse wyłącza się 33,0085 ha. W nowelizacji rozporządzenia przewidziano ponadto skorygowanie powierzchni podstrefy Głogów Małopolski i Trzebownisko o 0,1527 ha.

Na skutek wprowadzonych zmian powierzchnia mieleckiej specjalnej strefy wyniesie 998,5343 ha.

Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia spowodowane są potrzebą dostosowania oferty inwestycyjnej regionu do potrzeb działających tam przedsiębiorców. Powiększenie strefy pozwoli zagospodarować już uzbrojone tereny i istniejącą infrastrukturę.

Realizowane w sse inwestycje pobudzą rozwój gospodarczy, wpłyną pozytywnie na spadek bezrobocia nie tylko w samej strefie, ale i w jej bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że inwestycje w strefie pozwolą utworzyć 2470 nowych miejsc pracy, a w jej otoczeniu - ok. 615. Firmy zadeklarowały nakłady inwestycyjne w wysokości 268 mln zł.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kamiennogórskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem, do kamiennogórskiej specjalnej strefy ekonomicznej włączone będą tereny o powierzchni 48,3880 ha. Ze strefy wyłączono nieatrakcyjne inwestycyjnie grunty o powierzchni 17,698 ha. Jednocześnie dokonano korekty obszaru strefy zmniejszając ją o 1,1388 ha.

W wyniku tych zmian powierzchnia kamiennogórskiej sse wyniesie 368,7756 ha.

Zmiana granic strefy stworzy odpowiednie warunki do realizacji nowych inwestycji, które będą miały wpływ na wzrost konkurencyjności i potencjału gospodarczego regionu. Uruchomienie nowych firm wpłynie pozytywnie na przedsiębiorstwa już działające w sse, ponieważ zyskają one nowych kooperantów i usługodawców. Firmy zadeklarowały nakłady inwestycyjne w wysokości 102 mln zł. Ocenia się, że powinny one zatrudnić 230 osób.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia Gdańsk Transport Company SA gwarancji wypłat środków Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie wynikającym z umowy o budowę i eksploatację autostrady A1 w zakresie dotyczącym Etapu II Nowe Marzy - Czerniewice, przedłożoną przez ministra finansów.

Rząd udziela gwarancji firmie Gdańsk Transport Company SA na wypłatę środków z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości koniecznej do spłaty wszystkich zobowiązań GTC, z tytułu kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Nordic Investment Bank oraz Svensk ExportKredit na częściowe sfinansowanie budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Czerniewice Etap II.

Maksymalna kwota gwarancji dla Etapu II wynosi 1,28 mld zł. Gwarancja wygaśnie 30 czerwca 2043 r.

Rząd upoważnia ministra finansów do podpisania umowy gwarancji zobowiązań finansowych, zgodnie z ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.


Rada Ministrów zajęła stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1518), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Rząd uważa, że cele jakie chcą zrealizować posłowie nowelizując Konstytucję RP, można osiągnąć głównie przez wprowadzenie proponowanych przez nich rozwiązań do istniejących ustaw, bez konieczności ingerowania w ustawę zasadniczą, która jako najwyższy akt prawa powinna być zmieniana jedynie w absolutnie koniecznych sytuacjach.

Posłowie zaproponowali zmianę Konstytucji RP w trzech obszarach. Pierwszy dotyczy wyeliminowania wpływu samorządów zawodowych na dostęp do danego zawodu, drugi - odnosi się do dopuszczalności przymusowego oddziaływania medycznego na osoby, które ze względu na zaburzenia psychiczne stwarzają zagrożenie dla życia, zdrowia lub nietykalności innych. Ostania strefa dotyczy dokonania rozrachunku z komunistyczną przeszłością przez zmiany w sferze dostępu do służby publicznej, dostępu do informacji o działaniach władz komunistycznych oraz prawa do zabezpieczenia społecznego (emerytalnego).

Rząd podkreśla, że do obecnie obowiązujących ustaw można wprowadzić regulacje mające na celu ułatwienie dostępu do zawodów zaufania publicznego. Jednocześnie zwraca uwagę, że od 25 marca 2009 r. obowiązuje znowelizowana ustawa prawo o adwokaturze, radcach prawnych i notariuszach, która znacznie poszerza dostęp do aplikacji i zawodów prawniczych, obiektywizując egzaminy w tych dziedzinach. Rząd pracuje także nad projektem ustawy o państwowych egzaminach prawniczych. Oba te akty prawne stanowią całościową reformę dostępu do zawodów prawniczych, która nie eliminuje całkowicie wpływu samorządów na egzaminy, lecz całkowicie obiektywizuje ich przebieg i usuwa uznaniowość ocen.

W ramach aktualnego porządku prawnego mogą być też podejmowane ingerencje w zakresie korzystania z konstytucyjnych praw i wolności, co do tej pory nie budziło zastrzeżeń i wątpliwości interpretacyjnych.

W opinii Rady Ministrów, jako właściwe trzeba ocenić obwiązujące regulacje dotyczące prawa do zabezpieczenia społecznego. Należy podkreślić, że w ramach obowiązującej normy konstytucyjnej, w styczniu br. dokonano nowelizacji przepisów ustawowych, tak aby zmniejszyć emerytury byłym funkcjonariuszom służb specjalnych PRL i członkom Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego.


