Spadają obroty sieci handlowych, podaje "Rzeczpospolita". Jeszcze rok temu wartość wydatków na żywność, napoje czy artykuły chemiczne rosła o 16,5 proc. (w stosunku do 2007 r.). W tym roku wzrostu raczej nie będzie. Z badań firmy Mediacom wynika, że prawie połowa konsumentów deklaruje ograniczenie wydatków na codzienne zakupy. Młodsi oszczędzają na środkach czystości i żywności, a starsi na używkach oraz ubraniach.
_ Na początku roku sytuacja wyglądała lepiej, ale już w marcu widać było osłabienie wzrostu sprzedaży, a w niektórych segmentach nawet niewielkie spadki. Nie jestem przekonany, czy w tym roku realny jest wzrost rynku choćby tylko o 2 proc. _ - powiedział "Rzeczpospolitej" Artur Kawa, prezes Emperia Holding.
Firma badawcza PMR obniżyła szacunki dotyczące sprzedaży żywności w Polsce. Zamiast 5,8 proc. wzrostu w 2009 r. zapowiada tylko 3,3 proc. wzrost do 224,7 mld zł.
Według badania 4P Research Mix tylko 10 proc. Polaków deklaruje obniżenie wydatków na żywność, ale to i tak się odbije na obrotach sklepów detalicznych. analitycy spodziewają się spadku sprzedaży detalicznej w Polsce, który ma być widoczny już w wynikach za marzec br.
Źródło: Rzeczpospolita (JS)