Pikazo zapowiada nową generację aplikacji przekształcających obrazy cyfrowe

Aplikacja generująca obrazy w oparciu o głośny system sieci neuronowych Google DeepDream, bije rekordy popularności w sklepie Apple. Po 10 minutach od przesłanie obrazu użytkownik otrzymuje surrealistyczne grafiki, których nie można uzyskać za pomocą prostych filtrów obrazu.

Użytkownik przesyła do aplikacji dowolny obraz, następnie wybiera jeden z ośmiu przygotowanych przez twórców stylów lub też wskazuje własne zdjęcie, by na jego podstawie narzędzie opracowało nowy wzorzec wizualny. Aplikacja potrzebuje około 10 minut, by dokonać przekształcenia pliku graficznego załadowanego przez użytkownika. Cały proces zachodzi na farmie potężnych serwerów i po jego zakończeniu obraz ponownie trafia do urządzenia.

"To, co odróżnia naszą aplikację od wielu podobnych narzędzi opartych na predefiniowanych filtrach obrazu jest fakt, że algorytmy, na których jest ona oparta, symulują działania zachodzące w korze mózgowej człowieka, gdy ten odbiera i przetwarza obrazy" - wyjaśnia Noah Rosenberg, jeden z twórców Pikazo.

"Warto przypomnieć, że w wyniku przekształcenia pierwotnego obrazu, ulega on całkowitemu usunięciu - powstaje zupełnie nowy obraz. Tylko dlatego, że proces ten symuluje działanie kory mózgowej, wydaje nam się, iż istnieje bezpośredni estetyczny związek między oryginałem a grafiką, która powstaje w wyniku pracy Pikazo" - zauważa Karl Stiefvater, współtwórca aplikacji, ekspert grafiki 3D pracujący dla branży filmowej. Stiefvater odpowiada m.in. za efekty specjalne w fimach "300" i "Matrix".

"Pikazo oferuje jednak dużo więcej niż prosty kolaż obrazów, działanie aplikacji można porównać raczej do tego, jak działa ewolucja gatunków, tyle że proces ten zachodzi dużo szybciej" - dodaje Stiefvater.

W kilka tygodni po udostępnieniu z aplikacji korzysta regularnie prawie 14. tys. aktywnych użytkowników. Narzędzie przekształciło do tej pory ponad 100 tys. obrazów. Twórcy wyjaśniają, że farma serwerów, która zapewnia funkcjonowanie Pikazo, posiada moc obliczeniową 30 exaflopów (tysiąc petaflopów), zaś najszybsze dostępne klastry oparte na architekturze GPU pracowały już na jej potrzeby ponad 17. tys godzin.

Zuzanna Stańska, twórczyni DailyArt, jednej z najpopularniejszych aplikacji zaznajamiających użytkowników z klasycznymi dziełami historii sztuki, wyjaśnia w rozmowie z PAP kulturowy i społeczny kontekst istnienia tego typu narzędzi.

"Traktowałabym Pikazo raczej w kategorii proof of concept. Jest to zatem ilustracja możliwości obliczeniowych technologii takich jak np. sieci neuronowe, na których opiera się działanie aplikacji, niż nowa forma sztuki czy gotowy rynkowy produkt" - mówi Stańska.

"Popularność Pikazo bierze się przede wszystkim z faktu, że aplikacja dostarcza ciekawych wizualnie obrazów, powstających dzięki wykorzystaniu skomplikowanych algorytmów, nie zaś prostych filtrów, którymi użytkownicy portali społecznościowych i programów fotograficznych zdążyli się już znudzić. Jestem jednak sceptyczna co do długofalowego sukcesu tego typu aplikacji - po kilku użyciach, gdy efekt pierwszego zaskoczenia i zaciekawienia minie, Pikazo wyląduje zapewne w folderze rzadko uruchamianych programów" - dodaje Stańska.

Pikazo wykorzystuje narzędzie DeepDream udostępnione przez Google w lipcu 2015 r. DeepDream oparte jest na komputerowych sieciach neuronowych oraz skomplikowanych algorytmach, które potrafią wyszukiwać oraz wzmacniać wzorce estetyczne w obrazach, tworząc na ich podstawie surrealistyczne grafiki. (PAP)

łum/ jbr/

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.