Trwa ładowanie...
d35euwr
rząd
02-03-2010 13:59

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d35euwr
d35euwr

02.03. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

d35euwr

- projekt ustawy o nadaniu nowej nazwy Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie protokołu zmieniającego umowę między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczącą rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących, sporządzoną w Warszawie 20 sierpnia 2008 r.

Rada Ministrów zdecydowała o wniesieniu skargi o stwierdzenie nieważności artykułu 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1193/2009 z 3 listopada 2009 r. dokonującego sprostowania rozporządzeń (WE) nr 1762/2003, (WE) nr 1775/2004, (WE) nr 1686/2005 i (WE) nr 164/2007 oraz ustalającego wysokość opłat produkcyjnych dla sektora cukru na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 (Dz. Urz. UE L 321 z 8.12.2009, str.1), w części nadającej nowe brzmienie artykułowi 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1686/2005 z 14 października 2005 r. ustalającego kwoty opłat produkcyjnych oraz współczynnik dodatkowej opłaty w sektorze cukru na rok gospodarczy 2004/2005 wnoszonej w trybie artykułu 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - przesłanki wniesienia, zarzuty i główne argumenty.

d35euwr

Rada Ministrów przyjęła:

- dokument: Aktualizacja "Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych 2009" (AKPOŚK 2009);

- wniosek dotyczący zarządzania jednostkami AAU (materiał opatrzony klauzulą "zastrzeżone").


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przedłożony przez ministra finansów.

Zaproponowano zmiany, które dostosowują ustawę o VAT do obowiązującej klasyfikacji statystycznej. Chodzi o uwzględnienie w przepisach tej ustawy i załącznikach do niej nomenklatury oraz symboli statystycznych wynikających z PKWiU 2008 r., która obowiązuje od początku 2009 r. Ta zmiana pozwoli podatnikom VAT na prowadzenie jednolitych zasad ewidencji dla potrzeb tego podatku i dokumentacji statystycznej. Projekt nowelizacji przewiduje, że przy identyfikacji towarów oraz określaniu zakresu świadczonych usług będą stosowane klasyfikacje statystyczne - jeżeli przepisy o VAT w tym zakresie powołują symbole statystyczne.

d35euwr

Zaproponowano także likwidację załącznika nr 4, który zawiera wykaz usług zwolnionych z VAT, i przeniesienie tej tematyki do treści ustawy. Aby zapewnić pełną zgodność przepisów krajowych z dyrektywą 2006/112/WE, zapisy dotyczące zwolnienia usług z VAT wzorowano na regulacjach zawartych w ww. dyrektywie.

Zgodnie z projektem, zwolnienie z VAT usług szkoleniowych i edukacyjnych dotyczyłoby podmiotów, które będą wpisane do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub uzyskają akredytację na podstawie przepisów o systemie oświaty. Taki zapis jest zgodny z dyrektywą.

Obecnie sprzedaż wierzytelności własnych nie jest opodatkowana i nie zakłada się tego w projekcie. Do projektu nowelizacji nie wprowadza się też zasad związanych z potwierdzaniem odbioru faktury korygującej. Obowiązują one od dawna w ustawie o VAT. Wszelkie zmiany dotyczące tej tematyki mają charakter techniczny i związany wyłącznie z dostosowaniem zapisów do nowej klasyfikacji statystycznej. Jednocześnie zakłada się, że zwolnienie z VAT obejmie udzielanie kredytów i pożyczek oraz towarzyszące temu usługi pośrednictwa i zarządzania.

d35euwr

Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2011 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przedłożony przez ministra finansów.

Chodzi o dostosowanie tych przepisów do nowej klasyfikacji statystycznej. Ponieważ zakres zmian wprowadzanych do tych ustaw jest taki sam, założono, że jedną nowelizacją zmieni się wszystkie ustawy dotyczące podatków dochodowych.

d35euwr

Zaproponowano zmianę przepisów obecnie odnoszących się do PKWiU 1997 r., która ma obowiązywać dla celów podatkowych do końca 2010 r. Po wejściu w życie tej nowelizacji, czyli od 1 stycznia 2011 r., zmienione przepisy będą odwoływać się do nowo wprowadzonej PKWiU z 2008 r., która obowiązuje od początku 2009 r.

Znowelizowane przepisy nie zmieniają merytorycznie przepisów podatkowych.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o nadaniu nowej nazwy Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, przedłożony przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

d35euwr

Projekt ustawy zakłada, że Akademia Sztuk Pięknych Poznaniu zmieni nazwę na Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.

