PKP Intercity planuje do 2015 r. inwestycje w tabor za ok. 4 mld zł
PKP Intercity chce do 2015 r. wydać 4 mld zł na inwestycje w tabor. Połowa tej sumy ma pochodzić z funduszy unijnych, pozostałą część spółka planuje pozyskać na rynkach finansowych. Poza taborem, przewoźnik zamierza inwestować też w swoje zaplecza techniczne.
27.11.2012 | aktual.: 27.11.2012 12:38
- Mamy już zapewnione 224 mln euro (ok. 900 mld zł - PAP) z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w tym roku również wyemitowaliśmy obligacje o wartości 120 mln zł. Rozmawiamy o dalszym finansowaniu dłużnym z EBI i innymi instytucjami finansowymi - powiedział w rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
PKP Intercity przewiduje w swoim programie inwestycyjnym do 2015 r. zakup 25 wagonów, które miałyby jeździć w relacji Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Trójmiasto, a także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację 300 wagonów: ponad 200 z nich będzie jeździło na trasie Przemyśl-Szczecin. Pierwsze ze zmodernizowanych wagonów mają wyjechać na tory w styczniu 2013 r. Dodatkowo PKP IC planuje zakup 10 lokomotyw spalinowych dla obsługi połączeń pasażerskich i modernizację 20 lokomotyw spalinowych do prac manewrowych.
Jak poinformował prezes, przetarg na zakup 20 zespołów trakcyjnych ma być ogłoszony w najbliższych dniach. Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/godz. i jeździć na trasach: Warszawa-Olsztyn przez Działdowo, Warszawa-Kraków przez Radom i Kielce, Warszawa-Poznań- Szczecin i Katowice-Gdynia przez Częstochowę, Łódź, Toruń i Bydgoszcz. Oferty w przetargu na modernizację 150 wagonów mają być otwarte pod koniec listopada br.
- W 2011 r. zrealizowaliśmy program remontowy, naprawiliśmy blisko 900 wagonów, dzięki czemu spółka odbudowała swój potencjał przewozowy. W 2012 r. skupiliśmy się na remontach lokomotyw. W przyszłym roku chcemy poprawić stan zapleczy technicznych, aby podnieść standardy utrzymania taboru - wyjaśnił prezes.
Dodał, że w tym roku przewoźnik wyremontował 700 wagonów, 114 lokomotyw i 850 zestawów kołowych. Pytany, jakie inwestycje spółka chciałaby realizować po 2015 r., powiedział, że będzie to zakup dalekobieżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wyjaśnił, że tego typu tabor jest tańszy w eksploatacji niż klasyczne pociągi z lokomotywą i wagonami - jest lżejszy, co przekłada się na niższe zużycie prądu oraz niższe stawki dostępu do infrastruktury.
Według wstępnych danych strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniosła ok. 22,5 mln zł, a strata za 2010 r. wyniosła ponad 136 mln zł. - Za wcześnie jest mówić o wyniku na koniec roku, za 10 miesięcy 2012 r. spółka nie notuje straty, należy jednak dodać, że tradycyjnie koniec roku pod względem wyników przewozowych jest gorszy od okresu letniego - powiedział Malinowski
W 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty taboru 168 mln zł, wobec ponad 117 mln zł w 2010 r. W 2011 r. PKP Intercity przewiozła ok. 36,5 mln pasażerów.
Agata Kalińska