Polscy konsumenci wolą "swoje", czyli jakie najczęściej kupujemy marki
Każdego dnia do koszyków miliardów konsumentów trafiają setki marek podstawowych produktów. To artykuły spożywcze, środki czystości i inne artykuły pierwszej potrzeby z tzw. grupy FMCG. To, po które najczęściej sięgają konsumenci, co roku bada agencja Kantar Worldpanel tworząc ranking Brand Foodprint.
Po jakie marki najczęściej sięgają Polacy?
Każdego dnia do koszyków miliardów konsumentów na całym świecie trafiają setki marek podstawowych produktów. To artykuły spożywcze, środki czystości i inne artykuły pierwszej potrzeby z tzw. grupy FMCG. Po które najczęściej sięgają konsumenci co roku bada agencja Kantar Worldpanel tworząc ranking Brand Foodprint.
I tym razem, bez niespodzianek, do najchętniej wybieranych marek należą te kontrolowane przez globalne koncerny. Jednak z roku na rok rośnie znaczenie marek lokalnych. I okazuje się, że na regionalnych rynkach giganci nie mają już tak wiele do powiedzenia. Konsumenci wybierają przede wszystkim produkty pod dobrze znanymi sobie lokalnymi markami. W ten sposób Mlekovita czy Mlekpol wygrywa z Coca-Colą, a Piątnica czy Tymbark z Pepsi.
Zobaczcie, jak kształtują się konsumenckie gusta i jakie marki najczęściej lądują w naszych koszykach.
Miejsce 10. Hortex
W swoim raporcie agencja Kantar zbadała wybory miliarda gospodarstw domowych w 44 krajach na pięciu kontynentach, w tym w Polsce. Co ciekawe, w zestawieniu nad Wisłą nie królują globalni giganci, ale dobrze znane i od dawna obecne na polskim rynku marki.
Pierwszą dziesiątkę najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek otwiera Hortex, Producent mrożonych warzyw i owoców oraz soków i napojów z ponad 50-letnią tradycją na naszym rynku, który kontrolowany obecnie jest przez fundusz inwestycyjny Argan Capital.
Ta dobrze znana i rozpoznawana przez Polaków firma poprawiła swoją pozycję w zestawieniu najchętniej kupowanych marek. Jego CRP, czyli tzw. punkty zasięgu konsumenckiego, którymi agencja Kantar mierzy dotarcie poszczególnych marek, jak i częstotliwość ich wyboru przez konsumentów, wzrósł o 11 proc. do 92.
Tym samym Hortex wyprzedza takie globalne koncerny, jak Coca-Cola (dopiero na 12. miejscu z CRP=89), Kinder (miejsce 16. z CRP=85) czy Pepsi (miejsce 18. z CRP=82).
Miejsce 9. Knorr
W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek znalazła się należąca do koncernu Unilever marka Knorr (z CRP=94).
Sygnowane nią produkty obecne były w Polsce już przed wojną, jednak w czasie PRL marka ta była dla Polaków niedostępna. Jej powrót nastąpił wraz z prywatyzacją poznańskiego producenta koncentratów spożywczych Amino. Od 2000 r. marka należy do międzynarodowego koncernu Unilever.
Miejsce 8. Wawel
Jedna z najstarszych fabryk cukierniczych w Polsce, która szczyci się tradycjami sięgającymi końca XIX wieku również znalazła się w gronie najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek (CRP=107).
Oprócz popularnych czekolad, notowana na giełdzie firma oferuje kilkadziesiąt rodzajów innych słodkości, w tym m.in. czekoladki, galaretki w tym legendarną Mieszankę Krakowską, krówki czy kakao.
Miejsce 7. Sokołów
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży mięsnej w Polsce, której historia sięga końca XIX w. Obecnie zakłady w Sokołowie Podlaskim, Robakowie, Kole, Dębicy, Czyżewie, Jarosławiu i Tarnowie produkują wiele marek, w tym m.in. Gold, Sokoliki, Uczta Qulinarna, Naturrino i Darz Bór.
Udziałowcem Sokołowa jest międzynarodowa grupa Danish Crown specjalizująca się w produkcji wyrobów spożywczych i w działalności ubojowej trzody chlewnej i bydła.