Zgodnie z przepisami ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uczelnia może mieć w nazwie słowo "uniwersytet" uzupełnione przymiotnikiem określającym jej profil. Jednak skorzystanie z takiej możliwości wymaga posiadania przez nią 6 uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, w tym co najmniej 4 uprawnień w zakresie nauk objętych profilem uczelni. Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu spełnia te kryteria. Zmianę nazwy poprał senat uczelni. Koszty tej zmiany zostaną pokryte z dochodów własnych uczelni.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej zostanie włączone 63,4704 ha, co oznacza, że jej powierzchnia wyniesie 1062,0047 ha. Do strefy zostaną włączone tereny w Lublinie i Rzeszowie. Zmiany te pozwolą zagospodarować grunty przeznaczone pod inwestycje przemysłowe. Szacuje się, że dzięki temu w strefie może powstać ok. 2300 nowych miejsc pracy, a nakłady inwestycyjne wyniosą 815 mln zł. W jej otoczeniu zatrudnienie powinno znaleźć ok. 580 osób. W związku z planowanymi inwestycjami przewidywane wpływy do budżetów: państwa i samorządu terytorialnego (z tytułu podatków) oszacowano na 892,95 mln zł.

W Rzeszowie dzięki inwestycji realizowanej przez Hamilton Sundstrand Poland sp. z.o.o. ma powstać co najmniej 400 nowych miejsc pracy, przy nakładach 114,2 mln zł. Firma zamierza zmodernizować i rozbudować istniejącą halę magazynową, aby uruchomić produkcję i montaż silnikowych zespołów lotniczych oraz rozpocząć testowanie tych urządzeń. W planach jest także remontowanie silników pomocniczych do samolotów. Utworzone zostanie również biuro badawczo-rozwojowe, które ma się zajmować rozwojem istniejących i projektowaniem nowych wyrobów lotniczych. Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2015 r.

Rozporządzenie wchodzi w życie 15 marca 2010 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie protokołu zmieniającego umowę między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczącą rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących, sporządzoną w Warszawie 20 sierpnia 2008 r., przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.

Rada Ministrów zgadza się na podpisanie protokołu zmieniającego umowę między rządem polskim a amerykańskim, dotyczącą rozmieszczenia na naszym terytorium antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących (Umowa o Bazie MD), sporządzoną w Warszawie 20 sierpnia 2008 r. Po zmianach wprowadzonych do amerykańskiej koncepcji obrony przeciwrakietowej przez administrację prezydenta B. Obamy, obie strony Umowy o Bazie MD uznały za konieczne jej uaktualnienie. Zmiany w umowie dostosowują jej treść do instalacji w Polsce różnych systemów obrony przeciwrakietowej.

Umowa o Bazie MD nie została skierowana do ratyfikacji, bo nowa administracja amerykańska zdecydowała o dokonaniu kompleksowego przeglądu programu obrony przeciwrakietowej, prowadzonego przez poprzedników. We wrześniu 2009 r. prezydent B. Obama zdecydował o modyfikacji programu amerykańskiej obrony przeciwrakietowej w Europie. Zgodnie z nową koncepcją, system ma w pierwszej kolejności zapewnić ochronę przed irańskimi rakietami krótkiego i średniego zasięgu, przy zastosowaniu już sprawdzonych systemów defensywnych (Patriot, THAAD, SM-3), które będą rozwijane w zależności od zagrożeń rakietowych i dostępności technologii.

Dla Polski oznaczało to rezygnację przez USA z rozmieszczenia u nas antybalistycznych obronnych rakiet przechwytujących, na mocy Umowy o Bazie MD. Jednocześnie Polska otrzymała od Stanów Zjednoczonych propozycję współpracy przy realizacji nowej koncepcji. Zakłada ono rozmieszczenie na naszym terytorium bazy z rakietami przechwytującymi bazowania naziemnego typu SM-3 w celu obrony Europy Środkowej i Północnej przed atakiem rakiet krótkiego, średniego i dalszego zasięgu (do 5,5 tys. km). Polska wyraziła zainteresowanie udziałem w budowie nowego systemu podczas ubiegłorocznej wizyty w naszym kraju wiceprezydenta USA J. Bidena. Oba kraje potwierdziły gotowość do kontynuacji współpracy w dziedzinie obrony przeciwrakietowej, na podstawie Umowy o Bazie MD, po jej adaptacji do nowego rodzaju systemu obrony przeciwrakietowej przeznaczonego do rozmieszczenia w Polsce i wykorzystania w tym celu bazy w Redzikowie/Słupsku.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów zdecydowała o wniesieniu skargi o stwierdzenie nieważności artykułu 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1193/2009 z 3 listopada 2009 r. dokonującego sprostowania rozporządzeń (WE) nr 1762/2003, (WE) nr 1775/2004, (WE) nr 1686/2005 i (WE) nr 164/2007 oraz ustalającego wysokość opłat produkcyjnych dla sektora cukru na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004, 2004/2005 i 2005/2006 (Dz. Urz. UE L 321 z 8.12.2009, str.1), w części nadającej nowe brzmienie artykułowi 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1686/2005 z 14 października 2005 r. ustalającego kwoty opłat produkcyjnych oraz współczynnik dodatkowej opłaty w sektorze cukru na rok gospodarczy 2004/2005 wnoszonej w trybie artykułu 263 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - przesłanki wniesienia, zarzuty i główne argumenty, przedłożonej przez ministra spraw zagranicznych.

