Polska na 19. miejscu pod względem obecności światowych marek

Polska po raz pierwszy znalazła się w dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych. W naszym kraju reprezentowanych jest 34 proc. marek spośród 326 uwzględnionych w badaniu - wynika z raportu firmy doradczej CBRE.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Polska awansowała na 19. miejsce z 22. w 2011 r. na liście krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych sieci handlowych - wynika z tegorocznej edycji raportu "Globalizacja handlu detalicznego", opublikowanego w czwartek przez firmę doradczą CBRE.

Badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 światowych marek, działających w 9 różnych sektorach handlu detalicznego, (w tym: sklepy różnych branż, supermarkety, restauracje i kawiarnie) w 208 miastach w 73 krajach świata (Europa, Bliski Wschód i Afryka, Ameryka Północna i Południowa, Azja, Australia i Oceania). Spośród polskich miast zbadano Warszawę, Kraków i Łódź. Dane zebrano pod koniec 2011 r.

Zdaniem analityków awans Polski do czołowej 20. to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 r. i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 r. Pod koniec 2011 r. w Polsce dostępnych było 8,8 mln m kw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.

- Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast - powiedziała dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska Magdalena Frątczak.

Dodała, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, na których wciąż istnieje niezaspokojony popyt, co powinno przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe.

Sześć światowych sieci handlowych, które weszły na polski rynek w 2011 r., to marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie), marka modowa American Eagle (wkrótce otwarcie pierwszego sklepu), Foot Locker - sieć sprzedająca ubrania i buty sportowe znanych marek (Arkadia w Warszawie) i amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys'R'Us (Blue City w Warszawie).

- Światowe sieci handlowe polubiły Polskę i systematycznie zwiększają liczbę swoich sklepów i lokali w naszym kraju. Co trzecia spośród ponad 300 wiodących sieci detalicznych ze wszystkich regionów świata jest już obecna w Polsce. Ich liczba będzie nadal rosnąć, na co wskazują wyniki naszych badań. Widać też szybki rozwój handlu internetowego. Rok temu Polacy mogli zamawiać przez internet towary z dostawą do domu w jednej czwartej spośród międzynarodowych sieci, a obecnie już w jednej trzeciej - powiedziała PAP Frątczak.

Jeśli chodzi o miasta to pierwsze miejsca po względem obecności światowych marek zajęły: Londyn (55,5 proc.), Dubaj (53,8 proc.), Nowy Jork (43,9 proc.), Moskwa i Paryż (43,7 proc.), Hong Kong (40,5 proc.). Warszawa (30,2 proc.) to jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje pierwsze miejsce, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5 proc.), zaraz przed Chinami (47,2 proc.), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce (46,9 proc.). Czołową dziesiątkę zamykają: Rosja (44,5 proc.), Włochy (43 proc.) oraz Arabia Saudyjska (41,1 proc.).

Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles, jest międzynarodową firmą doradczą, która działa w sektorze nieruchomości komercyjnych.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł