Opolskie/ Wśród planowanych na 2016 r. inwestycji obwodnice i mosty
Budowa obwodnicy podopolskiej miejscowości Czarnowąsy oraz obwodnicy Malni i Choruli; w Opolu budowa nowego mostu na ul. Niemodlińskiej - to jedne z większych inwestycji, które będą miały miejsce na Opolszczyźnie w 2016 r.
Zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Remigiusz Widera powiedział PAP, że budowa obwodnicy Czarnowąs nie tylko ruszy w 2016 r., ale też na koniec tego roku powinna być bardzo zaawansowana. Ma potrwać do końca 2017 r., a szacowany jeszcze przed rozstrzygnięciem przetargu koszt całkowity przedsięwzięcia to 160 mln zł. "Liczymy na oszczędności poprzetargowe" - zaznaczył Widera.
Według planów w 2016 r. na obwodnicę Czarnowąs wydatkowanych ma być 85 mln zł, czyli połowa. Takie też powinno być zaangażowanie prac na koniec roku. Obwodnica ma mieć 5,3 km. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. pięć rond, cztery wiadukty - w tym np. nad linią kolejową i istniejącą drogą oraz most nad rzeką Mała Panew. Obwodnica jest elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, ale ma też pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole. Będzie dofinansowana z UE.
Widera poinformował, że w 2016 r. ma być także budowana obwodnica Malni i Choruli w ciągu drogi wojewódzkiej 423. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 50 mln zł; termin jej zakończenia to 2018 r., w 2016 r. na ten cel ma być wydatkowane 10 mln zł. "To również jest inwestycja związana z poprawą dojazdu do terenów inwestycyjnych z ominięciem zabudowy Malni i Choruli" - tłumaczył Widera i dodał, że obwodnica ta ma też przyczynić się do poprawy dojazdu do południowych dzielnic Opola, głównie do przemysłowej dzielnicy Metalchem.
Jak powiedział PAP zastępca dyrektora departamentu infrastruktury opolskiego urzędu marszałkowskiego, wydatki samorządu województwa na wszystkie zaplanowane na 2016 r. inwestycje drogowe - w tym wspomniane obwodnice - mają wynieść prawie 137 mln zł. Na tę pulę złożą się zarówno środki z budżetu woj. opolskiego, jak i unijnej puli dla regionu.
Oprócz obwodnic planowana jest też np. przebudowa drogi wojewódzkiej nr 901 na odcinku Kocury - Dobrodzień, w ramach której powstanie estakada. Całość inwestycji szacowana na 30 mln zł, w 2016 r. wydatkowana ma być połowa - 15 mln zł. Prowadzony będzie też remont drogi Piotrówka - Zawadzkie na drodze wojewódzkiej 426, gdzie jest duże natężenie ruchu. "To jest inwestycja w ramach kontynuacji wcześniejszych zadań na drodze wojewódzkiej 426" - wyjaśnił PAP Widera. Całość zadania ma według szacunków kosztować 35 mln zł; w 2016 r. zaplanowano wydatkowanie na ten cel 7 mln zł.
Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk powiedział PAP, że w 2016 r. - w ramach podpisanej już w 2015 r. z firmą Newag umowy - dostarczone mają być trzy pierwsze pociągi elektryczne, czyli tzw. elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Łączna wysokość wydatków w 2016 r. na te pociągi to 28,3 mln zł. "Pierwszy nowy skład elektryczny powinien dotrzeć na Opolszczyznę w czerwcu. Będzie obsługiwał trasę Kędzierzyn - Opole - Brzeg. Kolejne dwa pojazdy dostarczone mają być we wrześniu 2016 r." - wyliczał Horaczuk.
W sumie w ramach umowy firma Newag dostarczy woj. opolskiemu siedem pociągów elektrycznych za ponad 88 mln zł.
W kolejnych latach w woj. opolskim mają być prowadzone trzy duże remonty linii kolejowych na trasach Opole - Nysa, Opole - Kluczbork i Nysa - Brzeg. Horaczuk poinformował, że w 2016 r. ma zacząć się przygotowanie dokumentacji tych zadań.
Inwestycje drogowe na 2016 r. zaplanował też opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Rzecznik oddziału Michał Wandrasz wymienił, że wśród zaplanowanych działań jest przede wszystkim kontynuacja budowanej od 2015 roku obwodnicy Nysy. Ma ona mieć 16,5 km długości, będzie kosztowała blisko 307,5 mln zł, a oddana do ruchu zostanie w październiku 2017 r.
GDDKiA będzie też remontowała kolejny odcinek autostrady A4 - tym razem o długości ok. 27 km na nitce w kierunku Wrocławia, między węzłami Brzeg - Opole Zachód. Wandrasz zapowiedział, że remont ma być prowadzony tak, by nie powodować utrudnień w ruchu w wakacje. Planowana jest też budowa rond - np. na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 46 i 94, na tzw. grzybku pod Opolem, oraz na drodze krajowej nr 45 w Praszce.
Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski wyjaśnił z kolei w rozmowie z PAP, że w 2016 roku w stolicy województwa zacznie się kilka inwestycji wieloletnich. Jedną z nich będzie np. długo oczekiwany remont mostu na ul. Niemodlińskiej. Będzie to właściwie budowa nowego mostu. Ogłoszono już przetarg. Według szacunków sam most może kosztować ok. 35 mln zł i ma powstać do września 2017 r. Stary most, stojący w tym miejscu Opola od 1980 r., jest w złym stanie i ma zostać rozebrany. Wiśniewski przyznał, że w związku z tym, iż stary most będzie musiał być wyłączony z ruchu - według Miejskiego Zarządu Dróg dwukrotnie, na okres ok. 3 miesięcy - mieszkańcy muszą przygotować się na spore utrudnienia.
Prezydent Opola zaznaczył, że budowa mostu będzie elementem większej, kompleksowej inwestycji, związanej z ograniczeniem tzw. niskiej emisji. W jej ramach planowana jest także modernizacja oświetlenia miejskiego na dużą skalę oraz np. budowa ścieżek rowerowych przy ul. Budowlanych i Marka z Jemielnicy. Całość - wraz z szacowanym kosztem mostu - ma być warta 70 mln zł.
Wiśniewski zapowiedział też, że w 2016 r. ma ruszyć budowa obwodnicy południowej od obwodnicy północnej do ul. Wrocławskiej, a rozpoczną się przygotowania do budowy kolejnej przeprawy przez Odrę, której koszt szacowany jest obecnie na ok. 100 mln zł; a także do budowy węzła przesiadkowego Opole Wschód. Na dokumentację tego zadania w 2016 r. według budżetu ma być wydatkowane 2,6 mln zł. Do połowy 2016 r. w Opolu ma powstać także wystawa stała Muzeum Polskiej Piosenki. Zaplanowano też rozbudowę działającego już Parku Naukowo-Technologicznego.