Rada Ministrów zdecydowała o wniesieniu skargi do sądu Unii Europejskiej o stwierdzenie nieważności art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1193/2009.

Polski rząd na początku stycznia 2006 r. skierował do sądu pierwszej instancji Wspólnot Europejskich skargę o stwierdzenie nieważności art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1686/2005 z 14 października 2005 r. ustalającego kwoty opłat produkcyjnych oraz współczynnik dodatkowej opłaty w sektorze cukru na rok gospodarczy 2004/2005. W skardze nasz rząd sprzeciwił się zróżnicowaniu wysokości współczynnika dodatkowej opłaty w sektorze cukru, który był niższy dla "starych" państw członkowskich i wyższy dla "nowych", w tym dla Polski. Sąd pierwszej instancji WE w lipcu 2009 r. zawiesił postępowanie w tej sprawie. Jednocześnie na początku listopada 2009 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1193/2009, które utrzymało zróżnicowanie współczynnika dodatkowej opłaty w sektorze cukru. W grudniu 2009 r. pełnomocnik Polski złożył do sądu UE wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania, co do chwili obecnej nie nastąpiło. W tej sytuacji zasadne jest wniesienie nowej skargi, tym razem o stwierdzenie nieważności art. 3
rozporządzenia (WE) nr 1193/2009.

Polski rząd zamierza przede wszystkim zwrócić uwagę na naruszenie rozporządzenia (WE) nr 1260/2001, które upoważnia KE do ustalenia wyłącznie jednego współczynnika, o jednakowej wysokości dla całej Wspólnoty. Jednolity współczynnik stanowi istotny instrument realizacji zasad wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Polska podkreśli też, że solidarność wszystkich producentów stanowi podstawową zasadę wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Zróżnicowanie współczynnika w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich oznacza arbitralne, nieproporcjonalne i niesolidarne rozłożenie kosztów finansowania tego rynku. Ponadto polski rząd zwróci uwagę, że Komisja Europejska nie przedstawiła okoliczności, które uzasadniałyby zróżnicowanie współczynnika, nie określiła też czemu to zróżnicowanie miałoby służyć. Jednocześnie sama data przystąpienia do UE nie może usprawiedliwiać jego utrzymywania.


Rada Ministrów przyjęła dokument: Aktualizacja "Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych 2009 (AKPOŚK 2009)", przedłożony przez ministra środowiska.

W ramach Aktualizacji "Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych 2009 (AKPOŚK 2009) na gospodarkę wodno-ściekową do 2015 r. zostanie przeznaczone ok. 30,1 mld zł.

Z tej kwoty zrealizowane zostaną inwestycje umieszczone na liście priorytetowej AKPOŚK 2009, których jest 1313. Oznacza to budowę 30 641 km sieci kanalizacyjnej, modernizację 2 883 km sieci kanalizacyjnej, modernizację lub rozbudowę 569 oczyszczali ścieków, budowę 177 nowych oczyszczalni. Tylko na te inwestycje gminy będą mogły otrzymać unijną dotację w wysokości ok. 50-60 proc. kosztów. Realizacja AKPOŚK 2009 sprawi, że do 2015 r. systemy kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków będą obsługiwać 28,7 mln mieszkańców, w tym prawie całą ludność miejską i ok. 60 proc. wiejskiej.

"Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych" (KPOŚK) został po raz pierwszy zatwierdzony przez rząd 16 grudnia 2003 r. Określono w nim plan inwestycyjny w dziedzinie gospodarki wodno-ściekowej, jaki Polska musi zrealizować w celu osiągnięcia wymaganych efektów ekologicznych. KPOŚK zawiera wykazy niezbędnych inwestycji, które należy zrealizować do 2015 r.

Realizacja programu jest konieczna ze względu na potrzebę wypełnienia przez Polskę wymogów unijnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Największy wpływ na ich wykonanie mają inwestycje w gospodarkę ściekową w dużych aglomeracjach, które w największym stopniu zanieczyszczają środowisko wodne. Osiągając wymagane przez polskie i europejskie prawo standardy w oczyszczaniu ścieków w aglomeracjach, nasz kraj powinien uzyskać odpowiedni stan czystości głównych rzek i istotnie ograniczyć odprowadzanie substancji biogennych do Bałtyku.

Prezentowany dokument to druga aktualizacja "Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych", pierwsza była przeprowadzona w 2005 r. i dotyczyła roku 2004. Aktualizacje programu są dokonywane co najmniej raz na 4 lata.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d35euwr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35euwr