PKP Cargo widzi dalszy potencjał do obniżania kosztów
Warszawa, 12.05.2015 (ISBnews) - PKP Cargo widzi dalszy, duży potencjał do obniżania kosztów działalności, poinformowali członkowie zarządu.
12.05.2015 | aktual.: 12.05.2015 12:38
"W kolejnych miesiącach będzie trwała dalsza praca nad zwiększeniem efektywności. Widzimy nadal duże pole do poprawy w sferze operacyjnej" - powiedział prezes Adam Purwin podczas konferencji prasowej.
W I kw. koszty operacyjne spółki spadły o 10% r/r do 874 mln zł.
"Patrząc na nasz rachunek wyników, podstawowym kosztem są świadczenia pracownicze. Ogłosiliśmy wczoraj program dobrowolnych odejść na mniejszą skalę niż poprzedni, ale chcemy tego narzędzia używać" - powiedział dziennikarzom członek zarządu ds. finansowych Łukasz Hadyś.
Według niego, istotnymi obszarami poszukiwania oszczędności są także zakupy energii i paliwa oraz optymalizacja przewozów.
"Ograniczamy próżne przewozy przede wszystkim dzięki działaniom operacyjnym. Wspieramy się w planowaniu logistyki narzędziami IT. Historycznie nasz capex na IT wynosił 20-40 mln zł rocznie, w tym roku nowe narzędzia także powinniśmy sfinansować w tych ramach" - wyjaśnił Hadyś.
Wcześniej podczas konferencji członek zarządu ds. operacyjnych Wojciech Derda mówił, że praca nad doskonaleniem procesów przewozowych i utrzymaniowych pozwoliła m.in. na zmniejszenie próżnych przewozów o 3,9% w I kw., wzrost średniego tonażu pociągu o 3%, a czasu dobowej pracy lokomotywy - o 2%.
W I kw. spółka obniżyła koszty energii i paliwa o 7%, a koszty dostępu do infrastruktury spadły o 15%.
Wczoraj spółka ogłosiła, że wdroży program dobrowolnych odejść w spółce, licząc, że skorzysta z niego ok. 250 pracowników i chce przeznaczyć na ten cel do 19,7 mln zł.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
(ISBnews)