Polacy rozkochali się w kawie. Co jeszcze w 2020 roku wkładali do sklepowych koszyków?

Bariści, kucharze i piekarze - tak można określić Polaków 2020 roku. Pandemia zdefiniowała nasze zakupowe wybory na nowo. Sięgaliśmy po więcej kawy, produktów suchych, ale i nabiału. Firma NielsenIQ zbadała, co najczęściej wkładaliśmy do koszyków w minionym roku.

Koszyk zakupowy Polaków. Co najczęściej kupowaliśmy w 2020 roku? Kupujemy więcej produktów sypkich, bo i więcej czasu poświęcamy na gotowanie w domowym zaciszu
Źródło zdjęć: © East News | Beata Zawrzel, REPORTER
Natalia Kurpiewska

Rok 2020 wywrócił handel do góry nogami. W nowej rzeczywistości, w której zmagamy się z koronawirusem, przyzwyczajenie konsumenckie Polaków uległy zmianie. A kupujemy nawet więcej, choć niektóre z produktów rzadziej trafiają do naszych koszyków.

A sama sprzedaż? Zdecydowanie wzrosła. W stosunku do roku 2019 wartość koszyka FMCG (fast-moving consumer goods) wyniosła aż 198 mld zł i jest to wzrost o 4,9 proc. w stosunku do roku wcześniejszego. Analizę przeprowadziła firma Nielsen, która zajmuje się danymi i pomiarami rynku.

- Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NielsenIQ.

Kupujemy więcej produktów sypkich, bo i więcej czasu poświęcamy na gotowanie w domowym zaciszu. Zamknięte restauracje dodatkowo dołożyły swoją cegiełkę do nowego trendu konsumenckiego Polaków.

Polska marka apeluje do klientów. "Prosimy o patriotyzm gospodarczy. Chodzi o miejsca pracy"

- Urosły kategorie do gotowania i pieczenia takie jak: mąka +27 proc., mleko +14 proc., oleje +15 proc., ser żółty +14 proc., przeciery pomidorowe +16 proc., ale też szybkie wersje posiłków typu mrożone pizze +8 proc., zapiekanki do podgrzania +7 proc. czy zupy +7 proc., do których wzrostu najbardziej przyczyniły się tzw. zupki chińskie oraz zupy w torebkach do gotowania - dodaje Zajdel-Pawlak.

Wszyscy jesteśmy baristami

Co ciekawe, sprzedaż samej kawy wzrosła, chociaż niewiele, bo o 1,3 proc., ale wśród poszczególnych segmentów tego surowca wzrost jest zdecydowanie większy. Nie jest to zaskakujące – pracujemy zdalnie, więc i nie sięgamy po kawy na wynos. A wciąż nie pijemy kawy w lokalach, bo gastronomia jest zamknięta.

Wśród wyszczególnionych segmentów sprzedaży kawy najintensywniej w 2020 roku rozwinęła się sprzedaż kawy ziarnistej – jest to wzrost aż o 21 proc. Polacy raczą się czarnymi trunkami w domu i sięgają przy tym nie tylko po kawy ze sklepowych półek, ale i po te oferowane przez znanych gigantów kawowych jak Costa Coffee czy choćby Starbucks.

Zaskakujący jest wzrost sprzedaży, jaki odnotowano w przypadku kawy mrożonej (14,7 proc.). W 2020 wyjątkowo chętnie sięgaliśmy po zimny napój ze sklepowych lodówek.

Warto również wspomnieć o rekordziście, jakim jest kawa w internecie. Spośród wszystkich produktów kupowanych przez Polaków drogą online, to właśnie kawa była najbardziej pożądana. Kupowaliśmy jej więcej o 33 proc. niż w roku 2019.

Wielu rodzajów kawy nie przygotujemy jednak bez odpowiedniego sprzętu. Rosnący trend widać i w urządzeniach do kawy, bo Polacy kupują więcej ekspresów ciśnieniowych. Jesteśmy już czwartym europejskim rynkiem ich sprzedaży, zaraz za Niemcami, Francją i Niderlandami.

Procentowo więcej procentów

Eksperci przewidywali znaczny wzrost spożycia napojów alkoholowych w trakcie pandemii, jednak, co ciekawe, kupowaliśmy więcej trunków z wyższej półki cenowej. Są to m.in. rum, bo sprzedaż poszybowała do góry aż o 37 proc. i gin (31 proc.). Ogólna sprzedaż trunków alkoholowych była w covidowym roku wyższa o 7 proc.

Sprzedaż whisky wzrosła o blisko 20 proc., win - 11,2 proc., a wódki - 8,2 proc. W tej kategorii piwo zanotowało lekki spadek.

- Rozwojowi piwa sprzyjają m.in. rozgrywki sportowe do oglądania, słoneczna pogoda, spotkania na świeżym powietrzu - tych elementów zdecydowanie zabrakło w tym roku - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak.

Kosmetyki idą w odstawkę

Skutki pandemii wśród koszyka FMCG były najbardziej dotkliwe dla branży kosmetycznej. Najdotkliwiej odczuli to producenci produktów do makijażu – sprzedaż spadła o 16 proc. (294 mln zł mniej niż w 2019). Polacy kupowali również mniej produktów do golenia (-6 proc.), pielęgnacji twarzy (-3 proc.) i stylizacji włosów (-16 proc.).

- Dopóki będziemy musieli żyć w izolacji społecznej, dopóty kosmetyki upiększające będą nam mniej potrzebne - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak.

Całkiem nieźle wypadła chemia gospodarcza. Wzrost sprzedaży tych produktów wyniósł 7 proc., był jednak napędzany w pierwszym kwartale zakupami środków do zmywania, prania i czyszczenia.

Nie utrzymało się to jednak na cały okres trwania pandemii - na koniec roku detergenty do prania zanotowały sprzedaż na stabilnym, lecz niższym z początku roku poziomie o1 proc., środki do czyszczenia powierzchni i toalet zakończyły rok z wynikiem sprzedaży wyższym o 8 proc.

Firma NielsenIQ analizuje ceny w sklepach przez cały rok i podaje długookresowe analizy danych sprzedażowych.

Wybrane dla Ciebie
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość
Prince Polo XXL zgubiło kilka gramów. Producent się tłumaczy
Prince Polo XXL zgubiło kilka gramów. Producent się tłumaczy
Rewolucja na kolei. Znamy termin przyspieszenia mazurskich pociągów
Rewolucja na kolei. Znamy termin przyspieszenia mazurskich pociągów
Naukowcy odkryli alternatywę dla zwierząt. Pomysł na algi morskie
Naukowcy odkryli alternatywę dla zwierząt. Pomysł na algi morskie
Oto najtańsza sieć w Polsce. Porównali ceny w supermarketach
Oto najtańsza sieć w Polsce. Porównali ceny w supermarketach
"Mamy ręce pełne roboty". Tyle można zarobić na sprzątaniu grobów
"Mamy ręce pełne roboty". Tyle można zarobić na sprzątaniu grobów
Tragedia w Częstochowie. Nie żyje pracownik huty
Tragedia w Częstochowie. Nie żyje pracownik huty