WAŻNE
TERAZ

Tajne posiedzenie Sejmu. Tusk zwrócił się do Czarzastego

Polacy rozkochali się w kawie. Co jeszcze w 2020 roku wkładali do sklepowych koszyków?

Bariści, kucharze i piekarze - tak można określić Polaków 2020 roku. Pandemia zdefiniowała nasze zakupowe wybory na nowo. Sięgaliśmy po więcej kawy, produktów suchych, ale i nabiału. Firma NielsenIQ zbadała, co najczęściej wkładaliśmy do koszyków w minionym roku.

Koszyk zakupowy Polaków. Co najczęściej kupowaliśmy w 2020 roku? Kupujemy więcej produktów sypkich, bo i więcej czasu poświęcamy na gotowanie w domowym zaciszu
Źródło zdjęć: © East News | Beata Zawrzel, REPORTER
Natalia Kurpiewska

Rok 2020 wywrócił handel do góry nogami. W nowej rzeczywistości, w której zmagamy się z koronawirusem, przyzwyczajenie konsumenckie Polaków uległy zmianie. A kupujemy nawet więcej, choć niektóre z produktów rzadziej trafiają do naszych koszyków.

A sama sprzedaż? Zdecydowanie wzrosła. W stosunku do roku 2019 wartość koszyka FMCG (fast-moving consumer goods) wyniosła aż 198 mld zł i jest to wzrost o 4,9 proc. w stosunku do roku wcześniejszego. Analizę przeprowadziła firma Nielsen, która zajmuje się danymi i pomiarami rynku.

- Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NielsenIQ.

Kupujemy więcej produktów sypkich, bo i więcej czasu poświęcamy na gotowanie w domowym zaciszu. Zamknięte restauracje dodatkowo dołożyły swoją cegiełkę do nowego trendu konsumenckiego Polaków.

Polska marka apeluje do klientów. "Prosimy o patriotyzm gospodarczy. Chodzi o miejsca pracy"

- Urosły kategorie do gotowania i pieczenia takie jak: mąka +27 proc., mleko +14 proc., oleje +15 proc., ser żółty +14 proc., przeciery pomidorowe +16 proc., ale też szybkie wersje posiłków typu mrożone pizze +8 proc., zapiekanki do podgrzania +7 proc. czy zupy +7 proc., do których wzrostu najbardziej przyczyniły się tzw. zupki chińskie oraz zupy w torebkach do gotowania - dodaje Zajdel-Pawlak.

Wszyscy jesteśmy baristami

Co ciekawe, sprzedaż samej kawy wzrosła, chociaż niewiele, bo o 1,3 proc., ale wśród poszczególnych segmentów tego surowca wzrost jest zdecydowanie większy. Nie jest to zaskakujące – pracujemy zdalnie, więc i nie sięgamy po kawy na wynos. A wciąż nie pijemy kawy w lokalach, bo gastronomia jest zamknięta.

Wśród wyszczególnionych segmentów sprzedaży kawy najintensywniej w 2020 roku rozwinęła się sprzedaż kawy ziarnistej – jest to wzrost aż o 21 proc. Polacy raczą się czarnymi trunkami w domu i sięgają przy tym nie tylko po kawy ze sklepowych półek, ale i po te oferowane przez znanych gigantów kawowych jak Costa Coffee czy choćby Starbucks.

Zaskakujący jest wzrost sprzedaży, jaki odnotowano w przypadku kawy mrożonej (14,7 proc.). W 2020 wyjątkowo chętnie sięgaliśmy po zimny napój ze sklepowych lodówek.

Warto również wspomnieć o rekordziście, jakim jest kawa w internecie. Spośród wszystkich produktów kupowanych przez Polaków drogą online, to właśnie kawa była najbardziej pożądana. Kupowaliśmy jej więcej o 33 proc. niż w roku 2019.