Miejsce 6. Tymbark
Producent soków i napojów obecny jest na polskim rynku od 1936 r. Przez ponad 80 lat wyrobił sobie mocną pozycję w swoim segmencie rynku nie tylko w kraju. Soki, nektary i napoje Tymbarka trafiają także do prawie 30 krajów na całym świecie.
W zestawieniu najchętniej wybieranych przez konsumentów marek agencji Kantar, Tymbark zajął 6. pozycję, z CRP=123. To dwa razy więcej niż marka przekąsek słonych Lay's (miejsce 23, CRP=62) czy Milka (miejsce 27. z CRP=54).
Miejsce 5. Winiary
Pierwszą piątkę najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek otwiera marka Winiary. Choć od 1995 r. należy do globalnego koncernu Nestle, to na polskim rynku ten producent dań gotowych i instant, funkcjonuje od ponad 75 lat.
Według firmy, marka Winiary jest rozpoznawana przez ponad 99 proc. Polaków. Kantar przyznał jej 188 Punktów Zasięgu Konsumenckiego, czyli CRP.
Miejsce 4. Piątnica
Czwartą najchętniej wybieraną marką przez polskich konsumentów wg. Kantar jest OSM Piątnica. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska, której świetność budował jeszcze przed wojną ród Lutosławskich, po wojnie specjalizowała się w produkcji masła i serów, jednak to serek wiejski przyczynił się do jej sukcesu i jest najbardziej rozpoznawalnym jej produktem.
Jak podkreśla firma, Piątnica jest obecnie największym na świecie producentem tego typu ziarnistego serka. Jest również jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek właśnie przez ten serek wiejski, którego była pierwszym i jest największym producentem w kraju.
Miejsce 3. Zott
Na trzecim miejscu zestawienia najchętniej wybieranych przez polskich konsumentów marek znalazł się niemiecki producent ze swoim produktami sygnowanymi nazwą Zott
Producent z Bawarii pojawił się nad Wisłą na początku lat 90. ubiegłego wieku. Swoją pozycję na naszym rynku umocnił przejmując mleczarnię w Opolu.
Obecnie polskie gospodarstwa domowe wskazują takie marki jak Zott, Jogobella, Monte, Zottarella czy Berliso, jako takie, po które sięgają najchętniej.
Miejsce 2. Mlekpol
Wiceliderem zestawienia marek, po które konsumenci nad Wisłą sięgają najchętniej, jest Mlekopol. Ta jedna z największych spółdzielni mleczarskich od ponad trzydziestu lat produkuje mleko i jego przetwory w ponad kilkunastu mazurskich mleczarniach.
To tu powstaje m.in. Łaciate i innego rodzaju nabiał spod znaku Mlekpolu czy Mazurskiego Smaku
Obecnie Mlekpol ma ponad 40-proc. udział w krajowym rynku mleka UHT, skupując 1,5 mld l mleka, które następnie trafia nie tylko na polskie stoły, ale także do konsumentów w Ameryce Południowej, Azji, a nawet na Bliskim Wschodzie.
Miejsce 1. Mlekovita
Po raz kolejny w zestawieniu agencji Kantar za markę, po którą najchętniej sięgają polscy konsumenci, została uznana Mlekovita.
Początki tej spółdzielni mleczarskiej sięgają okresu przedwojennego, gdy w 1928 r. powstawał zakład w Wysokiem Mazowieckiem. Obecnie Grupa Mlekovity wytwarza ponad 700 produktów, z których wiele to numer 1 na polskim rynku w swojej kategorii. Mlekovita to także największy polski eksporter produktów mleczarskich.
Z zasięgiem konsumenckim na poziomie CRP=237 Mlekovita bije na głowę marki, które dominują w globalnym zestawieniu.
Najchętniej wybierane marki na świecie
Zupełnie odmiennie prezentuje się globalne zestawienia Brand footprint agencji Kantar. Tu obyło się bez niespodzianek, a do najpopularniejszych należą marki światowych gigantów.
Miejsce pierwsze zajęła oczywiście rozpoznawalna i kupowana pod każdą szerokością geograficzną Coca-Cola. Wiceliderem zestawienia jest wybierana przez dwie trzecie gospodarstw domowych na świecie pasta do zębów - Colgate.
Trzecią pozycję zajęła marka środków czystości Lifebuoy. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych na świecie marek znalazły się także Maggi, Lays, PepsiCo, Nescafe, Indomie, Knorr i Dove.