Rada Ministrów wysłuchała informacji na temat działań rządu w związku z sytuacją powodziową na południu Polski, przedłożonej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Działania administracji rządowej i samorządowej, a także służb ratowniczych i wojska, związane z pomocą poszkodowanym i usuwaniem skutków czerwcowej powodzi, są prowadzone sprawnie i z wykorzystaniem wszystkich dostępnych środków. Powódź najbardziej dotknęła województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie.

Możliwości udzielenia przez rząd wsparcia poszkodowanym w wyniku powodzi obejmują:

pomoc bezpośrednią dla ludności:

- bezzwrotne pieniężne zasiłki celowe dla gospodarstw domowych w wysokości do 6 tys. zł uruchamiane przez ministra finansów, za pośrednictwem ministra spraw wewnętrznych i administracji, z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych na wniosek wojewody (podstawa prawna: ustawa o pomocy społecznej);

- kredyty preferencyjne (oprocentowane 2 proc. w skali roku) na remonty i odbudowę mieszkań oraz budynków mieszkalnych, udzielane właścicielom lub zarządcom budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych oraz obiektów infrastruktury technicznej towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu, zniszczonych lub uszkodzonych przez powódź, osuwiska i huragany (podstawa prawna: ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi);

- ułatwienia w remontach i odbudowie umożliwiające stosowanie uproszczonego trybu postępowania przed organami administracji architektoniczno-budowlanej w przypadku zniszczeń spowodowanych działaniem klęski żywiołowej w budynkach lub innych obiektach i urządzeniach budowlanych w rozumieniu ustawy prawo budowlane (podstawa prawna: ustawa o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu);

- odszkodowania za szkody poniesione w związku z udziałem w zorganizowanej akcji w celu zwalczania klęski żywiołowej, przysługujące osobom, które w czasie zorganizowanej akcji i w związku z udziałem w tych działaniach doznały - bez własnej winy - uszczerbku na zdrowiu, powodującego utratę zdolności do pracy zarobkowej; osobom, których zmarły w ww. okolicznościach miał obowiązek utrzymywać lub faktycznie łożył na ich utrzymanie; osobom, które w związku z udziałem w zorganizowanej akcji poniosły - bez własnej winy - straty w mieniu (podstawa prawna: dekret o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych oraz rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad oraz trybu ustalania i wypłaty odszkodowań za szkody poniesione w związku z akcjami zwalczania klęsk żywiołowych).

pomoc dla rolników:

- kredyty "klęskowe" na wznowienie produkcji w gospodarstwach i działach specjalnych produkcji rolnej, objęte dopłatami wypłacanymi ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, uruchamiane za zgodą ministra rolnictwa i rozwoju wsi (podstawa prawna: ustawa o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych kierunków działań ARiMR oraz sposobów ich realizacji);

- umorzenie należności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przewidujące możliwość odroczenia terminu płatności należności z tytułu składek na ubezpieczenie, rozłożenia na raty bądź umorzenia w całości lub części - na wniosek poszkodowanego na mocy decyzji prezesa KRUS (podstawa prawna: ustawa o ubezpieczeniu społecznym rolników);

- ulga w podatku rolnym - możliwość zaniechania ustalania albo poboru w całości lub części podatku rolnego, w wysokości zależnej od rozmiarów strat spowodowanych klęską w gospodarstwie rolnym; ulgę przyznaje w drodze decyzji wójt (burmistrz, prezydent) na wniosek podatnika (podstawa prawna: ustawa o podatku rolnym);

- odszkodowania z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia upraw i zwierząt od ryzyka wystąpienia zdarzeń losowych w rolnictwie - pomoc państwa polega na stosowaniu dopłat z budżetu państwa do stawek ubezpieczenia określonych przez zakłady ubezpieczeń dla rolników, którzy mają zawarte umowy ubezpieczenia upraw i zwierząt gospodarskich (podstawa prawna: ustawa o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich).

pomoc samorządowi terytorialnemu w odbudowie zniszczonej infrastruktury komunalnej:

- dotacje na dofinansowanie zadań własnych samorządów w dziedzinie usuwania klęsk żywiołowych - udzielane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na zadania zgłoszone przez samorząd (podstawa prawna: ustawa o finansach publicznych);

- dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na usuwanie skutków powodzi, osuwisk i huraganów - preferencyjne kredyty udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na remont lub odbudowę komunalnych budynków mieszkalnych oraz towarzyszących im obiektów infrastruktury technicznej, a także na zakup mieszkań (podstawa prawna: ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi);

- szczególne zasady udzielania zamówień publicznych - możliwość udzielania w wyjątkowych sytuacjach zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki (podstawa prawna: ustawa prawo zamówień publicznych).

W Polsce struktura organizacyjna ochrony przeciwpowodziowej jest skomplikowana. Ochrona przed powodzią to zadanie administracji rządowej i samorządowej. Określanie obszarów zagrożonych powodzią leży w gestii regionalnych zarządów gospodarki wodnej (administracja rządowa), z kolei budowa i utrzymanie wałów przeciwpowodziowych należy do zadań wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych (administracja samorządowa). Należy podkreślić, że uchwalona przez Sejm 26 czerwca br. nowelizacja ustawy o zarządzaniu kryzysowym zakłada m.in. wprowadzenie planów zarządzania kryzysowego. Dzięki nim zwiększy się spójność sytemu zarządzania kryzysowego, a w konsekwencji będziemy sobie lepiej radzić z takimi sytuacjami.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ rda/

d14qa89
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d14qa89