Orlen powiększa flotę statków. Budowane są w koreańskiej stoczni
"Józef Piłsudski" oraz "Ignacy Jan Paderewski" to dwa nowe statki do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG), które wkrótce dołączą do floty grupy Orlen. Jak zapewnia koncern, nowe jednostki wejdą do służby w 2025 r.
31.01.2024 | aktual.: 01.02.2024 08:18
Rozpoczął się montaż kadłubów dwóch nowych jednostek do transportu LNG dla Grupy ORLEN. Zakończenie budowy statków planowane jest w pierwszej połowie 2025 r. Dołączą one wówczas do pływających już po międzynarodowych wodach: "Lecha Kaczyńskiego", "Grażyny Gęsickiej", "Świętej Barbary" i "Ignacego Łukasiewicza".
PKN Orlen podkreślił, że "własna flota wzmocni możliwości logistyczne Grupy w zakresie przewozu skroplonego gazu ziemnego".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Milioner radzi w co dziś opłaca się inwestować - Marian Owerko - Biznes Klasa #15
Dwa kolejne gazowce we flocie Orlen
Powstające jednostki to piąty i szósty z ośmiu gazowców, które docelowo wejdą w skład floty jednostek do transportu LNG Grupy ORLEN. Budowa obu jednostek w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries weszła właśnie w kolejny ważny etap.
Według koncernu, oba nowe gazowce, podobnie jak pozostałe statki z jego floty, będą mieć pojemność równą około 70 tys. ton LNG, przy czym ich rozmiar został tak dobrany, aby jednostki mogły wpłynąć do niemal wszystkich terminali na świecie. Konstrukcja i technologie zastosowane przy budowie statków ograniczają wpływ ich pracy na środowisko naturalne
– W ubiegłym roku ORLEN odebrał w Świnoujściu 62 ładunki skroplonego gazu ziemnego o łącznym wolumenie około 4,66 mln ton LNG. Oznacza to, że wykorzystaliśmy pełną przepustowość terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, wynoszącą ok. 6,2 mld metrów sześciennych gazu w stanie lotnym – podkreślił Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN w komunikacie prasowym.
Orlen zwiększył przeładunek
W 2023 r. Grupa Orlen załadowała w terminalu w Świnoujściu 8423 cysterny LNG o łącznym wolumenie ponad 149,5 tys. ton. To o prawie 60 proc. więcej niż w 2022 r. Pod tym względem obecny rok, jak wskazują dane za styczeń, może być jeszcze lepszy.
Orlen przypomniał, że terminal w Świnoujściu, do którego zawijają statki przewożące skroplony gaz ziemny sprowadzony przez m.in. z USA, Kataru czy Norwegii, jest "głównym punktem sprzedaży LNG przez Grupę Orlen".