Wielu rodzajów kawy nie przygotujemy jednak bez odpowiedniego sprzętu. Rosnący trend widać i w urządzeniach do kawy, bo Polacy kupują więcej ekspresów ciśnieniowych. Jesteśmy już czwartym europejskim rynkiem ich sprzedaży, zaraz za Niemcami, Francją i Niderlandami.

Procentowo więcej procentów

Eksperci przewidywali znaczny wzrost spożycia napojów alkoholowych w trakcie pandemii, jednak, co ciekawe, kupowaliśmy więcej trunków z wyższej półki cenowej. Są to m.in. rum, bo sprzedaż poszybowała do góry aż o 37 proc. i gin (31 proc.). Ogólna sprzedaż trunków alkoholowych była w covidowym roku wyższa o 7 proc.

Sprzedaż whisky wzrosła o blisko 20 proc., win - 11,2 proc., a wódki - 8,2 proc. W tej kategorii piwo zanotowało lekki spadek.

- Rozwojowi piwa sprzyjają m.in. rozgrywki sportowe do oglądania, słoneczna pogoda, spotkania na świeżym powietrzu - tych elementów zdecydowanie zabrakło w tym roku - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak.

Kosmetyki idą w odstawkę

Skutki pandemii wśród koszyka FMCG były najbardziej dotkliwe dla branży kosmetycznej. Najdotkliwiej odczuli to producenci produktów do makijażu – sprzedaż spadła o 16 proc. (294 mln zł mniej niż w 2019). Polacy kupowali również mniej produktów do golenia (-6 proc.), pielęgnacji twarzy (-3 proc.) i stylizacji włosów (-16 proc.).

- Dopóki będziemy musieli żyć w izolacji społecznej, dopóty kosmetyki upiększające będą nam mniej potrzebne - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak.

Całkiem nieźle wypadła chemia gospodarcza. Wzrost sprzedaży tych produktów wyniósł 7 proc., był jednak napędzany w pierwszym kwartale zakupami środków do zmywania, prania i czyszczenia.

Nie utrzymało się to jednak na cały okres trwania pandemii - na koniec roku detergenty do prania zanotowały sprzedaż na stabilnym, lecz niższym z początku roku poziomie o1 proc., środki do czyszczenia powierzchni i toalet zakończyły rok z wynikiem sprzedaży wyższym o 8 proc.

Firma NielsenIQ analizuje ceny w sklepach przez cały rok i podaje długookresowe analizy danych sprzedażowych.

Wybrane dla Ciebie
Tu można dorobić przed świętami. Za trzy dni pracy płacą 1000 zł
Tu można dorobić przed świętami. Za trzy dni pracy płacą 1000 zł
Kary dla rolników nawet do 65 tys. zł. Ustawa leży u prezydenta
Kary dla rolników nawet do 65 tys. zł. Ustawa leży u prezydenta
W Dino wrze. "Jeśli ktoś przyjdzie, to po miesiącu rezygnuje"
W Dino wrze. "Jeśli ktoś przyjdzie, to po miesiącu rezygnuje"
Już nie tylko Zakopane. Arabowie zainteresowani kolejnym regionem
Już nie tylko Zakopane. Arabowie zainteresowani kolejnym regionem
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
20 zł za grzańca w Warszawie. Wiemy, ile kosztuje w Wiedniu
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Polka pracuje w Niemczech od 20 lat. Oto jej prognozowana emerytura
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Bon turystyczny wraca w 2026 r. Poprzednio okazał się hitem
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Coraz trudniejszy dostęp do gotówki. Oto przyczyny
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Migała się od pracy. Nagrali ją. Teraz urząd zapłaci 15 tys. euro
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Epilog głośnej afery. Upadek podlaskiej firmy
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Rywal KFC debiutuje w kolejnym mieście. Ma już 26 lokali w Polsce
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
Kolejnej sieci grozi strajk. Pracownicy żądają 800 zł podwyżki
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